Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krasch med mobila bredbandet

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har precis packat upp min nya Mac Pro för 26.000, med 10.6.4 och 6GB
Tanken var att jag nu inte skulle ha bredband utan utnyttja det mobila nätet så jag kopplade upp med min iPhone (Telenor) och har anslutit både till USB och bluetooth.

På en halvtimma har datorn fått svarta gardinen med omstartskrav SJU gånger. Tre av gångerna var när jag försökte ladda ned Flash samt uppdatera iTunes. Det övriga gångerna var vid vanlig browsning.

Detta är ju ingen höjdare. Kan inte jämföra med vanligt bredband eftersom jag ju måste skaffa sådant först eller kånka iväg med datorn till nå'n som har.

Vad kan problemet vara?
Min förra Mac (G5:a) hade jag i fem år och den hängde sig på detta sätt TOTALT sex gånger på dessa år. Det rekordet är alltså redan slaget på en halvtimma…

Jag har surfat på detta sätt med min laptop (MacBook) och 10.5 i över ett halvår utan en enda krasch. Så problemet måste ju finnas i 10.6 eller i själva datorn.

Kan jag prova andra inställningar?

Hjälp!

Får man kernel panic så beror det oftast på hårdvarufel. Har du kört Apple Hardware Test från skivan som följde med datorn?

Låter mer som minnesfel eller något sådant - datorn ska ju inte hänga sig bara för att du ansluter via din iPhone.

Nej, har inte kört tester.
Vilka tester ska jag köra?
Hur kör jag minnestest bäst?

Nu har jag kört testet (minnestest ingick tydligen) och inga fel funna.
Hade gärna gjort det mer utförliga testet också (längre tid) men det gick inte eftersom det inte gick att flytta ned muspilen till checkboxen där man kan välja detta.

Fler idéer?

Kör igång Internetdelning via USB från iPhone till din MacBook.

Starta sedan internetdelning på din MacBook och dela ut via Ethernet. Låt din nya MacPro uppdatera OS X via en vanlig nätverkskabel till din MacBook. Förhoppningsvis försvinner dessa kernel panics när allt är up to date

Ok, du har skrivit fel i första posten? Du hade redan 10.6.5 ?

Citat:

Har precis packat upp min nya Mac Pro för 26.000, med 10.6.4 och 6GB

Jo, du bör också starta från OS X DVD'n och välja "Reparera Skiva" innan du drar in dessa uppdateringar.

Du har redan tvingats stänga av datorn med strömknappen vid en iTunes installation, då var det garanterat data som skrevs till disken.

Det kan bli ännu fler följdfel om du drar in en OS X uppdatering med fel på filsystemet :/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-19 00:26
Ursprungligen av o z o n e:

Jo, du bör också starta från OS X DVD'n och välja "Reparera Skiva" innan du drar in dessa uppdateringar.

Du har redan tvingats stänga av datorn med strömknappen vid en iTunes installation, då var det garanterat data som skrevs till disken.

Det kan bli ännu fler följdfel om du drar in en OS X uppdatering med fel på filsystemet :/

Är det sånt här du vill göra första dagen du har fått hem din mac? Är du PC-skadad?

Ursprungligen av ibish:

Är det sånt här du vill göra första dagen du har fått hem din mac? Är du PC-skadad?

Du vet, en Mac har också hårddiskar. Vad händer om man upprepade gånger bryter strömmen för en roterande hårddisk?

Lustigheter? En OS X uppdatering är inte nån random skit.

En ny dator tror jag inte hjälper i detta fallet: Topic : Kernel panic from iPhone USB tethering

MacPro Mid 2010 är den första versionen som kör OS X (inte server) och som bootar i 64-bit kernel by default: Mac OS X v10.6: Macs that use the 64-bit kernel

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-19 00:42
Ursprungligen av o z o n e:

Du vet, en Mac har också hårddiskar. Vad händer om man upprepade gånger bryter strömmen för en roterande hårddisk?

Lustigheter? En OS X uppdatering är inte nån random skit.

En ny dator tror jag inte hjälper i detta fallet: Topic : Kernel panic from iPhone USB tethering

MacPro Mid 2010 är den första versionen som kör OS X (inte server) och som bootar i 64-bit kernel by default: Mac OS X v10.6: Macs that use the 64-bit kernel

Må så vara, eller inte vara, på vilket sätt är det konsumentens fel? Om man lägger ner 26k på en dator, på vilket sätt är det då rimligt att börja med en felsökning? Om ett byte inte hjälper får han väl lämna tillbaka datorn. Att ursäkta felet är ju bara löjligt. Vill man hålla på och krångla finns det tusentals pc-konfigurationer som passar bättre, och till ett bättre pris. Det här är inget beteende som ska normaliseras på mac-sidan. Det är min åsikt.

