Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem att konfigurera Time Capsule mot ComHem

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla..
jag har stött på problem - big time. Skulle hjälpa farsan att installera hans imac och time capsule. Innan hade han en annan router och bredbandsmodem från comhem. Uppkopplingen funkade fint när vi dragit igång allt och fixat en stund med imacen. Skrivardelningen funkade med en annan macbook i huset.

Så började problemen..när time capsule skulle installeras. Jag fick en fråga om jag ville skapa en ny internetanslutning (var då fortfarande uppkopplad mot den gamla routern) eller om jag ville föra över inställningarna för nuvarande internetuppkoppling till den nya basstationen samt ett tredje alternativ jag glömt vad det var. Jag valde det att föra över inställningarna.

Sagt och gjort och när den processen var klar, koplade vi in ethernet kabeln i Wan porten på TC och till 1 porten på modemet, tror att den faktiskt satt i port 4 med den gamla routern..men det skall väl inte ha någon betydelse?

Hursomhelst så är kontentan att tc är installerad och hittas - lampan lyser grön, men det går inte att ansluta till det trådlösa nätet ..det står något i airport om att airport har en ip adress och inte kan ansluta till internet. Jag har startat om datorn och hållit på och meckat runt men ingenting fungerar. Nu har vi ingen uppkoppling från någon dator!

Vad skall jag göra och hur?'
Kan man radera bort den här uppkopplingen jag "förde över" och skapa en ny med WPA, hur gör man då isf? Jag hajjar inte vad som är fel. Hade jag angivit fel lösenord skulle man väl få meddelande om det? Jag har funderat flera timmar nu runt - runt. Kan någon hjälpa mig med hur man ska gå vidare? :">

Jag har haft ett comhem abonnemang när jag bodde i lägenhet. Det låste sig till MAC-adressen (alltså nätverkskortets adress) på den enhet som kopplades in sist.
Kolla om det går att reseta modemet eller dra kontakten till det i 5 minuter och starta om allt sen. Jag har för mig att man skulle starta modemet först och sen ansluta den router eller dator man ville ha ut på nätet efteråt.

Lycka till!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-19 00:54

Jag skulle tro att du inte har stängt av DHCP i Bredbandsmodemet från ComHem? Googla upp hur du gör och sedan kan du glatt koppla in kabeln från routern till WAN-porten på din Time Capsule. När ni tidigare hade kopplat in via en annan ethernetport så delade bredbandsmodemet ut IP-adresser och routern agerade bara switch.

Troligtvis så är det så att du nu NAT'ar dina IP-adresser två gånger:
Publikt IP från ComHem -> Bredbandsmodemet -> Privat adress från Bredbandsmodemet -> Time Capsule -> Privata adresser till datorerna

Stäng av DHCP i Bredbandsmodemet från ComHem och uppnå följande:
Publikt IP från ComHem -> Bredbandsmodemet -> Publikt IP från Bredbandsmodemet -> Time Capsule -> Privata adresser till datorerna

Tack för båda svaren. Jag skall prova det ni föreslagit när jag åker till far och försöker på nytt.
Så länge kopplade han tillbaka den gamla routern och då hoppade allt igång igen.

Jag återkommer om jag stöter på fler problem, men tack så hemskt mycket för svaren!

Jag har ändrat trådens rubrik. Försök alltid sätta en rubrik som tydligt visar vad tråden handlar om.

"Desperat - Time Capsule mardröm" säger inte speciellt mycket om vad det egentligen handlar om.

/Mod

Tack för tips. Stängt av DHCP i modemet startat om osv, funkar nästan. TC funkar med BU och Mac mini kopplad till hittar nät. Min bärbara hittar inte nät? Tips mottages tacksamt

1
Bevaka tråden