Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad behövs hemma för att få bättre täckning i ett av rummen?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag behöver lite hjälp med vad jag behöver för att utöka täckningen i huset. Jag vet inte riktigt vilken väg datan transporteras eller vad jag behöver för att uttöka täckningen och var jag ska placera den.

Jag har bifogat en ritning på hur mitt hus ser ut. Jag har placerat time capsulen där jag har mitt modem och mitt huvudjack (därav placeringen).

Problemet som jag har är att när jag spelar musik i köket (streamar från Mac minin eller iMacen) och jag sedan ska styra detta med min iPad så fungerar det inte alltid att sitta i köket där jag har airport expressen som skickar musiken till högtalarna. iPaden tappar kontakten till nätverket.
Det är ju inte så bra att jag måste gå ut ur rummet för att byta låt

Det fungerar på alla andra ställen i huset.

Vad ska jag göra!?

Senast redigerat 2010-12-13 17:31
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-13 19:58

Slå bara på utöka nätverk på TM samt skapa utökat nätverk på Expressen som du sedan använder mot TM så vollá har du bra mottagning även där du saknar mottagning idag.

Detta har jag testat men då försvann då blinkade den bara gult, jag testade nu igen och samma sak plus att jag hade ett himla meck med att få den att ansluta för att ställa om den igen. Knepigt...

Efter att jag körde tillbaka dom gamla inställningarna så fungerar allt som det gjorde innan förutom att jag inte längre kan köra musik från iPhonen/iPaden direkt till expressen, den ikonen saknas nu!???? Vad har hänt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-14 05:43
Ursprungligen av 356Speedster:

Detta har jag testat men då försvann då blinkade den bara gult, jag testade nu igen och samma sak plus att jag hade ett himla meck med att få den att ansluta för att ställa om den igen. Knepigt...

Efter att jag körde tillbaka dom gamla inställningarna så fungerar allt som det gjorde innan förutom att jag inte längre kan köra musik från iPhonen/iPaden direkt till expressen, den ikonen saknas nu!???? Vad har hänt?

Låter som du inte ställt in allt korrekt. Dubbelkolla felkoden vad som är fel.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-14 00:40

Har du dubbelkollat att AirTunes återigen är aktiverat i Expressen?

Jag provade att ställa om den fram och tillbaks utan resultat men jag viste att allt var inställt som innan så jag startade om iPhonen och då kom symbolen upp och efter att ha gjort likadant med iPaden så fungerade den med.

Men varför går det inte att förlänga signalen med den? Den blinkar gult och försvinner från airportprogrammet (väntat länge för att se om den dyker upp). Fick göra hardreset för att få den att dyka upp.
Tappar man några andra funktioner om man ansluter den som att förlänga nätverk gämfört med att bara ansluta till nätverk? Jag menar om man inte gör det så borde den väl alltid stå på utökat?

Om man inte behöver utöka sitt befintliga WLAN så finns det ingen anledning att göra det.
Du tappar ingen funktion genom att göra det.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-12-14 12:14

Är du med på att du måste skriva in MAC-adresser när du håller på med utökat nätverk (WDS)? Läs mer i denna pdf.

Ursprungligen av frazze:

Är du med på att du måste skriva in MAC-adresser när du håller på med utökat nätverk (WDS)? Läs mer i denna pdf.

Hmm, det kan hända att expressen var inställd på att förlänga men att inte timecapsulen var inställd på att tillåta detta som det stod i ditt länkade dokument. Tack för länken, jag ska prova igen när jag kommer hem

Ursprungligen av frazze:

Är du med på att du måste skriva in MAC-adresser när du håller på med utökat nätverk (WDS)? Läs mer i denna pdf.

Jag har försökt mig på det här med WDS och jag följer den guiden ovan fast på svenska och jag får det inte att funka. De båda blinkar orange och Extremen(huvud) klagar på att det inte finns en annan WDS, och Expressen(fjärr) att det inte finns en internet anslutning. Kör jag på utökat funkar det. men jag vill testa WDS för att se om det förbättrar hastigheten.

I Expressen ska den väl stå på (AV) Bryggläge i anslutningsdelning? I Extremen delar jag ut ett antal IP-nummer till datorer och iPhones. Det är väl helt ok att göra så. För jag ska väl inte dela ut IP-adresser i Expressen också?

http://manuals.info.apple.com/sv_SE/Designing_AirPort_Networks_10.5-Windows_S.pdf

Nu fungerar allt perfekt! Det var rutan för att tillåta utökat på TM som inte var ibockad...

Tack för bra support som vanligt!

1
Bevaka tråden