Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur gör jag iMac 2,4GHz Intel C2D mindre seg?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har en Imac som har ett par år på nacken:
Processor: 2,4GHz Intel Core 2 Duo
MInne: 4 GB 677 MHz

Den har börjat bli seg. Skulle vilja ha tips för att få den lite snabbare. Då jag inte är allt för hemma på MAC så antar jag att följande är funkis?

1. Köpa mer minne typ 8 GB
2. Ominstallera hela OSX eller köra typ "Clean my MAC" ?
3. Köpa virusprogram?

Tacksam för tips.:)

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-03 11:59

En ominstallation skulle nog göra mest för "segheten" om det inte är nått du upplevt tidigare.

8gb ram känns lite overkill om du inte sitter med snöleoparden och program som är 64bit. Typ CS5 paketet.

Aldrig behövt virusprogram till macen själv. Tror inte du behöver det heller.

Köp en SSD hårddisk och montera in. Datorn kommer bli som ny.

Är det inte max 4 GB ram i den modellen hursomhelst?

Ursprungligen av stereodee:

Är det inte max 4 GB ram i den modellen hursomhelst?

Ursprungligen av Goflorp:

Säger "Om den här datorn" att du har en iMac version 7,1
så är 4GB minne Max, precis som stereodee säger.

Nja, inte riktigt sant.

4 GB officiellt, men 6 GB inofficiellt.

Se här:
iMac "Core 2 Duo" 2.4 24-Inch (Al) Specs (Mid-2007 - 24", MA878LL, iMac7,1, A1225, 2134) @ EveryMac.com

Samma gäller även för den efterföljande modellen, iMac 8,1:
iMac "Core 2 Duo" 2.4 20-Inch (Early 2008) Specs (Early 2008, MB323LL/A, iMac8,1, A1224, 2210) @ EveryMac.com

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-03 20:14
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Tack, det där är fantastiska nyheter. Jag sitter med en iMac 7.1 som jag funderar på att uppgradera. Har 2+1GB minne nu. Detta betyder att jag kan köpa en 4GB modul och ersätta original 1GB. Det borde väl ge viss effekt?

Ursprungligen av -David-:

Tack, det där är fantastiska nyheter. Jag sitter med en iMac 7.1 som jag funderar på att uppgradera. Har 2+1GB minne nu. Detta betyder att jag kan köpa en 4GB modul och ersätta original 1GB. Det borde väl ge viss effekt?

En väldans massa effekt

Du kommer få en betydligt piggare burk.

titta idag på aktivitetskontroll (ligger i verktygsprogram), klicka på "systemminne" och där kan du se om du har mkt "page out" (sidor ut), det betyder att du skriver ut minne till disken och datorn börjar "swappa" - för att den saknar fysiskt ram-minne.
Det tar tid, hårddisken rasslar mkt och dina program blir sega.
Allt det slipper du med mera minne.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-04 01:07
Ursprungligen av Goflorp:

En väldans massa effekt

Du kommer få en betydligt piggare burk.

titta idag på aktivitetskontroll (ligger i verktygsprogram), klicka på "systemminne" och där kan du se om du har mkt "page out" (sidor ut), det betyder att du skriver ut minne till disken och datorn börjar "swappa" - för att den saknar fysiskt ram-minne.
Det tar tid, hårddisken rasslar mkt och dina program blir sega.
Allt det slipper du med mera minne.

Gött, tack. Var typ 5 GB i swap. Har nu beställt en ny 4GB sticka.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-10-04 18:00
Ursprungligen av Goflorp:

En väldans massa effekt

Du kommer få en betydligt piggare burk.

titta idag på aktivitetskontroll (ligger i verktygsprogram), klicka på "systemminne" och där kan du se om du har mkt "page out" (sidor ut), det betyder att du skriver ut minne till disken och datorn börjar "swappa" - för att den saknar fysiskt ram-minne.
Det tar tid, hårddisken rasslar mkt och dina program blir sega.
Allt det slipper du med mera minne.

