Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Smarta program som förenklar vardagen

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-29 19:24

Jag är mitt inne i en period då jag försöker optimera organiserandet, både i datorn och rent allmänt i mitt liv, för att göra vardagen en aning mer effektiv. Jag tänker på allt ifrån GTD-program som "Things" till fillagringsprogram som Dropbox. Eller skrivprogram som Ommwriter för den delen.

Vad har ni för favoriter?

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-11-29 19:32

för att göra-listor: toodledo till iOS. Funkar mycket bra och syncar mot webtjänsten.

Dropboxen är given för filer!

testar just nu rescuetime.com för att mildra mitt slösurfande när jag skriver skolarbeten=) kul(och skrämmande) att se hur mycket tid jag spenderar på vissa av de sidor jag surfar till varje dag.

annars är jag fast i Quicksilver sedan många år tillbaka, underbart program för att hitta info på datorn.

Adium för alla former av chatt samt twitter.

det är mina för tillfället....

overflow - med programmen grupperade utifrån funktion och 2 projekt. Det senare innebär att vissa program finns på två ställen vilket visat sig fungera bra för mig. Underbart att inte behöva lämna tangentbordet för att öppna program samt leta igenom programmappen för program jag bara använder i vissa projekt och därför glömmer mellan gångerna.

Dropbox är given men jag använder även Sugarsync speciellt Arkiv-funktionen. Bra att ha en del referensmaterial/arkiverade saker där lätt tillgängligt vid behov men inte behöva fylla den bärbaras mindre hårddisk med det.

1Password för lösenord och programlicenser.

iDocument för att samla dokument (PDF:er, Officefiler, et c.). Gillar man inte iDocument skaffar man Yep (som gör ungefär samma sak). Ordnung am Arbeitsplatz vermeidet Unfälle und steigert die Arbeitsproduktivität som man skulle kunna säga lite lätt på tyska..

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-02 10:38

För ett mer lättarbetat och effektivt interface på macen rekommenderar jag varmt TotalFinder - Chrometabbar i Finder, "dualmode" med två fönster bredvid varandra och möjlighet att alltid få mappar sorterade högst upp i listan. TotalFinder brings tabs to your native Finder and more!

HyperDock ger dig möjlighet att snabbt ändra storlek på aktivt fönster genom att dra det mot kanterna, överkanten ger maxad skärm och höger/vänster ger halvskärm på diverse sida. Samt en riktigt schysst preview när man för råttan över diverse aktiv ikon. HyperDock

Sist men inte minst så har vi Alfred, ett enkelt och snabbt alternativ till Quicksilver (har dock aldrig använt QS). En riktigt bra launcher för appar och webbsökningar. Alfred App

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-12-06 13:36
Ursprungligen av wcre:

För ett mer lättarbetat och effektivt interface på macen rekommenderar jag varmt TotalFinder - Chrometabbar i Finder, "dualmode" med två fönster bredvid varandra och möjlighet att alltid få mappar sorterade högst upp i listan. TotalFinder brings tabs to your native Finder and more!

Det här programmet har jag verkligen saknat... precis vad jag behövde. Och då har jag inte hunnit mer än att installera det än.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-10 10:15
Ursprungligen av wcre:

HyperDock ger dig möjlighet att snabbt ändra storlek på aktivt fönster genom att dra det mot kanterna, överkanten ger maxad skärm och höger/vänster ger halvskärm på diverse sida. Samt en riktigt schysst preview när man för råttan över diverse aktiv ikon. HyperDock

Tack något djävulskt för den.. Så himla bra..

  • Oregistrerad
  • 2010-12-06 10:47

Håller med wcre, hittade precis totalfinder - detta ultimata program (tack vare macupdate) och jag kommer aldrig klara mig utan det

  • Medlem
  • Gävle
  • 2010-12-06 11:00

För lösenord använder jag KeePass som finns både till Mac/Win, där jag lägger databasen i Dropbox så den alltid är syncad. Sen finns KeePass även till iOS, men då får man manuellt uppdatera, inte så jobbigt då den kan hämta från Dropbox.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-12-06 12:35

Inte ett program men jag vill gärna tipsa om http://minimalmac.com där det finns en drös med inlägg om program som gör just det du frågar om samt andra tips om hur man förenklar arbetsfälten mm

Jag tycker ingenting är viktigare än Default Folder X. Den gör fildialogerna obeskrivligt mycket smidigare, kopplar ihop fönstren du har öppna i Finder med fildialoger samt får dem att scrolla rätt.

Till iPhone "Trafik GBG", laddar ner vägverkets kameror, skulle inte klara mig en dag utan den.

Fortsätt komma in med förslag så skriver vi en artikel om detta nästa vecka!

Jag kan tipsa om Fluid - den gör hemsidor till app:ar. Smidigt för t ex internetbanken eller varför inte 99mac?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-12-10 23:31

En bra RSS-läsare minskar mitt slösurfande och gör mig effektivare.
Things på macen och på mobilen ser till att jag får saker gjorda.
Med Launch bar behöver jag knappt dockan, findern eller spotlight.
Smarta mappar i mail och filter i gmail gör att mitt mailflöde blir mer lätthanterligt.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-12-11 00:12

Dropbox har nämnts. Förutom det så är 1Password ett program som förenklar min vardag rejält, dessutom synkar jag det till min iPhone mha. Dropbox.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2010-12-14 00:10

Förenklar min vardag: TapDex.
Åtkomst till och sökning i Adressbok utan att öppna Adressbok.

Sparrow är en alledels ny, snygg och urbra epostklient för dem som använder gmail: sparrow - The New Mail for Mac

1
Bevaka tråden