Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Korrekturläs

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det är trevligt med artiklarna och jag uppskattar att de blir fler och fler. Det ger ytterligare en anledning att besöka 99mac. Jag stör mig dock på att texterna lite för ofta innehåller felaktigheter, så som särskrivningar och stavfel. Personligen anser jag att om ni ska skriva artiklar så bör ni göra det helhjärtat. Just nu håller de inte samma klass som 99mac i övrigt.

Rekrytera någon som korrekturläser eller låt någon i det befintliga teamet läsa igenom noga innan artiklarna publiceras. Jag ser hellre välformulerade och korrekt genomförda artiklar än snabba nyheter med flertalet fel i.

Jag har en ruskig förmåga att skriva i sär!

Ursprungligen av Björnström:

Jag har en ruskig förmåga att skriva i sär!

Hehe. Ska sanningen fram är det nog endast dig som jag har noterat särskrivningar hos (jag är sjukligt känslig på just särskrivningar, misstänker min svensklärare till mor som orsaken till känsligheten).

Jag hoppas att det blir lite bättre i alla fall. Ibland hittar jag onödiga småfel där det är så uppenbart att det som skrivits inte lästs igenom innan publicering. Jag vill inte gnälla, jag vill bara väl.

Ursprungligen av Scarecrow:

Hehe. Ska sanningen fram är det nog endast dig som jag har noterat särskrivningar hos (jag är sjukligt känslig på just särskrivningar, misstänker min svensklärare till mor som orsaken till känsligheten).

Jag hoppas att det blir lite bättre i alla fall. Ibland hittar jag onödiga småfel där det är så uppenbart att det som skrivits inte lästs igenom innan publicering. Jag vill inte gnälla, jag vill bara väl.

Jag är expert på att skriva månader som Juli med stor bokstav och jag avskyr binde-streck för att undvika särskrivningar. Jag försöker tänka som Fredrik Lindström: "våga förnya språket" men det köper inte Adrian. Ständiga konflikter

  • Medlem
  • Skövde
  • 2010-12-16 16:42
Ursprungligen av Björnström:

Jag har en ruskig förmåga att skriva i sär!

Nja, så illa är det inte nu. I början av 99s historia var du bedrövlig men efter mycket forumpisk skärpte du till dig med bravur.

Ursprungligen av MacJake:

Nja, så illa är det inte nu. I början av 99s historia var du bedrövlig men efter mycket forumpisk skärpte du till dig med bravur.

Haha, tack!

Slå på rättstavningsfunktionen samt sätt häftstift på mellanslags- och shifttangenterna...

Ursprungligen av johan_tanying:

Slå på rättstavningsfunktionen samt sätt häftstift på mellanslags- och shifttangenterna...

Problemet med rättstavningsfunktionen i Mac OS X är ju att nyponsoppa är rätt men även nypon och soppa vilket inte ger några fel om man särskriver.

Jag gillar dock häftstifttipset.

Tänkte mig att rättstavningen skulle markera Juli och Augusti, men det gör kanske inte OSX inbyggda? Ser ju nu när jag skriver detta att inget blir "rödunderstruket" här i snabbsvarsfältet (Safari, OSX Tiger). Däremot får man varningar och/eller autokorrigering om man skriver i Word. Så, Björnström, kanske att artiklarna först skall skrivas i Word innan de klistras in i forumet?

Saken är väl den att det svenska språket utvecklas genom det stora internationella inflytande (på gott och ont) och särskrivning gissar jag är någonting som kommer mer och mer framöver.

Kommunicerar övervägande på engelska själv så sammanskrivningen känns ibland lite löjlig, men å andra sidan när jag skriver tyska kan jag skita i mellanslag helt och hållet...

Ursprungligen av LCR:

Saken är väl den att det svenska språket utvecklas genom det stora internationella inflytande (på gott och ont) och särskrivning gissar jag är någonting som kommer mer och mer framöver.

Kommunicerar övervägande på engelska själv så sammanskrivningen känns ibland lite löjlig, men å andra sidan när jag skriver tyska kan jag skita i mellanslag helt och hållet...

Men i engelskan har man andra system för att tydliggöra betydelseskillnaden mellan t.ex. "brown-haired" (notera sammanskrivningen) och "brown, (and) hairy", men i svenskan så behöver vi sammanskrivningen för att göra tydlig åtskillnad mellan "brunhårig" och "brun hårig". Det vore alltså inte en förbättring av svenskan om sammanskrivningar blev ovanligare, utan en försämring, i betydelsen att språket blir sämre lämpat för sin uppgift, att kommunicera med

särskrivningar är egentligen rätt enkelt att undvika i svenskan, om man försöker ljuda ordet och ser om man kan göra en paus mellan orden utan att det stör, kan man inte det så ska de skrivas ihop.

Gör man det så HÖR man att "brun (paus) hårig kvinna" låter lite galet och att det därför ska vara "brunhårig kvinna" (såtillvida förstås att det inte verkligen rör sig om en mörkhyad kvinna med riklig kroppsbehåring)

1
Bevaka tråden