Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad heter detta klassiska stycke?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-12-18 13:00

Såsom rubriken lyder, vad heter detta klassiska stycke?

Okänt stycke (mp3)

Jag vill minnas att dess kompositör var skandinavisk.

Det här rör sig alltså om vaga minnen från barndomen, som återuppväcktes av ovanstående inspelning (från en informationsfilm om SLL).

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-12-18 13:03

Grieg kommer till mig när jag hör detta men jag har ingen aning egentligen.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2010-12-18 15:37

+1 på Grieg

+1 Grieg. Peer Gynt? (har detta på skiva ngn-stans)

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-12-18 23:12
Ursprungligen av Stefan Johansson:

+1 Grieg. Peer Gynt? (har detta på skiva ngn-stans)

Du har så rätt, det är Grieg, från Peer Gynt sviten och Anitras dans, om jag inte helt missminner mig..:$

Peer Gynt, Suite No. 1, Op. 46:

lite annat tempo här...

  • Medlem
  • 2010-12-18 20:54

Det är inte Grieg. Det är en svensk one hit wonder, men jag minns inte vad han heter.

Jag är i princip också hundra procent säker på det Baron säger, men såfasen att jag kan komma ihåg vad det är. Jag tror dock att det är 1900-talsmusik, dvs. betydligt nyare än vad man skulle kunna tänka sig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-19 00:00

Nej, nej, det är ju inte Anitras dans, men håller med om att de påminner om varandra. Frågan är ju vad det är. Tycker också det väcker något minne till liv, har den använts som signaturmelodi i någon tv-serie för länge sedan?

  • Medlem
  • 2010-12-19 08:00

Skicka ett mail til Stockholms läns landsting, så kan de nog svara.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-12-19 12:26

Låter mer som Wilhelm Peterson-Berger.

Tjajkovksij "Peter och Vargen" gissade frun, men vi hittade den på Göteborgsoperans framsida och det är inte den - men den var rätt lik.

Ursprungligen av Goflorp:

Tjajkovksij "Peter och Vargen" säger frun

Nej! Det är inte Prokofievs Peter och Vargen.

Jag frågade min f.d. klarinettlärare, och fick följande svar:

"Hej spelar den i idag på en konsert så det vet jag Utskärgårds av Bobbie Ericsson 1925-1999 han spelar det roliga klarinettsolot är Thore Westlund soloklarinettist i Radiosymf till 1971 Härlig musik /Stefan "

Så var det med det

Här är en Youtube-länk YouTube - Utskärgård

Bra klurat!

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-12-19 18:28

Ja där hör man att man är tondöv...;)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-19 21:58

Tack RR, då kan jag bekräfta till min kompis jag nynnade melodin för i förmiddags att han hade nästan rätt, han gissade på "heter den inte utomskärs eller nåt sånt?"

På ett annat forum diskuteras låten och i ett inlägg skrivs:

Ursprungligen av faktiskt.se:

Visserligen var Bobbie Ericson "bara" en amatörkompositör - men vilken sådan ... När TV:n var ung, tidigt 60-tal, anlitades Bobbie av televisionen att skriva musik till bl a naturprogram som var mycket populära.
Där spelades bl a "Utskärgård" ofta. Hans musik var mycket uppskattad och spridd, spelades i riksradion tämligen ofta som s k programmusik.

Antagligen därför TS och jag får nostalgikänslor, man tittade ju på naturfilm (och allt annat de två kanalerna erbjöd) som liten!

  • Medlem
  • 2010-12-19 22:34

Och min bror gissade på nåt i stil med "I havsbandet", men visste att just det var fel.
Case closed!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-12-20 00:30

Tusen tack! Jag visste att jag kunde lita på den samlade kunskapen och erfarenheten hos 99.se:s veteraner.

Kul tråd.

Ingen annan som har ngn "118100"-fråga ?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-12-21 10:30

Tycker ni att ni är bra på klassiskt?
Jag brukar göra ett quiz till jobbet. I år gjorde jag ett men släppte aldrig ut det, det blev lite för lätt och jag var lite putt på jobbet så jag tyckte inte de var värda det i år. Ni kan ju få prova istället
Patriks musikquiz 2010

Du e la för go!

(Håller alla på att drabbas av stora Jul-snällheten just nu? Tycker mig märka
en go-het i snart sagt varje tråd.)

Visst är den fin och go, Bobbies Utskärgård. Det är ett helt fantastiskt tema och bitterljuv känsla i det här stycket.

1
Bevaka tråden