Och jag förstår att du vill väl.

Ursprungligen av ibish:

Må så vara, eller inte vara, på vilket sätt är det konsumentens fel? Om man lägger ner 26k på en dator, på vilket sätt är det då rimligt att börja med en felsökning? Om ett byte inte hjälper får han väl lämna tillbaka datorn. Att ursäkta felet är ju bara löjligt. Vill man hålla på och krångla finns det tusentals pc-konfigurationer som passar bättre, och till ett bättre pris. Det här är inget beteende som ska normaliseras på mac-sidan. Det är min åsikt.

Och jag förstår att du vill väl.

Jo, jag håller med delvis. Skulle ett Apple Hardware Test peka på hårdvarufel skulle maskinen åka tillbaks direkt om jag råkat ut för detta.

Men ditt tidigare resonemang om att datorn ska fungera felfritt med en gammal version utav OS X kommer jag aldrig att skriva under på. Det finns en anledning till varför det kommer uppdateringar. Likaså finns det en anledning till att konsument modellerna utav Mac inte bootar i 64-bit by default i dagsläget. En utav anledningarna är garanterat att det är inte funkar i alla lägen och behöver testas ordentligt och det finns faktiskt buggar i OS X. Men nu kanske jag trampar på mac-sidan "igen" genom att säga detta...

Hej och tack

Men jag körde software update och det enda den ville uppdatera var just iTunes.
Så det finns inget mer att uppdatera. Provade nyss och fick samma "svar".

Ok, du kom så långt att du fått in alla uppdateringar inklusive senaste iTunes?

I så fall så skulle jag gissa på att det är en bugg som visar sig för att din nya MacPro startar upp i 64bit läge by default. How do I tell if I'm using the 64-bit kernel?

Din iPhone, vilken modell och iOS version? Prova att uppgradera om den inte har senaste version. På din MacBook

För att testa 64bit teorin, prova att starta i 32bit läge: Mac OS X v10.6: Starting up with the 32-bit or 64-bit kernel

Nej, 10.6.4, men fick nyss svaret att inget fanns att uppdatera.
Ska ner och kolla igen då. Ett ögonblick.

Så där. Nu lyckades den hitta önskemål om uppdatering till 10.6.5 och hela uppdateringen gick att ladda ned och installera.
Blir spännande att se om jag klarar mig från fler krascher. Återkommer med svar när jag vet.

Tack för hjälpen så länge!

Tyvärr...
Fem minuters surfning och den nionde kraschen.

Och nu en tionde. Glömde säga att det blev en krasch mitt i "Checking for new software..." dvs innan jag ens börjat surfa, precis innan jag lyckades ladda hem och installera uppdateringen. Så det har inget med surfningen i sig att göra, men det har vi kanske redan insett.

Ska prova att dela internet via Ethernet som ozone föreslog. Men så kan jag ju inte ha det i all evighet, även om det funkar.

Så vad göra nu?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-19 00:08

att ni orkar felsöka... om datorn är någon dag gammal hade jag ringt Apple och bett dem skicka en ny enhet! Orka felsöka och installera om massa skit det första man gör... anledningen till att man vill ha mac är för att man vill slippa krångel, inte börja med att felsöka och installera om skiten.

ring och klaga, resten är skitsnack, felsöka kan du göra som en hobby, inte det första du gör!

Ursprungligen av ibish:

att ni orkar felsöka... om datorn är någon dag gammal hade jag ringt Apple och bett dem skicka en ny enhet! Orka felsöka och installera om massa skit det första man gör... anledningen till att man vill ha mac är för att man vill slippa krångel, inte börja med att felsöka och installera om skiten.

ring och klaga, resten är skitsnack, felsöka kan du göra som en hobby, inte det första du gör.

haha, installera massa skit? OS X uppdateringar ??

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-19 00:25
Ursprungligen av o z o n e:

haha, installera massa skit? OS X uppdateringar ??

hade det varit lika roligt om det var din dator?

tänkte väl det.

som jag säger, ett fel kommer sällan ensamt, byt skiten, eller se fram emot mer strul framöver, när du minst anar. En ny dator ska vara fräsch, inte börja med massa skit, oavsett om den är uppdaterad till 10.6.5 eller inte. Det kan säker O z o n e också skriva under på när han lägger sina lustigheter åt sidan.

Tack för svar och särskilt för tråden om kernel panics.
Den visar ju att det är många som har samma problem och jag har 3GS med iOS 4.1 precis som många av de andra som skrev.

Förstår vad ibish menar och hade gärna lämnat tillbaka datorn men dels är det ett jädra meck att göra det och just nu verkar det ju inte som om det kommer att hjälpa. Har aldrig haft denna typ av problem när jag köpt en ny Mac förut och är just nu besviken på Apple för första gången på 10 år.

