Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur få Macen att agera DHCP-server?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-12-19 21:15

Hej!
Jag har en hårdvara (typ mediacenter) som jag brukar koppla ihop med min Windowsmaskin (laptop) med ett gratisprogram som heter AntamediaDHCP.
Det trådlösanätverket kopplar jag upp mot internet och RJ45 porten kopplar jag direkt mot mediacentret. Programmet delar ut en ip-adress och jag kan FTP:a in på mediacentret utan problem.

Nu vill jag göra samma sak på Maccen.
Jag har lusläst och letat efter ett gratisprogram, eller om det går att ställa om det i OSX direkt (att RJ45 alltid agerar som en DHCP och delar ut ipadresser)

Har hittat info om nått som heter BIND... men jag vill verkligen inte sitta och hålla på med linuxkommandon.

Anledningen är att mediecentret använder jag i jobbet, och skall kunna dema samt föra över filer på ett bekvämt sätt. En router emellan är inte smidigt

Nån som har en bra lösning?

Ps. Det går inte att installera nån klient i mediacentret.Ds.

det är ju bara o slå på internet delning på din mac? finns ju liksom inbyggt....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-12-19 22:02

hmm... tror jag testade det förut och lusläste alla instanser på apples hemsida... men men.. även en gammal räv kan ha gjort fel.
Testar det imorgon
Tack för styrningen, det vore väl ### om det inte gick "automatiskt"... jag har ju inte övergått till Apples produkter bara för att dom är snygga.

Ursprungligen av Lase:

jag har ju inte övergått till Apples produkter bara för att dom är snygga.

OffT: Tråkigt nog så gör många det av den anledningen (enbart).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-12-21 08:21

Åh, det funkar ju inte...liksom

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-12-21 10:39

Ha...Kontaktade Apple support, och efter en halvtimmes telefonsamtal så fick jag reda på att Mac och mediaservern inte talar samma språk. Dom jämförde den med en XBOX 360, som antagligen jobbar på samma sätt.

Bra support, pissigt av Apple med begränsningen... nu måste jag linuxknacka i BIND... nej....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-12-19 21:50

ja men... dum fråga, delar den inte ut internet också då?
jag vill att den skall skapa ett eget ip-nät som inte är kopplat till det "externa"

Ursprungligen av Lase:

ja men... dum fråga, delar den inte ut internet också då?
jag vill att den skall skapa ett eget ip-nät som inte är kopplat till det "externa"

MAcen skapar ett eget IP-nät (NAT) där datorerna på det nätet kan nå ut men externa användare inte kan nå interna adresser.

Precis som med en vanlig router

Men alltså, dom pratat nog gojja. Det klart du kan köra FTP från mac till mediaspelare (eller xbox 360) om båda har en ipadress som fungerar.. Och sen, BIND är en DNS inte en DHCP så den behöver du inte mekka med..

Hur försöker du ansluta till mediacentret?

Att du/ni pratar om BIND får ju en att tro att du använder ett dns-namn.

Testa att ansluta direkt på IP-adressen.

Om detta inte fungerar, testa att ge macen och mediacentret varsin fast IP på samma subnät och försök igen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-12-21 14:09

Snyyygt..

Fasta adresser på samma nät funkade. Det var det sista Supporten tipsade om, men jag hade lite svårt att ta reda på Gateway och subnät.

Nu vore det ju kul att få en lekmannaförklaring till varför DHCP inte fungerade..
och varför Maccen skall stoltsera med ett hexabinärt tal i Netstat när man vill ha reda på subnätet... alltså...allvarligt.. nog för att jag är en tekniknörd, och Macnörd på det, men hur fasicken förklarar man för en "vettig" människa (kund) att dom gör så?

Inte ens Apple hade en utförlig walk thru med mitt problem. Ensam om det?

Tog mediecentret någon IP-adress från DHCP-servern (macen)?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-12-21 16:07

Nope... den fick ingen kontakt alls

För en "vanlig" människa så är svaret enkelt; skaffa en router. Det är standardlösningen för såna här problem, som inte heller är något "vanliga" människor stöter på så ofta.

När du använder statiska IP-adresser så är subnätet just vad du bestämmer att det ska vara, och det anges på samma sätt som i Windows, fast i Systeminställningar.

Om du har en switch, testa att sätta den mellan dator och mediacenter (alternativt en korsad kabel).

Kan vara så att mediacentret inte stödjer gigabit ethernet och därav får problem mot macen utan korsad kabel.

Hade din windowsmaskin 100 Mbit/s eller gigabit ethernet?

1
Bevaka tråden