Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Feedback: 99mac 4.0/4.01+ för iPad

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag startar en separat tråd som endast gäller iPad-specifik feedback för 99mac. Här vill vi ha önskemål om större knappar, större typsnitt eller annat som krävs för att sajten ska se bra ut på iPad. Vi har en separat mobil CSS som laddas just på iPad så vi kan göra justeringar på ganska mycket.

Allmän feedback ligger i /feedback/ forumet - just nu är den senaste feedback tråden gällande 4.01 uppdateringen här:

Större knapp för att gå vidare till senaste inlägg (alternativt att göra datumet en länk där också).

Lägga tillbaka Nya inlägg i menyn högst upp så det alltid är tillgängligt utan att behöva scrolla upp för att komma åt Nya inlägg.

Ursprungligen av keptang:

Större knapp för att gå vidare till senaste inlägg (alternativt att göra datumet en länk där också).

Lägga tillbaka Nya inlägg i menyn högst upp så det alltid är tillgängligt utan att behöva scrolla upp för att komma åt Nya inlägg.

1. Noterat!

2. Är inte iPad specifikt och hör inte hemma i denna tråd (utan i den vanliga Feedback tråden). Dessutom fixat i 4.02

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-12-13 12:29

På iPad är det svårt att träffa HEM knappen utan att zooma in, man kommer ofta åt 99 loggan eller bakåtpilen i safari istället.
Går det att lägga till lite mer tomrum över loggan tex för att lösa detta?

Ursprungligen av kainen:

På iPad är det svårt att träffa HEM knappen utan att zooma in, man kommer ofta åt 99 loggan eller bakåtpilen i safari istället.
Går det att lägga till lite mer tomrum över loggan tex för att lösa detta?

Bra poäng, ännu bättre om man kan lägga till Hem-länken på samma rad där Artiklar/Forum/Senaste är.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-12-13 12:39

Man kanske eg bara skall ha den bruna menyn till mobila enheter, då får man automatiskt större knappar på alltihop?

Det skulle jag föredra. Den svarta menyn är för liten på mobila enheter.

Går det inte att köra iPad versionen även för iphone surfare?
Även om nu en app är på väg, så skulle det vara trevligt med en lite mer anpassad version.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-14 22:07

Är det bara jag som lider av att försöka posta i forumet via iPhone 4? Tangentbordet laggar som aldrig förr och jag har inte märkt detta på ngt annat forum än här, efter lanseringen av 4.noll. Detta sker både över wifi och 3G och berör inte iPad

Ursprungligen av FreddeB:

Är deta bara jag som lider av att försöka posta i forumet via iPhone 4? Tangentbordet laggar som aldrig förr och jag har inte märkt detta på ngt annat forum än här, efter lanseringen av 4.noll. Detta sker både över wifi och 3G

Kan skriva under på samma sak. Det laggar som bara den, tangenttryck släpar flera sekunder.
Inlägg som man trycker "posta" på står och tuggar säkert i 30s, sedan kan jag inte hitta dem...
Förut kunde man logga in från iPhone4, det kan man lägga ner nu.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-12-14 22:52
Ursprungligen av FreddeB:

Är det bara jag som lider av att försöka posta i forumet via iPhone 4? Tangentbordet laggar som aldrig förr och jag har inte märkt detta på ngt annat forum än här, efter lanseringen av 4.noll. Detta sker både över wifi och 3G och berör inte iPad

Kan skriva under på detta. Just nu flyter det på ganska bra från min iPhone 4 men tidigare idag tog det flera sekunder för varje bokstav att dyka upp. Problemet finns inte på iPad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-15 11:51
Ursprungligen av kainen:

Kan skriva under på detta. Just nu flyter det på ganska bra från min iPhone 4 men tidigare idag tog det flera sekunder för varje bokstav att dyka upp. Problemet finns inte på iPad.

samma här. segt på iphone 4. ok på iPad

iphone4 4.1
ipad 4.2.1

Det måste läggas fokus på att 99 just nu är KASS att använda på iPhone/iPad.
Det trögar, det laggar ngt grymt, man får ingen respons på knappar.
Mitt i ett ord fryser hela skiten i tre sekunder innan det kommer igång igen.

Lägg på problemet att inlägg man skrivit ser ut som på bilden nedan.

Det mesta annat som diskuteras här i tråden är ju småskit och bagateller i jämförelse.

Det är ju lite pinsamt att man inte får forumet att funka på Apples egna grejer ...*host*

Stora bilden visar samma avsnitt på Safari i OSX.

Ursprungligen av Goflorp:

Det mesta annat som diskuteras här i tråden är ju småskit och bagateller i jämförelse.

Det är ju lite pinsamt att man inte får forumet att funka på Apples egna grejer ...*host*

Jag har själv iPad, så jag vet. Men samtidigt, vi måste titta på det utifrån hur folk använder forumet och prioritera därefter. iPad står för knappt 3 procent av besökarna i dagsläget och även om det kommer att öka markant framöver så är det ändå en liten del just nu. Men annars håller jag med, vi ska ligga i framkant på Apples produkter, mer än bara utifrån antalet besökare.