Ska prova att starta i 32-bit läge, men vad innebär detta?
Innebär det inte att jag tappar prestanda som jag faktiskt betalat för?

Lägesrapport.
Har nu laddat ned och surfat i en dryg timma utan några panics.
Startade upp i 32-bit läge så det är tydligen där problemet ligger.
Men igen - har jag inte betalat för 64-bit prestanda eller finns det inte tillräckligt många applikationer som kör detta ännu?
Vad jag vet kör åtminstone snöleoparden 64-bit så där tappar jag väl en del.
Får hoppas på att Apple löser detta med ny uppdatering men hur vet man om det verkligen är gjort?
Det känns skakigt att sitta och surfa och riskera panics med jämna mellanrum.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-11 21:57
Ursprungligen av sirugo:

Lägesrapport.
Har nu laddat ned och surfat i en dryg timma utan några panics.
Startade upp i 32-bit läge så det är tydligen där problemet ligger.
Men igen - har jag inte betalat för 64-bit prestanda eller finns det inte tillräckligt många applikationer som kör detta ännu?
Vad jag vet kör åtminstone snöleoparden 64-bit så där tappar jag väl en del.
Får hoppas på att Apple löser detta med ny uppdatering men hur vet man om det verkligen är gjort?
Det känns skakigt att sitta och surfa och riskera panics med jämna mellanrum.

Ett litet svar på din fråga - citat MAC sidan om kernel som du var på...

Så nu uppstår frågan: vad fn är "64-bit-kernel" för något? 64 ggr mer problem ?

Citat:

Some third-party software may need to be updated for compatibility with the 64-bit kernel. Learn how to switch between using the 64-bit and 32-bit kernels. Note: A 64-bit kernel is not the same thing as a 64-bit processor.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-02-12 12:27
Ursprungligen av 2Lazy:

Ett litet svar på din fråga - citat MAC sidan om kernel som du var på...

Så nu uppstår frågan: vad fn är "64-bit-kernel" för något? 64 ggr mer problem ?

Kernel är själva kärnan i operativsystemet, alltså ett program. Den kommer i två versioner till Macen, en 32-bitars och en 64-bitars.
För att starta Macens OS i 64-bitarsläge håller du nere 6 och 4 när du startar upp datorn.
Under Äpplet - Om den här datorn och Mer Info, under Programvara kan du se om du har 64-bitars eller ej.

Det finns fortfarande en möjlighet att uppdateringen du söker är iPhone iOS 4.2.1 men jag tvivlar på det löser ditt problem.

Tycker absolut att du ska göra din röst hörd mot Apple, ring dem och beskriv din upplevelse med din nya Mac Pro och det allvarliga problem du stött på med endast Apple's produkter inblandade. Du kan också skriva några rader här: Apple - Mac OS X - Feedback

Vill du bilda dig en uppfattning om vad du "missar" med att köra 32-bit kernel ett tag så kan du finna en del svar här:
Inside Mac OS X Snow Leopard: 64-bits

Tack för svar och all hjälp.
Ja, jag ska faktiskt ringa Apple denna gång.
Det är ju just för att slippa problem som dessa som jag fortsätt välja Apple och detta problem borde varit fixat nu med tanke på att det ju är så här som många användare väljer att arbeta mot internet nuförtiden.

Nu har jag pratat med Apple men fick inte någon hjälp.
Stjärnan på kundtjänst sade att eftersom detta är ett problem som har med min iPhone att göra så måste jag vända mig till Telenor. Jag försökte få honom att inse att det inte är fel på varken min iPhone eller just min dator utan att det handlar om en bugg som gör att jag inte kan utnyttja den prestanda jag faktiskt betalat för. Men han vägrade hjälpa mig så jag ringde Telenor där man såklart konstaterade att detta är ett problem som gäller datorn och inte telefonen. Så här sitter man med en dator för 26.000 och blir hänvisad till höger och vänster utan någon som vill ta ansvar. Är just nu inte särskilt imponerad.

DOA. Dead on arrival. Return to sender.

Ja, fast den funkar ju utmärkt i 32-bit läge.
Så jag vet inte vad jag ska säga om det.
Himla knepig situation.
4.2.1 hjälpte inte

Den ENDA anledningen att köra 64 bits kernel är om man har mer än 32 GB RAM installerat. Har INGENTING med att göra huruvida programmen jobbar i 64 bitar eller inte. För att upprepa mig igen, det är idioti att köra 64 bits kernel om man inte har mer än 32 GB RAM pga alla kompatibilitets problem samt att man alltså inte tjänar NÅGONTING på att köra 64 bits kernel utom vid nyss nämnda fall. Det är klantigt av Apple att ha 64 bits kernel som default. Det hade man inte på förra generationen MacPro´s vilket sparade kunder mycket bryderier.

Bevaka tråden