Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med WiFi - iPhone kan inte ansluta till min Time Capsule!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hammarö
  • 2010-12-16 21:14

Hoppas att någon orkar läsa allt detta och vill förbarma sig över lilla mig!

Jag har sökt som en stolle men inte hittat någon som har samma problem som jag har..
Det är så att jag tidigare hade en Airport Extreme (AE) med Dual-band som router hemma.
Den fungerade alltid problemfritt med min och min sambos MacBooks. Den fungerade dock inte med iPhone, alltså över b/g- nätet... AEn är nu utbytt mot en Time Capsule (TC), inköpt visserligen som refurbished i US, men den ska vara den senaste versionen. Eftersom jag antog att problemet antingen låg i själva AEn eller dess inställningar så räknade jag nu kallt med att TCn skulle fungera felfritt med iPhones och liknande.... Men INTE DÅ!

När jag kopplade in Time Capsulen så hittade ju airportverktyg båda basstationerna eftersom AEn fortfarande var inkopplad.. TCn tog då inställningarna från den... När det sedan inte fungerade så antog jag att det ligger i inställningarna.. Tilläggas bör väl att TCn så klart är uppdaterad med senaste programvara osv. (det gör den väl automatiskt?) Jag provade då att återställa TCn till "fabriksinställningar" vilket borde åtgärdat det, men INTE DÅ!

Tilläggas bör väl också att min och min sambos iPhone fungerar fint med andra trådlösa nätverk och att andras iPhones inte fungerar hemma hos oss. Jag har ändå provat att återställa nätverksinställningar osv. på telefonerna vilket alltså inte hjälpt och problemet bör alltså inte ligga däri...

Det är heller inga som helst problem med MacBooks och TCn. Jag får ca 70 mBit/s trådlöst (vilket jag också får med kabel så den begränsningen är ju snarare utåt mot WAN) och har inga problem med signalstyrka eller räckvidd. Detta är ju dock på n-nätet.

Det som händer är att jag hittar nätverket, som tillsynes har stark signal och att jag försöker ansluta iPhonen. Jag måste som regel alltid skriva i lösenordet varje gång trots att jag gjort det tidigare.. Oftast står det sedan "Kunde inte ansluta till nätverket [nätverksnamn]"
Ibland lyckas jag dock ansluta och vara ansluten en liten stund innan jag blir "utkastad" av TCn. Det är i alla fall så det känns.. Går jag in i loggarna under avancerat i Airport-verktyg så ser jag ju hur iPhonen anslöt, det står: Associated with station..., sedan står det oftast bara Disassociated with station...

Nu är frågan, är det trots allt problem med inställningarna i TCn? (Det verkar mest troligt tycker jag) Men isf vad?

Nu blev det en hel roman men om nån är duktig på sånt här så är det väl bättre att få så mycket info som möjligt

Tacksam för svar!

//N

Är du säker på att du har 54Mbit b/g påslaget på 2.4GHz bandet? Som du vet stödjer inte iPhone 5GHz eller "n" nät.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-17 11:50
Ursprungligen av Björnström:

Är du säker på att du har 54Mbit b/g påslaget på 2.4GHz bandet? Som du vet stödjer inte iPhone 5GHz eller "n" nät.

Klart iPhone stödjer n-nät. IPhone 4 gör, dock endast i 2,4 GHz-bandet av givna anledningar.

Ursprungligen av zinned:

Klart iPhone stödjer n-nät. IPhone 4 gör, dock endast i 2,4 GHz-bandet av givna anledningar.

Men vi vet inte om detta handlar om en iPhone 4.

Trådskaparen får gärna lämna lite kompletterande information, t.ex vilken iPhone-modell det handlar om, och vilken version av iOS den kör.

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2010-12-16 22:05

Njae, men det där ska väl de nyare AE och TC sköta själv?

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2010-12-17 22:34

Min iPhone är en 3G med senaste OS dvs. 4.2.1 med Baseband 06.15.00 dvs jag har installerat iPad-baseband för att kunna låsa upp den... Som sagt så ska dock detta inte spela någon större roll eftersom min sambos iPhone 4 har samma problem och även en vän till mig. Min iPhone fungerar fint med andra trådlösa nätverk. Problemet bör alltså ligga i TCn eller (ännu mer troligt) dess inställningar.

Jag upptäckte nyss att jag alltid lyckas koppla upp när jag håller min iPhone nära TCn... Det tycks alltså vara något problem med räckvidd, signalstyrka eller störningar av något slag... Jag återkommer när jag har experimenterat lite mer...

Tack för svaren hittills...

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2010-12-18 13:34

Det verkar inte sämre än att det har ordnat sig! Jag fick byta kanal på 2.4GHz-bandet. På auto så la det sig på kanal 11. Jag tog istället kanal 4 (random) i manuellt läge och nu är det stabilt... Varför vet jag inte men det kan ju ha varit störningar eller liknande...

1
Bevaka tråden