Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sydsvenskan nu i iPad

Tråden skapades och har fått 161 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2010-12-14 19:49

Sydsvenskan+ for iPad on the iTunes App Store

Snyggast hittills!

(Jag jobbar på Sydsvenskan, om nån undrar.)

Senast redigerat 2010-12-21 10:48
  • Medlem
  • 2010-12-14 20:52

Redan nr 31 på nedladdningslistan trots att vi inte har lanserat den än.

Ursprungligen av Baron:

Redan nr 31 på nedladdningslistan trots att vi inte har lanserat den än.

Finns den i AppStore så är den väl lanserad?

  • Medlem
  • 2010-12-14 22:26
Ursprungligen av Baron:

Redan nr 31 på nedladdningslistan trots att vi inte har lanserat den än.

Nu: 24:e plats.

Funkar den på iPhone4 med?

  • Medlem
  • 2010-12-14 22:26

Om den fungerar på iPhone 4 vet jag inte. Kan iPhone4 köra iPadappar så ska den väl fungera.
Med lanserad menar jag att vi inte har gått ut med nyheten/börjat marknadsföra den själva.

Den finns inte att ladda ner från en iPhone.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-15 12:12

Kanonbra lösning i appen! Dock, fortfarande stort minus vad det gäller kostnaden...7 kr per nummer/dag är enligt mig inte ok. Inte när en helårsprenumeration av den tryckta tidningen kostar 2675 kr (vilket ger ca 7,32 kr/dag).

Tidningarna måste komma in i matchen snart om de ska få många att ständigt köpa deras digitala tidning. Enligt mig skulle ett vettigt pris vara hälften av lösnummerpriset.

  • Medlem
  • 2010-12-15 13:18

Bara av ren nyfikenhet: varför ska den vara billigare i iPad?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-15 13:33
Ursprungligen av Baron:

Bara av ren nyfikenhet: varför ska den vara billigare i iPad?

Inte för att den just är för iPad utan för att det är ett digitalt lösnummer. Det är, enligt mig, inte ok att de tar lika mycket betalt för ett digitalt nummer som för ett tryckt, då kostnaden för det tryckta lösnumret är så pass mycket högre och därför motiverar dess pris. Det digitala ligger inte ens i närheten av samma kostnad som det tryckta och ska således, enligt mig, inte heller ligga i närheten av samma kostnad.

  • Medlem
  • 2010-12-17 00:51

Vi försöker tjäna pengar på något som folk förhoppningsvis är beredda att betala för. Det vi förlorar på ipad kan vi kompensera med vad vi tjänar på sydsvenskan.se. (Jo, jag tror att det är åt det hållet pengarna går, i alla fall i början.
Jag har ingen aning om hur man räknar på marknadsavdelningen, men vi försöker i alla fall hålla oss framme där medier diskuteras och utvecklas. Det visar sig i otaliga priser i nationella och internationella tävlingar/utmärkelser både gällande journalistiskt form och innehåll såväl som reklam.
Sånt kostar pengar.

Ursprungligen av Baron:

Bara av ren nyfikenhet: varför ska den vara billigare i iPad?

Jag anser att hela branschen skjuter sig själva i foten.
Det är LP -> CD, VHS -> DVD eller DVD -> Bluray en gång till.
Massa gamla gubbar i styrelserum som tänker trycksvärta hela tiden.

Man adderar väldigt lite mervärde och ändå höjer man kostnaden.
bara en massa kostymfolk som ser chansen tjäna väldigt mycket pengar.

Mervärde? vad är det, att jag skipper gå till kiosken?
Slipper gå till dörrn om jag är prenumerant.

Menar de som producerar sånt här att man skall utbrista i Halleluja-rop
och köpa t ex macWorld för sjuttifem spänn på AppStore ?

Jag har fått lära mig att om man redan har personalen, fotona, allt digitalt etc
så är det ju en särkostnad att pötta ut en digital kopia och borde ju då
ta hem pengar i förhållnade till särkostnaden. Istället gnuggar
man händerna och anser att trots den lilla omkostnad det är
så skall digitala jämställas med pappersvarianten.
Man försöker alltså tjäna så in i helvete med pengar på det här.

Nej, gör digitala priset till en trestegsraket istället

2:- med mera reklam
4:- med mindre reklam
Samma som papper för lyxvarianten.

