Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med VPN-server och webbserver på samma maskin

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Mac Mini med Mac OS X (klient) som bland annat kör webbserver och VPN . Jag har satt upp VPN-servern med hjälp av iVPN för att kunna komma åt vissa saker när jag är på resande fot.
En av tankarna med VPN-anslutningen är att jag ska kunna begränsa anslutningar till en viss sida med .htaccess på webbservern, men det är här jag kör fast.

Att ansluta till VPN-servern från min MBP går som en dans på rosor (jag har valt "Skicka all trafik över VPN-anslutningen"). När jag ansluter till min webbserver via webbläsaren på MBP ser jag att det inte är via VPN-uppkopplingen som detta sker. Övriga sidor på internet går via VPN-anslutningen. Jag har testat via min iPhone och upplever exakt samma fenomen där.

Jag misstänker att detta har att göra med att webbservern och VPN-servern ligger på samma server och anslutning, men går det att lösa? Om ja, hur?

Är det ingen som kör en VPN-server och web/FTP-server eller liknande som kan berätta hur det fungerar för er?

Glömde nämna att den står bakom en Time Capsule ifall det påverkar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-12 16:22

Vi har haft problem på jobbet med att vissa (läs: en (1) av drygt 20) kunder inte kan komma åt vissa av våra sidor som ligger på samma IP som vår VPN. Det verkar helt enkelt vara en brist hos kundens hårdvara som inte kan hantera trafik till det IP som tunneln termineras på (övriga sidor fungerar utan problem).

Tror dock att detta är lite halvsvårt att lösa utan att byta IP på webbservern eller VPN-tunneln? Tar gärna emot en rättning av mitt påstående.

Nu funderar vi själva på att byta IP-nr på webbservern då detta inte skulle innebära någon form av bekymmer för vår del.

Har du någon möjlighet att skaffa ytterligare ett IP?
En budgetlösning hade väl annars varit att köra "fattigmans" VPN med Teamviewer eller dyl.?

Jag har faktiskt fem IP-adresser från min ISP. Jag ska testa att justera så att servern får en egen så återkommer jag sen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-12-14 21:08
Ursprungligen av Scarecrow:

Jag har faktiskt fem IP-adresser från min ISP. Jag ska testa att justera så att servern får en egen så återkommer jag sen.

Bredbandsbolaget?

Ursprungligen av kenjon:

Bredbandsbolaget?

Bredband2.

Jag testade dock att brygga anslutningen genom min Time Capsule så att Minin fick ett eget IP, men då får jag inte VPN-servern att fungera eftersom man måste ange det lokala IP som delas ut till de anslutande klienterna. Går det att lösa på något lurigt sätt?

1
Bevaka tråden