Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minnes-problem, PowerMac G5

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena på er, jag har varit utan mac en längre tid och skaffade mig just en gammal PowerMac för att den skulle få göra Videorenderingar.. hursomhaver, så tyckte jag att den hänger sig lite då och då.. men skyllde initialt på att den bara har en Hårddisk..
När jag höll på med Mac (för 8år sedan) så var det 'viktigt' att ha en programdisk och en media disk (raid) och i bästa fall en media IN-disk och en Media UT-disk..

Iaf. så hämtade jag programmet 'Rember' för att göra en minnes scanning.. och den hittade fel..

Memtest version 4.22 (64-bit)
Copyright (C) 2004 Charles Cazabon
Copyright (C) 2004-2008 Tony Scaminaci (Macintosh port)
Licensed under the GNU General Public License version 2 only

Mac OS X 10.5.8 (9L31a) running in multiuser mode
Memory Page Size: 4096
System has 4 PPC processors(s) with Altivec
Requested memory: 3247MB (3405225984 bytes)
Available memory: 3247MB (3405225984 bytes)
Allocated memory: 3247MB (3405225984 bytes) at local address 0x0000000001000000
Attempting memory lock... locked successfully
Partitioning memory into 2 comparison buffers...
Buffer A: 1623MB (1702612992 bytes) starts at local address 0x0000000001000000
Buffer B: 1623MB (1702612992 bytes) starts at local address 0x00000000667bd000

Running 255 test sequences... (CTRL-C to quit)

Test sequence 1 of 255:

Running tests on full 3247MB region...
Stuck Address : setting 1 of 16 Linear PRN : setting 1 of 16

FAILURE! Data mismatch at local address 0x000000008f7ae190
Actual Data: 0x000000108f7ae190

Så jag antar att det är bara att rycka ur minnena i par (?) och se om det funkar?

Hur mycket minne kan en PowerMac quad 2.5 göra av med? det jag menar är det.. vart går brytpunkten att det inte längre påverkar hastigheten.. idag har jag bara fyra, och tänkte börja med slänga dit 2x2Gb extra
Sedan så har jag inget koll på vilken hastighet datorn kan utnyttja på minnen.. så en fråga.. är något av de gamla minnena en 'flaskhals' (i hastighet)

DIMM0/J6700:

Storlek: 1 GB
Typ: DDR2 SDRAM
Hastighet: PC2-3200U-288
Status: OK
Tillverkare: Okänd
Artikelnummer: Okänd
Serienummer: Okänd

DIMM1/J6800:

Storlek: 1 GB
Typ: DDR2 SDRAM
Hastighet: PC2-4200U-444
Status: OK
Tillverkare: Okänd
Artikelnummer: Okänd
Serienummer: Okänd

DIMM2/J6900:

Storlek: Tom
Typ: Tom
Hastighet: Tom
Status: Tom
Tillverkare: Tom
Artikelnummer: Tom
Serienummer: Tom

DIMM3/J7000:

Storlek: Tom
Typ: Tom
Hastighet: Tom
Status: Tom
Tillverkare: Tom
Artikelnummer: Tom
Serienummer: Tom

DIMM4/J7100:

Storlek: 1 GB
Typ: DDR2 SDRAM
Hastighet: PC2-3200U-288
Status: OK
Tillverkare: Okänd
Artikelnummer: Okänd
Serienummer: Okänd

DIMM5/J7200:

Storlek: 1 GB
Typ: DDR2 SDRAM
Hastighet: PC2-4200U-444
Status: OK
Tillverkare: Okänd
Artikelnummer: Okänd
Serienummer: Okänd

DIMM6/J7300:

Storlek: Tom
Typ: Tom
Hastighet: Tom
Status: Tom
Tillverkare: Tom
Artikelnummer: Tom
Serienummer: Tom

DIMM7/J7400:

Storlek: Tom
Typ: Tom
Hastighet: Tom
Status: Tom
Tillverkare: Tom
Artikelnummer: Tom
Serienummer: Tom

Det känns förbaskat skönt att sitta i Mac-miljö igen! även om det strular lite..

nu blev jag liite nervös när jag inte fick tillbaka minnena på rätt plats
den sa bara tut tut och imiterade en damsugare..
och helt utan minnen sa den bara tut..

Men nu verkar jag fatta hur de ska sitta..

Okej.. fråga två..
Hastigheten på det nya 2x2Gb minnet?
533Mhz eller 667Mhz eller tillome 800Mhz??

533Mhz kostar lika mycket som 667Mhz (400:-1x2Gb) och finns för omedelbar lev..
Blir det några problem om det nya är snabbhare?
Jag antar att den växlar ner till det minnet som går långsammast?

Vet inte var du fått det ifrån att det skulle vara viktigt med en programdisk separat...

Det viktiga med dessa är att minnena inte bara är lika utan PARADE, levereras som ett par. Jag har hållt på mycket med dessa och haft alla möjliga problem pga omatchade minnen.

