Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac 4.03: Logga in med Facebook

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
Ursprungligen av ;:

verkar ju vara hur najs och smidigt som helst. Återstår att se hur det blir med antalet inloggade personer. Men det är ju alltid kul att kunna "gilla" inlägg

Ja, gilla inlägg så facebook kan spåra dig ännu mer! De var ju bra Dom är ju nästan ikapp google snart

Vi är redan femton stycken som sammankopplat konton så det verkar fungera rätt ok?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-12-14 11:14
Ursprungligen av Björnström:

Vi är redan femton stycken som sammankopplat konton så det verkar fungera rätt ok?

Provade precis och än så länge verkar det fungera.

Ursprungligen av Drakfot:

Provade precis och än så länge verkar det fungera.

Har ni sett att det dykt upp lite små nya finesser här och där?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-12-14 12:29
Ursprungligen av Björnström:

Har ni sett att det dykt upp lite små nya finesser här och där?

Har hitils sett "Like", visa på Facebook när man kommenterar samt FB-ikonen i menyn längst upp. Har inte kollat så mycket mer än

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-14 11:21

En te nu

Saknas lite åäö när man postar trådar på Facebook upptäckte jag:

Ursprungligen av Björnström:

Saknas lite åäö när man postar trådar på Facebook upptäckte jag:
[ATTACH="CONFIG"]27922[/ATTACH]

Facebook kör (förstås) UTF-8 och 99mac är kvar i ISO-Latin-1 så det är säkert därför problemet uppstår.

  • Oregistrerad
  • 2010-12-14 12:29
Ursprungligen av ;:

Måste ni sno min e-post adress också? Är det så ni gör ihoplänkningen till mitt 99konto?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-12-15 13:09
Ursprungligen av studiox:

Måste ni sno min e-post adress också? Är det så ni gör ihoplänkningen till mitt 99konto?

Epostadressen används enbart för att försöka lista ut vilket 99mac-konto som hör ihop med ditt facebook konto när du inte redan är inloggad på 99mac.

Oh detta blir svårt för mig. Strävar ständigt efter att hålla isär diverse konton från varandra o nu när jag dessutom har FB, trots en viss tråd, så är denna strävan nästan ännu starkare. Kopplar jag ihop mitt konto på FB med mitt konto på 99 så utraderar man i princip hela skälet till att ha ett alias...hm tål att tänka på ett tag...

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-12-14 12:41
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Oh detta blir svårt för mig. Strävar ständigt efter att hålla isär diverse konton från varandra o nu när jag dessutom har FB, trots en viss tråd, så är denna strävan nästan ännu starkare. Kopplar jag ihop mitt konto på FB med mitt konto på 99 så utraderar man i princip hela skälet till att ha ett alias...hm tål att tänka på ett tag...

Fast det är ju ingen här som ser vem du är på Facebook... Bara tvärtom. (Som jag har förstått det... Är detta korrekt?)

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Oh detta blir svårt för mig. Strävar ständigt efter att hålla isär diverse konton från varandra o nu när jag dessutom har FB, trots en viss tråd, så är denna strävan nästan ännu starkare. Kopplar jag ihop mitt konto på FB med mitt konto på 99 så utraderar man i princip hela skälet till att ha ett alias...hm tål att tänka på ett tag...

Då har du missuppfattat det hela!

Om du redan är medlem på 99mac så behåller du ditt användarnamn här. Det finns ingen synlig koppling till ditt Facebook konto. Det enda som händer är att Facebook svarar för inloggningen på 99mac när du klickar på knappen.

För befintliga medlemmar ändras inte användarnamnet!

Ursprungligen av Björnström:

Då har du missuppfattat det hela!

Om du redan är medlem på 99mac så behåller du ditt användarnamn här. Det finns ingen synlig koppling till ditt Facebook konto. Det enda som händer är att Facebook svarar för inloggningen på 99mac när du klickar på knappen.

För befintliga medlemmar ändras inte användarnamnet!

Alea iacta est

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-15 00:06
Ursprungligen av ;:

Man måste ju inte trycka på koppla ihopa med facebook om man inte vill. Ingen som är tvingad.

Jag personligen tycker att detta är en jättebra funktion och kan definitivt generera fler medlemmar till forumet.
Nyheter som folk postar här kan jag lättare vidarebefordra till mina vänner som kanske inte hänger här.

Jag är en facebook människa, gillar facebook och dess funktioner, tycker därför att denna sammankoppling är klockren!

Ursprungligen av ;:

klockrent! Saknat en knapp för att gilla inlägg... facebook skada i guess!

Som jag förstår det hela så ska man kunna logga in på 99mac från Facebook. Nu är det ju förstås så att jag är alltid inloggad på 99 men inte alltid på FB så då undrar jag om det är möjligt att ta bort kopplingen om man så skulle önska?

Efter att ha läst Björnströms inlägg ovan så kändes det som att det kanske var något som var bra att ha men jag tror inte jag har användning för funktionen.

Never mind. Hittade det

Om man connectar sitt fb-konto med 99, kommer den stora blå loggan för fconnect försvinna då? Jag tror alltid att det är nåt slags nytt meddelande som hamnat där..

Ursprungligen av klarabara:

Om man connectar sitt fb-konto med 99, kommer den stora blå loggan för fconnect försvinna då? Jag tror alltid att det är nåt slags nytt meddelande som hamnat där..

nix den ligger kvar fast med profilbilden från FB o om du inte är inloggad på FB så ser den ut som när du inte har connectat dvs den är stor o blå

Känner att fb får vara lite fristående i det här fallet. Men jag tror på idén för att få fler att delta.

Facebook Connect är framtiden för hur inloggningar ska ske, tror jag faktiskt. Det handlar inte om just Facebook, men att man använder några kända, pålitliga* sajter som står för autentiseringen. För den vanliga användaren är det egentligen galet att behöva skapa konton kors och tvärs på alla möjliga sajter. Bättre då att använda några få kända (som Facebook, Twitter, Gmail etc) som tar hand om den biten.

Hela historien med hackningen av Gawker Media igår lyfte upp denna fråga på nytt. Än en gång spreds miljoner inloggningar och folk var snabba med att analysera innehållet. Tyvärr är fortfarande "password" ett av de vanligaste lösenordet och tyvärr använder folk fortfarande samma login/lösen på sajt efter sajt.

Jag har sedan flera år gått över till att generera nya lösen för varje sajt (först via Password Wallet och nu senare genom 1Password) men det är bara en lösning som passar oss mera tekniskt aktiva människor. För många vore hela det förfarandet vara alldeles för överväldigande. Klart bättre då att inte behöva blanda in lösenord alls, inte behöva ha konton på varje sajt.

Om några år tror jag detta är det vanligaste sättet att logga in.

* = Jo, jag vet, det går väl att diskutera ur mycket man kan lita på Facebook, men det är inte min poäng här.

Ursprungligen av ;:

Jag såg just en skitbra artikel av Björnström om skatte-trycket, var finns dela-knappen??

1
Bevaka tråden