Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac mini, late 2009 - dubbel skärm och video ut?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har två funderingar kring Mac mini, late 2009, som har en miniDVI och en DisplayPort utgång.

1 - Vet någon om man kan ansluta skärmar till bägge dessa portar samtidigt?
Apple "utsökta" dokumentation på webben skriver "Mac mini (tidigt 2009) stödjer bild från båda skärmportarna samtidigt." men den skriver inget om late 2009.
2 - Det har börjat gå upp för mig att denna late 2009 mini inte kan leverera komposit eller s-video på sin miniDVI utgång, trots att det finns en Apple adapter till detta. Kan någon bekräfta detta?

Tack på förhand.

/Stefan

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-12-18 13:24

Ja går fint att köra 2 skärmar

Tack för den infon. Det är lite otydligt hos Apple och jag har inte möjlighet att prova själv här och nu.

Dock kvarstår frågan om video ut från miniDVI-porten. Inga tydliga svar på nätet och om jag stoppar in en miniDVI till video adapter från apple så detekteras den men man ges inga möjligheter att ställa in upplösningar men väl ett text som säger "Do Not Localize"

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-12-22 10:46

Det senare låter som ett fel i en drivrutin eller liknande - normalt ska den texten aldrig visas. Har du möjlighet att besöka butiken där du köpte datorn eller adaptern?

Tyvärr har jag fått det bekräftat nu. Apple har byggt in begränsningar i DVI-utgången på Mac minin av 2009 års model så det finns ingen analog komposit/s-video signal att hämta.
Synd på en så fin maskin...

Apple - Support - Discussions - New Mac Mini and Analog TV ...

Det blir till att använda en aktiv vga konverter för att få ut vanlig videosignal.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-12-22 23:32
Ursprungligen av lastefan:

Tyvärr har jag fått det bekräftat nu. Apple har byggt in begränsningar i DVI-utgången på Mac minin av 2009 års model så det finns ingen analog komposit/s-video signal att hämta.
Synd på en så fin maskin...

Apple - Support - Discussions - New Mac Mini and Analog TV ...

Det blir till att använda en aktiv vga konverter för att få ut vanlig videosignal.

De har ju inte "byggt in en begränsning". De använder DVI-D istället för DVI-I.

Ursprungligen av kenjon:

De har ju inte "byggt in en begränsning". De använder DVI-D istället för DVI-I.

Tyvärr är det inte så. Både digital signal och analog, men bara för VGA, är fullt möjligt från minin av 2009-års modell - dvs en DVI-I. Men Apple har valt att "begränsa" möjligheten till videosignal ut genom att inte göra den kompatibel med den befintliga miniDVI->video adaptern.

Egentligen hade Apple antagligen kunnat göra en miniDVI->video adapter om de velat (eller ännu hellre gjort 2009an kompatibel med befintlig adapter). Den som finns i sortimentet idag (M9319G/A) fungerar i alla fall inte - vilket var kärnan i min fråga. Något som bekräftas från apple forumet ovan genom användares erfarenheter samt från Apples adapterlista: Tabell över monitor- och skärmadaptrar

Det viktiga för mig personligen var att bekräfta att det inte var fel på min maskin.

Senast redigerat 2010-12-23 12:21
1
Bevaka tråden