Gör priset till en "nobrainer", blir det det tycker folk att det är en pisskostnad
och köper tidningen i princip varenda dag - och de tänker inte eller
bryr sig om att de gör av med kanske 750:- om året.... Ha sedan 500 000 om tre år
som tänker så... Tidningen kan jag unna mig den kostar ju "inget" ...

Ursprungligen av Goflorp:

Gör priset till en "nobrainer", blir det det tycker folk att det är en pisskostnad
och köper tidningen i princip varenda dag - och de tänker inte eller
bryr sig om att de gör av med kanske 750:- om året.... Ha sedan 500 000 om tre år
som tänker så... Tidningen kan jag unna mig den kostar ju "inget" ...

Precis, det är så tidningar i iPad kommer att lyckas, och endast så, priset måste vara en "nobrainer" som Goflorp skriver.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-16 08:31
Ursprungligen av Baron:

Bara av ren nyfikenhet: varför ska den vara billigare i iPad?

För att ni redan har allt material klart.

  • Medlem
  • 2010-12-17 01:01
Ursprungligen av zappee:

För att ni redan har allt material klart.

Vi har inte alls allt klart. Se svar till Goflorp tidigare.
Vi har heller inte alls samma annonsflöde till iPad än. jag vet inte om vi någonsin kommer att ha samma volymer, inet utrymmesmässigt i alla fall. Men jag jobbar inte med annonser, så jag har dålig koll på den delen.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-17 11:24
Ursprungligen av Baron:

Vi har inte alls allt klart. Se svar till Goflorp tidigare.
Vi har heller inte alls samma annonsflöde till iPad än. jag vet inte om vi någonsin kommer att ha samma volymer, inet utrymmesmässigt i alla fall. Men jag jobbar inte med annonser, så jag har dålig koll på den delen.

Så det är alltså helt nya artiklar som är exklusiva för iPad?

Vad är det för stora distributionskostnader ni har till Apple och Adobe (?!)

Sen håller jag med zinned, det finns idag i stort sett inga svenska tidningar värda namnet. Alla ligger i stort sett på ABs nivå och det finns väldigt få riktiga journalister kvar. Man får allt som oftast verifiera innehållet på annat håll för att kunna lita på det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-15 16:00

Goflorp, precis.

Jag förstår inte hur det ska vara så svårt att förstå det.

Ursprungligen av zinned:

Goflorp, precis.

Jag förstår inte hur det ska vara så svårt att förstå det.

Beror nog på att det är kostymerna högst upp som bestämmer. De är väl 65 hela bunten och sitter fast i tänket att serverar man ett "mervärde" kan man ta mer betalt för det. de har liksom inte hajjat grejen.

* Man har ingen tryckkostnad
* Materialet har man redan
* Det är redan korrekturläst etc
* Bilder ligger redan digitalt.
* Man har ingen distributionskostnad öht.
* man framställer EN iPadtidning som kan laddas ner hur många ggr som helst
* Ingen kostnad för returer
* man behöver inte betala tidningsaffären 20%
* Journalisterna gör ju ändå papperstidningen.

Man vill helt enkelt bara dra in en massa stålar på att folk troligen är lite lagom korkade och att de snällt skall trycka på en knapp och så får man ner tidningen i sin iPad.

Dessutom kommer konkurrensen bli grym.

Det är väl inget som säger att tre grabbar som är arbetslösa skulle kunna starta firma och trycka ut en tidning en gång i månan? Eller?
Starta-eget bidraget räcker nog en bra bit.
Sedan lägger man upp den på AppStore och lever gott på att skriva. 15:- för ett nummer, x 100 000 blir ju en bra hacka i månan
1,5 miljoner x 0,7 (Apples 30%) x 0,8 (Statens moms) = 840 000 in per månad, att dela på tre.... det går ju att leva på alltså...tss tss

MacWorld t ex lider ju inte av några Stora Journalistprisetvinnare direkt i lönelistan...skulle ju inte vara omöjligt konkurrera med dem.

Ser med spänning fram emot när det kommer lite alternativ.

* Man har ingen distributionskostnad öht.
Det skulle inte jag ta gift på. Beroende på vilka verktyg som används är det en kostnad förknippad med den digitala distributionen.