Jag skulle säga att du INTE ska ha snabbare minnen än de som är rätt.

http://www.everymac.com/systems/apple/powermac_g5/index-powermac-g5.html

Ursprungligen av LCR:

Vet inte var du fått det ifrån att det skulle vara viktigt med en programdisk separat...

Det viktiga med dessa är att minnena inte bara är lika utan PARADE, levereras som ett par. Jag har hållt på mycket med dessa och haft alla möjliga problem pga omatchade minnen.

Jag skulle säga att du INTE ska ha snabbare minnen än de som är rätt.

Apple Power Mac G5 Specs (All Power Macintosh G5 Technical Specs) @ EveryMac.com

Vi skrev samtidigt..
Ang separat programdisk..
så tidigare (7år sedan..) kunde det bli en flaskhals vid diskarna, vet inte om så är fallet idag.. men i tunga videosammanhang, så är det helt otänkbart att ha media och program/system på samma disk..
I riktigt tunga renderingar så körde man med en disk (oftast raid) för ingående material och en raid för utgående material.. i många fall körde man även med dedikerad scratchdisk
Förr I HDsammanhang körde man två raider en för varsitt videospår bara för att spela upp i realtid..

Parning har jag sett.. men det blir ganska mycket dyrare (?)
är det VANLIGT att det strular om de är oparade men köpta vid samma tillfälle?

problemet med 533Mhz är att det är knepigt att få tag på.. och 667Mhz finns på hyllan..
Och jag förväntar mig inte högre hastighet än det långsammaste minnet.

Förr va det ju bara felfrekvensen man testade på minnena och det blev sedan hastigheten.. så det var samma minnen.
De snabbare klarade bara högre hastighet innan de gav fel.. om det är så idag, så borde det ju inte göra något negativt?!

ingen som vet om det blir problem med 667Mhz 2Gb minnen i en Quad 2.5'a?

hittade denna info, och det verkar som att Hertzen bara betyder hur snabbt de kan gå vilket bör innebära att det inte kommer vara några problem att välja ett snabbare minne av samma sort..

http://mobil.macworld.idg.se/article.asp?ID=1.139053

Så får jag hålla tummarna att det går bra med O-Parat minne

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-12-14 15:39

Om man väljer minnen med högre hastighet är det inga problem, de anpassar sig till den hastighet som de med lägre har.
Gissningsvis kan det bli lite problem om minnena är oparade, dvs att man sätter 1 som är 667MHz tillsammans med ett som är ex. vis 533Mhz.

Ursprungligen av Drakfot:

Om man väljer minnen med högre hastighet är det inga problem, de anpassar sig till den hastighet som de med lägre har.
Gissningsvis kan det bli lite problem om minnena är oparade, dvs att man sätter 1 som är 667MHz tillsammans med ett som är ex. vis 533Mhz.

Men (?) parningen är väl 'bara' prestanda parning?
om lika (oparade) minnen sätts på motsvarande 'speglade' platser så borde det väl troligen fungera ?
I värsta fall får jag slänga ut de gamla minnena (bara 2Gb kvar nu..)

ps. funderar på att slänga in en Rocketraid 1740 med en 0Raid med två extra Satadiskar som får ligga framför processorfläkten samt en vanlig extradisk på ordinarie B-platsen.. då kan jag köra så fort det går

Ursprungligen av Sinegraf:

Men (?) parningen är väl 'bara' prestanda parning?

Nej. I min erfarenhet med PowerMac G5 med 8st 1GB minnen, om jag ändrade på parning med något par så kraschade den hela tiden...

Ursprungligen av LCR:

Nej. I min erfarenhet med PowerMac G5 med 8st 1GB minnen, om jag ändrade på parning med något par så kraschade den hela tiden...

Jaha..då får vi se hur det rullar..

Känns ju riktigt bakbundet när man har gamla kunskaper.. det är ju långt från alltid det går att översätta till dagens regler..

PS, rocketraiden passade inte i PCIplattsen, så jag får titta på någon annan lösning.. DS

Ursprungligen av LCR:

Nej. I min erfarenhet med PowerMac G5 med 8st 1GB minnen, om jag ändrade på parning med något par så kraschade den hela tiden...

Stämmer, Powermac G5 och Mac pro måste ha minnen monterade i par.

Gäller för övrigt Powermacintosh 9500 om någon fortfarande har en sån. Fast där tror jag det gick att starta, men de minnen som inte satt i par kunde inte användas.

Ursprungligen av Drakfot:

Gissningsvis kan det bli lite problem om minnena är oparade, dvs att man sätter 1 som är 667MHz tillsammans med ett som är ex. vis 533Mhz.

Nej, det ska fungera. Frekvensen sitter i minnesbussen, inte i själva minnesmodulerna. Det som står på minnet är den högsta minnesbussfrekvensen som minnet är garanterat att fungera med.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-12-15 12:49
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Nej, det ska fungera. Frekvensen sitter i minnesbussen, inte i själva minnesmodulerna. Det som står på minnet är den högsta minnesbussfrekvensen som minnet är garanterat att fungera med.

Givetvis har du rätt om "garantifrekvensen"!
Tackar för infon

1
Bevaka tråden