Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SSD vs HDD (video)

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-15 14:57

Här är en kille som har filmat innan och efter han bytte till SSD in sin MBP och sedan lagt filmerna sida vid sida

Hardmac.com : Le "Macbidouille" in English - HDD vs SSD: a video

Min MacBook Pro Core Duo bootade Tiger på 23 sekunder med 7200 r p m HDD.

Tycker 24s med SSD är sådär...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-15 15:56

Ärligt talat, 90 sekunder med en standard 5400-varvare? Det låter sjukt länge...jag har Apples standarddisk i min MBP från sent 09 och jag bootar lätt upp under 30 sekunder. Ingen SSD så långt ögat når där inte

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-12-15 18:07

YouTube - MacBook Pro 2010 - Howto swap HD

53 sekunder med 5400 rpm

22 sekunder med intel X25

Det handlar inte så mycket om mängden data som skall läsas in, utan det finns andra saker som driver tiden. Men man får väl ändå anse att mer än en halvering av boottiden är bra.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-12-15 18:29

Vad är det här med att mäta boot-tid? Finns det någon Mac-användare som egentligen bryr sig om detta? Ingen stänger väl någonsin av sin Mac. För PC-nissar kan jag förstå om det känns viktigt för eftersom de till och med stänger av sina laptops när de är ute och reser.

Jag startar om min Mac ett par gånger per år vid systemuppdateringar, i övrigt kör man ju bara viloläget och då vaknar den till liv på under sekunden - SSD eller inte.

Att SSD:n däremot får datorn att kännas piggare rent allmänt - det är underbart.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-12-15 20:50

Nä, jag stänger inte av vare sig mina macar eller min windows laptop på jobbet. Båda är ungefär lika snabba att starta, dvs man hinner knappt plantera ändan på stolen innan de är igång.

Fick hem min MacBook Air igår och gjorde lite tidtagning. En omstart tar 16 sekunder (ja omstart).

I övrigt håller jag med akesson, vem startar om sin mac mer än några gånger om året?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-16 08:34

SSD är ju dock vida överlägset mekaniska HDDs i accesstid.

1
Bevaka tråden