* man behöver inte betala tidningsaffären 20%
Precis, är det inte så att Apple tar 30% på iTunes store försäljningar?

Ursprungligen av Mattias Jonsson:

* Man har ingen distributionskostnad öht.
Det skulle inte jag ta gift på. Beroende på vilka verktyg som används är det en kostnad förknippad med den digitala distributionen.

* man behöver inte betala tidningsaffären 20%
Precis, är det inte så att Apple tar 30% på iTunes store försäljningar?

Närmaste jag jämförde med "distubitionskostnad" är väl Presams dieseldrivna Ford Broncos som kör som fan varenda natt i hundratal genom Sverige.

Visst tar Apple 30%, men å andra sidan slipper utgivaren fundera på hur man skall få betalt, genomföra betalningen etc. det är ofta en stor nöt att knäcka när priset är lågt.

Knäppare är väl då att staten tar 25% i moms på en digital tidning, men 6% på en på papper.... (skall inte ta gift på att det här stämmer)

  • Medlem
  • 2010-12-17 01:02
Ursprungligen av Mattias Jonsson:

* Man har ingen distributionskostnad öht.
Det skulle inte jag ta gift på. Beroende på vilka verktyg som används är det en kostnad förknippad med den digitala distributionen.

* man behöver inte betala tidningsaffären 20%
Precis, är det inte så att Apple tar 30% på iTunes store försäljningar?

Helt rätt.

  • Medlem
  • 2010-12-17 00:54
Ursprungligen av Goflorp:

Beror nog på att det är kostymerna högst upp som bestämmer. De är väl 65 hela bunten och sitter fast i tänket att serverar man ett "mervärde" kan man ta mer betalt för det. de har liksom inte hajjat grejen.

Vår VD är typ 35. Ingen av oss i projektgruppen är långt över 40.

Ursprungligen av Goflorp:

* man framställer EN iPadtidning som kan laddas ner hur många ggr som helst

Vi gör faktiskt (snart) en tidning som kommer att uppdateras under dagen. Vi är inte riktigt hemma med alla delar än.

Skulle det vara okej att ta sju spänn för Ipadtidningen om man slutade att göra papperstidningen?

För det är nog en sådan framtid som många tidningar ser: man har i många år trott att pappret kommer att dö. Om man kommer till den punkten och samtidigt själv har sett till att dumpa priset på digitala utgåvor ligger man risigt till.

Ett huvudbry för flertalet tidningar är hur man ska ta betalt för material på webben, vi har vant oss att läsa DN gratis på nätet, skitjobbigt när ens affärsidé är att ta betalt för nyheter. Nu är branschen förstås livrädd att även blåsa denna chans att ta betalt för sitt material.

Därför ser man till att gå ut hårt med priset denna gång. Jag säger inte att det är rätt väg, men jag tycker att det är spännande att följa. Jag betalar gärna för bra Ipadtidningar, största fördelen är att slippa gå till pappersinsamligen med 30 kilo papper i måndaen.

Efterfrågan kommer säkert att sätta priset till en rimlig nivå i sinom tid.

  • Medlem
  • 2010-12-17 00:59
Ursprungligen av maxcarlgren:

Skulle det vara okej att ta sju spänn för Ipadtidningen om man slutade att göra papperstidningen?
/.../
Därför ser man till att gå ut hårt med priset denna gång. Jag säger inte att det är rätt väg, men jag tycker att det är spännande att följa. Jag betalar gärna för bra Ipadtidningar, största fördelen är att slippa gå till pappersinsamligen med 30 kilo papper i måndaen.

Efterfrågan kommer säkert att sätta priset till en rimlig nivå i sinom tid.

Det är klart att efterfrågan styr priset, vi lever inte i en planekonomi.
Någon hos oss har gjort bedömningen att priset vi tar är rätt. Jag tror att det är rätt, i alla fall just nu. Det går inte att ta mindre betalt än 7 kr i appstore.

Senast redigerat 2010-12-21 10:46
  • Medlem
  • 2010-12-16 10:39

Det rä så många missuppfattningar om kostnader att jag inte hinner ta det nu. Men Goflorp har fel på i stort sett varje punkt i sin långa förklaring till hur det ligger till.