Du även installera iStat Pro så har du ovanstående direkt utan att öppna aktivitetskontroll:
Apple - Downloads - Dashboard Widgets - iStat Pro

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Gäller det även 20" Core 2 Duo 2.4Ghz?
Någon som vet?
Vore trevligt med 2 Gb extra. Bara att gå från 3 till 4 gb gjorde stor skillnad

  • Oregistrerad
  • 2010-10-05 07:56
Ursprungligen av stereodee:

Gäller det även 20" Core 2 Duo 2.4Ghz?
Någon som vet?
Vore trevligt med 2 Gb extra. Bara att gå från 3 till 4 gb gjorde stor skillnad

Om det är en 7.1 så funkar det. Att gå från 3GB till 4GB ger dock förmodligen en större prestandavinst än 4GB till 6GB eftersom man i första fallet går från omatchat till matchat (double data rate) men tvärtom i det senare fallet. Om du swappar mycket med 4GB så kan uppgraderingen ändå löna sig.

Säger "Om den här datorn" att du har en iMac version 7,1
så är 4GB minne Max, precis som stereodee säger.

Mera minne (om det går) gör att den blir piggare på att "jonglera" med de program du kör. Absolut värt varenda spänn. Köp mera minne på t ex INetData eller liknande.

Har du inte gjort ngt med den på flera år (man behöver ju inte ominstallera OSX) så är det troligen så att du samlat på dig en massa "digitalt skräp" i burken. Få saker gör ngt på farten då det mest blir ngn prefs-fil kvar efter att man raderat det där sharewareprogrammet - den tar ju bara plats.
Men, man kan ha "helpers" igång, knäppa drivrutiner osv.

En del saker är obsoleta (typ drivare för att kunna spela in TV - men TV-kortet sålde man för 2 år sedan) annat kanske bara behöver uppdateras.

Att radera hela burken, spara alla dokument först, och börja på "ny kula" kan vara väldigt givande.

Att skaffa en SSD kostar lite pengar, men alla som hystat in en sådan blir väldigt nöjda.
All diskhantering blir grymt snabb i maskinen.

Virusprogram, behövs inte. Det finns inga virus på Mac. Det finns ett fåtal trojaner - men de brukar man få bara om man vill kolla på Uzbekisk porr ungefär. "För att se våra rumpor måste du installera VÅRT specialprogram med special video-codec" - vesst....
Slå på brandväggen brukar räcka långt.

Tror inte ditt problem beror på avsaknad av RAM eller SSD-disk.
Testa först med att start om datorn i säkert läge. Testa även att logga in som en annan användare och se om problemet kvarstår.

Tack för alla era svar.:)

Att installera en SSD hårddisk på en Imac vågar jag mig inte på.

Ja jag har en iMac7,1 så något mer minne går alltså inte att sätta in.

Det blir att göra som ni rekommenderar och göra en ominstallation. Har aldrig gjort det på en MAC tidigare så det blir intressant att äntligen då få se hur min Time Capsule fungerar.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-10-04 17:21
Ursprungligen av Basilard:

Tack för alla era svar.:)

Att installera en SSD hårddisk på en Imac vågar jag mig inte på.

Ja jag har en iMac7,1 så något mer minne går alltså inte att sätta in.

Det blir att göra som ni rekommenderar och göra en ominstallation. Har aldrig gjort det på en MAC tidigare så det blir intressant att äntligen då få se hur min Time Capsule fungerar.

Det hade varit kul att se resultat från http://www.primatelabs.ca/download/Geekbench2-MacOSX.dmg.gz (är osäker på senaste versionen), tog den från http://www.99.se/tester/218792-testa-dator-med-geekbench.html
på din dator, hustruns är likadan med samma minne och fick drygt 3300, man hade ju kunnat se om det skilde mycket beträffande minnet t ex?

Ett vänligt påpekande: Skriv inte MAC, det heter Mac. MAC är något helt annat.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-10-04 01:51

Eftersom Macen använder DDR2-minne så är det bättre att använda 2 st 2 GB-stickor än en enda 4 GB.

Men om du använder 4+2 GB så får du visserligen mer minne i datorn, men de jobbar något långsammare.