Till nästa release ska vi se över iOS-buggarna. Jag kan inte garantera att vi löser allting, men vi ska i alla fall försöka.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-12-17 17:29
Ursprungligen av Goflorp:

Lägg på problemet att inlägg man skrivit ser ut som på bilden nedan.

Borde vara fixat i 4.0.4.

Jag har inga problem alls med iPad. Med iPhone 4 upplever jag problem, segt och laggigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-17 10:07

Det måste ha att göra med nya JavaScripten. Admin måste debugga/disablea och jag hjälper gärna till.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-12-17 15:55

Det går upp och ner. Ibland flyter det på riktigt bra, ibland "hänger" den sej ganska länge (betydligt mer än 3 sek). Verkar vara ungefär när någon annons ska laddas.

Ursprungligen av kenjon:

Det går upp och ner. Ibland flyter det på riktigt bra, ibland "hänger" den sej ganska länge (betydligt mer än 3 sek). Verkar vara ungefär när någon annons ska laddas.

Ja, jag tror det har att göra med annonserna. Vi skulle behöva ett bättre sätt att rita upp sidan oavsett om annonsscripten fungerar eller inte. Men det är inte helt enkelt, ibland är det krav på att deras script ska laddas tidigt på sidan. Men det behöver bli bättre, helt klart.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-12-17 17:11

99.se är mycket seg, näst intill omöjlig att använda på iPhone. Exempel om jag behöver zooma in ett sidnummer i en tråd jag ska besöka brukar sidan låsa sig helt och hållet en lång stund.

Jag ska kolla med utvecklarna om vi ändrat något eller om det går att göra någon snabb fix för detta - sajten måste ju vara användbar!

Det är på iPhone det är segt, den här tråden handlar väl om iPad?

Seriöst, har ni dessa problem även på iPad eller antar ni att det är samma problem på iPad som på iPhone 4 för att de är såpass lika i hårdvaran?

Jag har inga problem med forumet på min iPad, däremot upplever jag segheten/hängningar med min iPhone 4.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-12-17 17:45
Ursprungligen av keptang:

Seriöst, har ni dessa problem även på iPad eller antar ni att det är samma problem på iPad som på iPhone 4 för att de är såpass lika i hårdvaran?

Jag har inga problem med forumet på min iPad, däremot upplever jag segheten/hängningar med min iPhone 4.

Är det så illa att du till och med får hängningar på Mobile Safari, iPhone?

Vilken iOS version kör du på respektive?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-12-17 17:40
Ursprungligen av FreddeB:

Är det bara jag som lider av att försöka posta i forumet via iPhone 4? Tangentbordet laggar som aldrig förr och jag har inte märkt detta på ngt annat forum än här, efter lanseringen av 4.noll. Detta sker både över wifi och 3G och berör inte iPad

Vad gäller segheten på iPhone har jag inte alls samma upplevelse som andra verkar ha.
Att surfa runt och läsa går hur bra som helst för mig.

Att skriva inlägg slöade till lite två gånger under skrivandet av det här inlägget, och då främst när sidan var tvungen att scrolla samtidigt som jag skrev. Nu när jag har sidan utzoomad ser man kanske inte texten lika bra, men det laggar inte alls på texten jag skrivit utzoomad.

(skrivet på iPhone 4)

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-12-17 17:43

Vad gäller den svarta menyraden så stödjer inte Mobile Safari css-taggen "position: fixed;" på grund av hur den zoomar och fokuserar på innehåll. Det går att göra work-arounds, men vi ska fundera igenom hur vi vill att det hela ska fungera på iPad innan vi ger oss på det.

Underligt dock att det fungerade förut...

Ursprungligen av Arvid:

Vad gäller den svarta menyraden så stödjer inte Mobile Safari css-taggen "position: fixed;" på grund av hur den zoomar och fokuserar på innehåll. Det går att göra work-arounds, men vi ska fundera igenom hur vi vill att det hela ska fungera på iPad innan vi ger oss på det.

Underligt dock att det fungerade förut...

Jag lutar åt att det aldrig fungerade faktiskt. Att vi minns fel helt enkelt.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-12-20 08:37
Ursprungligen av Adrian B:

Jag lutar åt att det aldrig fungerade faktiskt. Att vi minns fel helt enkelt.

Så vitt jag minns så har den svarta menyn aldrig följt med när man scrollat på en mobil enhet.

Japp, men det jag tror det beror på hos iPhonen är att den har lite utmaningar med att rita upp hemsidan på den lilla skärmen.
Så att så fort något javascript ska in i matchen så blir det för mycket.

Kör 4.2.1 på båda.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-12-17 18:39

Jag upplever det som att uppritningen av sidan laggar lite. Men tangentbordet fungerar utmärkt. iPad iOS 4.2.1

Bevaka tråden