Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ersättning för bruten armbåge

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har som sagt i "nu blev jag riktigt sur"-tråden, halkat ordentligt på Odengatan i Stockhom den 18e dec, det var inte ett sandkorn på gångbanan, något jag la märke till först efter att snötäcket helt plötsligt var slut och jag stod på blank tjock is. I fallet slog av en bit av min armbåge, en liten men viktig del, den som gör armen stabil. Nu är jag gipsad från handled till överarm och sjukskriven från mitt jobb i disken på Arlanda. Dock jobbade jag bara där en till två dagar i veckan, normalt sett. Annars har jag studerat och tagit uppdrag i webdesign, något jag kan intyga är en ren förlust-affär att göra med en hand.

Jag har förstått att min försäkring inte täcker så den biten kan strykas, möjligt att försäkringskassan kan stå för den tid jag inte är på jobbet?

Men jag har varit i kontakt med trafik-kontoret som ansvarar för att den gatan är sandad. De vill ha in en redogörelse, läkarintyg samt ersättnings-anspråk så ska de titta på det. Detta vill de ha in "inom rimlig tid så det blir enklare att avgöra ansvaret".

Det som är jobbigt är att jag inte har en bild på isen, jag bad en vän gå dit och det är ju såklart sandat nu. Annars har jag ett telefon-samtal till min vän direkt efter, på plats, som är första hjälpen instruktör för att avgöra om jag skulle till akuten direkt. Därefter två som skulle till samma fest som jag som satt på den bussen jag tog, väldigt nära platsen för olyckan, de kan säkert intyga hur skärrad jag var.

Vad det gäller ersättning är jag också lite bekymrad, jag vet ju ännu inte vilka men jag kan få utav det här, rehab o återbesök hit o dit kan ju kosta... Svårt att bevisa vad jag hade fått för ersättning för de arbeten jag skulle ha tagit under jul-ledigheten, jag har två pers som ville påbörja sina hemsidor nu när de var lediga, en som ville göra uppdateringar. Mitt företag skulle gå igång i januari först men de skulle ju ändå vara en inkomst, även som hobby-verksamhet?

Tänkte såklart även kräva ersättning för sjukhus-kostnader, taxi hem, broddar till skorna (skulle jag ramla igen med bruten arm är det farligt på riktigt).

Någon som har erfarenhet av sånt här? Vad bör jag göra? Vänta till jag vet hur armen läkt eller skicka in anspråken efter anmälan? Polis-anmäla det hela också? Hur mycket är det rimligt att kräva?

Mycket mycket tacksam för råd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-22 12:52

svårt läge, vad jag förstår har ingen sett dig ramla, du har inga bilder/bevis på att gatan inte var sandad. så det är ditt ord mot gatukontorets.

taxi till sjukhuset och sjukvårdskostnader borde ju din hemförsäkring/olycksfallsförsäkring täcka. är betydligt lättare att få pengarna där än från gatukontoret.

Broddar är väl knappast något Gatukontoret ska betala?? Isf skulle ju alla pensioner i stan ha rätt att få broddar av Gatukontoret. Jag tror att en bruten höft eller lårben kostar mer än en armbåge...

förlorad arbetsinkomst är väl svårare att styrka mer än de schemalagda tillfällena på Arlanda om du är student. och det får du väl ersättning för från försäkringskassan om du är sjukskriven...

Det är möjligt att de är ersättningskyldiga, sånt är alltid lite svårt att avgöra, exakt var gränserna för ansvaret går. Även om de skulle vara ansvariga så har jag svårt att se vad en polisanmälan skulle syfta till – det lär ju knappast röra sig om rent brottslig försummelse.

Det är nog ändå viktigt att du får det dokumenterat och inkommer med PRELIMINÄRA skadeståndsanspråk. Förhoppningsvis blir du snabbt återställd men i värsta fall så kan ju skador bli långvariga och till och med livslånga, och i såna fall påverkar det naturligtvis skadeståndsanspråken dramatiskt

Som sagt, hemförsäkringen är struken i det här fallet.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-12-22 18:19

Det är just för dessa tillfällen som olycksfallsförsäkringen träder in. tyvärr är detta ju något man själv måste teckna. Din arbetsgivare är skyldig att betala ersättning de första 14 dagarna, därefter är det 80% från försäkringskassan. Lämna en redogörelse och räkna i hop din förlorade arbetsinkomst (i detta fallet, de förväntade), samt resekostnader och sjukhuskostnader. Låt sedan kommunen titta på det. Räkna med att det blir långbänk.

Senast redigerat 2010-12-22 22:51

Du har ingen olycksfalls försäkring genom facket - om du är medlem i ngt?

Själv är jag metallmedlem och har en radda fina försäkringar för sånt här.

Här är lagrummet du kan smälla dem i synen med;
https://lagen.nu/1998:814 "särskilda bestämmelser om gaturenhållning och skyltning"

§1, staden räknas som fastighetsägare i ditt fall
§2 "På gator, torg, parker och andra allmänna platser som är redovisade i detaljplan enligt plan- och bygglagen (1987:10) och för vilka kommunen är huvudman, ansvarar kommunen för att platserna genom gaturenhållning, snöröjning och liknande åtgärder hålls i ett sådant skick attuppkomsten av olägenheter för människors hälsa hindras och de krav tillgodoses som med hänsyn till förhållandena på platsen och övriga omständigheter kan ställas i fråga om trevnad, framkomlighet och trafiksäkerhet. Kommunens skyldigheter gäller inte, om åtgärderna skall utföras av staten som väghållare."

Läs lite här så ser du vad de brutit mot.

den här frasen i §4 är fin "där allmänheten får färdas fritt har skräpats ned eller annars osnyggats" - visste inte att "osnyggats" fanns i svenskan.

ARN:
https://lagen.nu/arn/1992-2652

Den domen gäller en privat fastighetsägare.
Vad som kan sätta dig i sämre ställning är om de "vidtagit tillräckliga åtgärder".

www.lagen.nu. Bra sökfunktion, förklaringar, hänvisar till tidigare domar etc.

Tips: fixa fram ngn kompis som kanske pluggar juridik som kan hjälpa dig inkomma med en snygg inlaga.

Har nu skrivit ett brev med de preliminära anspråken och tänker skicka in det nu, bättre att få igång ärendet förr än senare tänker jag. Så får jag se vad som händer.

Tack för de goda råden!

1
Bevaka tråden