(Internet är fantastiskt. Det är bara där man med sådan stolthet visar upp sin okunnighet.. )

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-12-16 11:05
Ursprungligen av Baron:

Det rä så många missuppfattningar om kostnader att jag inte hinner ta det nu.

Jag väntar med spänning på att få höra hur det egentligen ligger till med kostnaderna.

Enligt min mening måste prisstrukturen förändras, ner mot 1-5 kr/dag för att driva volym. En miljon prenumeranter som betalar 2 kr om dagen ger bra mycket mer pengar in än 2000 som betalar 22 kr/dag. Det är på grund av detta spelen i App Store kostar 7 kr medan motsvarande för PSP kostar 399. Enkel matematik.

Ursprungligen av Baron:

Det rä så många missuppfattningar om kostnader att jag inte hinner ta det nu. Men Goflorp har fel på i stort sett varje punkt i sin långa förklaring till hur det ligger till.

(Internet är fantastiskt. Det är bara där man med sådan stolthet visar upp sin okunnighet.. )

Väntar på att du ska upplysa oss okunniga hur det verkligen ligger till, så att vi får veta sanningen.

Känns lite som att vänta på och bli frälst, hur nu det känns.

Tack.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-16 19:00
Ursprungligen av Baron:

Det rä så många missuppfattningar om kostnader att jag inte hinner ta det nu. Men Goflorp har fel på i stort sett varje punkt i sin långa förklaring till hur det ligger till.

(Internet är fantastiskt. Det är bara där man med sådan stolthet visar upp sin okunnighet.. )

Ja, fast oftast är den upplevda verkligheten av större vikt än den faktiska. Nu är det så att i princip alla av oss (potentiella läsare) tycker att ett pris över 2-3kr/dag är för högt, och då är det ett problem. Mer specifikt ERT problem. Gör något åt saken istället för att komma med pekpinnar, för det om något är bara pinsamt!

  • Medlem
  • 2010-12-17 01:06
Ursprungligen av ibish:

Ja, fast oftast är den upplevda verkligheten av större vikt än den faktiska. Nu är det så att i princip alla av oss (potentiella läsare) tycker att ett pris över 2-3kr/dag är för högt, och då är det ett problem. Mer specifikt ERT problem. Gör något åt saken istället för att komma med pekpinnar, för det om något är bara pinsamt!

Jag tycker inte att jag kommer med pekpinnar. (Var gör jag det? )
Och jag vill nog säga att du inte representerar målgruppen. Vi har så klart försökt analysera vad folk vill ha och om de är beredda att betala. Om vi inte trodde att vi på sikt skulle tjäna pengar på det här skulle vi inte göra det. Det är inte välgörenhet vi sysslar med.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-17 19:18
Ursprungligen av Baron:

Jag tycker inte att jag kommer med pekpinnar. (Var gör jag det? )
Och jag vill nog säga att du inte representerar målgruppen. Vi har så klart försökt analysera vad folk vill ha och om de är beredda att betala. Om vi inte trodde att vi på sikt skulle tjäna pengar på det här skulle vi inte göra det. Det är inte välgörenhet vi sysslar med.

Spotify sysslar inte med välgörenhet heller, även om de går back just nu, men de har rätt modell... förr eller senare kommer det vara enda modellen.

Varför skulle jag inte vara rätt målgrupp? Nu känner jag mig nästan hånad, jag är 28, brukar köpa dagstidningar sporadiskt (då de är för dyra för prenumeration, jämfört mot vad man får), och läser dem på nätet dagligen. Jag vill ha ett alternativ, jag är nästa generation, när gubbarna dör. Jag är beredd att betala, men inte till vilket pris som helst.

Jag ger dig svaret, du pratar om kortsiktiga saker som att gränsen är 7 kr (det accepterar jag), men nästa steg? Betala inte till Adobe, hur korkat är inte det, och sen ha det som en ursäkt för att kostnaden skenar? Varför lägga hindret och hoppet på en tredjepart om man verkligen tror på idén? Det är ju därför det inte blir någon skillnad mot att sälja den på Pressbyrån, kostnaderna motsvarar transport och återförsäljaravgifter. Det är ju det som ska vara det geniala med digitala medier, att kapa mellanhänderna, inte lägga till fler!

Bevaka tråden