  • Oregistrerad
  • 2010-10-04 07:54

Man brukar prata om en prestandaförlust på 3-5% när man kör omatchade minnen. Men taxar man sina 4GB hårt kan det ju vara värt iaf eftersom man slipper swappa lika ofta.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-04 10:37
Ursprungligen av Iphone77:

Man brukar prata om en prestandaförlust på 3-5% när man kör omatchade minnen. Men taxar man sina 4GB hårt kan det ju vara värt iaf eftersom man slipper swappa lika ofta.

Ja det är så jag uppfattar det.

Se ex Matched RAM Performance

Nu går jag från 3GB till 6GB så förhoppningsvis slipper jag det mesta swappandet.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-10-04 16:55
Ursprungligen av Iphone77:

Man brukar prata om en prestandaförlust på 3-5% när man kör omatchade minnen. Men taxar man sina 4GB hårt kan det ju vara värt iaf eftersom man slipper swappa lika ofta.

Har man otur så kör datorn med halva hastigheten på minnena d v s single rate istället för dual rate. Och då talar vi om en prestandaförlust på betydligt mer.

  • Oregistrerad
  • 2010-10-04 17:31

Här finns mer data på prestanda beroende på minneskonfigurationer. Nu är inte 6GB med i testet men man kan ju ändå se att det inte handlar om någon gigantisk skillnad i prestanda mellan 3GB omatchat vs 4GB matchat.

Performance testing of Apple iMac Core Duo, Core 2 Duo, and Core 2 Extreme Models with various Memory configurations | OtherWorldComputing.com

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-10-05 11:39
Ursprungligen av Basilard:

Hej,

Jag har en Imac som har ett par år på nacken:
Processor: 2,4GHz Intel Core 2 Duo
MInne: 4 GB 677 MHz

Den har börjat bli seg. Skulle vilja ha tips för att få den lite snabbare. Då jag inte är allt för hemma på MAC så antar jag att följande är funkis?

1. Köpa mer minne typ 8 GB
2. Ominstallera hela OSX eller köra typ "Clean my MAC" ?
3. Köpa virusprogram?

Tacksam för tips.:)

Vad har du för system version ?
Med Snow Leopard får du lite piggare Finder. Du får 64 bit miljö !
Förstås är inte många program gjort för 64 bit, det kommer med tiden.

Ursprungligen av REP:

Vad har du för system version ?
Med Snow Leopard får du lite piggare Finder. Du får 64 bit miljö !
Förstås är inte många program gjort för 64 bit, det kommer med tiden.

Kör Snow leopard nu och clean My Mac, och tog bort en massa trams program och det gav resultat som räcker för mig.

Stort tack för er hjälp.:)

  • Medlem
  • 2010-12-15 22:22

Hur är det nu, måste man köpa mac-specifika minnen? Kingston exempelvis gör både minnen med och utan Apple i produktnamnet. Är det egentligen någon skillnad på dessa, förutom priset?

Funderar nämligen på att få lite fart på min iMac 8,1. Och då bör 6 GB fungera, inofficiellt.

Ursprungligen av eQ:

Hur är det nu, måste man köpa mac-specifika minnen? Kingston exempelvis gör både minnen med och utan Apple i produktnamnet. Är det egentligen någon skillnad på dessa, förutom priset?

Funderar nämligen på att få lite fart på min iMac 8,1. Och då bör 6 GB fungera, inofficiellt.

Det har sagts 1000ggr förut här på forumet men vi kör igen.

det finns i dagsläget inga speciella Apple-minnen. Det är standard "PC-minnen" vi pratar om.
Att Kingston skriver Apple på dem anser de beror på att de är "testade" med just den Apple-produkten.

kan man läsa en spec på ett minne och beställa efter det så blir det rätt.

SO-DIMM, DDR-3, Busshastigheter osv, det är viktigt att allt blir rätt.

Kolla med lämpligt program ex "MacTracker" vad din dator har för minnen.
Såsom nedan:

Sedan kollar vi på ngn leverantör; (jag kör INETData på sånt här)

Se andra skärmdumpen.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-16 12:32

Drog en upprensning jag med med clean my mac, jäklar det blev skillnad fast jag inte tyckte min var seg;)

1
Bevaka tråden