Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

1 Gb internet och Airport Extreme

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2010-12-12 21:11

Jag har precis fått riktigt snabb uppkoppling. 1gbit. Jag har testat att köra med internetkabel från uttaget i väggen direkt till datorn. Då får jag hastigheter runt 800 mbit.

Har en airport extreme av modellen MB763Z/A A1301 med gigabit portar. Har även en macbook så jag vill gärna använda mig av airport extreme för trådlös internet till macbooken. Med imacen kör jag med internet kabel kategori 6.

Det jag inte kan lista ut är varför jag får så låga hastigheter när jag använder mig av airport. Jag har provat att dela ut ett intervall av IP adresser samt att dela en allmän ip adress. Högsta hastigheten är ca 200 mbit med dessa två varianter. (Då menar jag imacen med internetkabel från imacen till airport. Det trådlösa vet jag aldrig når högre en ca 2-300.)

När jag väljer bryggläge går det plötsligt undan. Dvs 800mbs men då försvinner det trådlösa nätet efter ett tag och internet fungerar inte på macbooken.

Vad har ni för tips? Hur kan jag använda airport extreme med internetkabel utan att tappa så mycket i hastighet? Tacksam för all hjälp jag kan få.

  • Oregistrerad
  • 2010-12-12 21:46

köp en ny router. en router tar hand om alla paket, dvs. analyserar dom. Då (som du kanske kan lista ut själv) bryr mig sig inte om att ha tillräckligt snabba processorer för att kunna skyffla 1Gigabit i sekunden då det inte är någon massmarknad.

Du får köpa en företagsrouter.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-12-13 09:11
Ursprungligen av studiox:

köp en ny router. en router tar hand om alla paket, dvs. analyserar dom. Då (som du kanske kan lista ut själv) bryr mig sig inte om att ha tillräckligt snabba processorer för att kunna skyffla 1Gigabit i sekunden då det inte är någon massmarknad.

Nu måste vi städa lite i faktaflödet: att ta hand om alla paket != analysera dom. En router kan ta hand om alla paket utan att analysera dom och då går det snabbare. Hela förfarandet är alltså CPU-beroende. Har inget med länkhastigheten (1Gbps) att göra. Jag har skrivit det i tidigare trådar i samma ämne och kommer att fortsätta med det tills att Internet dukar under...

Ursprungligen av studiox:

Du får köpa en företagsrouter.

Ja, företagsklassade routrar är vanligtvis snabbare än hemmadito, men du kan komma ganska långt med en för hemmakontoret. Leta bara rätt på en översikt (från Toms Hardware - som bytt namn vet jag men kommer inte ihåg till vad just nu).

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-12-12 22:27

Ok tack för svaret. Klarar inte min router detta? Jag som trodde att gigabit portar innebar att den klarade 1 gigabit med kabel.

Vad rekommenderar ni för router som skulle klara detta?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-12-13 10:16
Ursprungligen av danny5:

Ok tack för svaret. Klarar inte min router detta? Jag som trodde att gigabit portar innebar att den klarade 1 gigabit med kabel.

Det är alltså skillnad på länkhastighet och routinghastighet.

  • Oregistrerad
  • 2010-12-13 14:02
Ursprungligen av frazze:

Det är alltså skillnad på länkhastighet och routinghastighet.

Ohh ja! Det gäller även switchar (som inte routar paket) Det är få switchar som klarar av att man kör ALLA portar på maxhastighet då även en switch ska skyffla paket från en port till en annan och det gör ju att man ändå måste titta på varje paket för att veta destination MAC etc.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-12 23:08

Ska sägas att genomströmningen i Airport Extreme är väldigt god för att vara en hemmarouter. Adressöversättning och brandväggsarbetet är tufft. Lycka till att hitta något som klarar gigabit-fart utan att det kostar skjortan...

Sälfisken

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-12-13 08:10

Ser ut som om jag får nergradera till 100mbit istället. Vill inte lägga tusentals kronor på en företagsrouter. Tack för alla svar.

Om man känner sig lite byggig så kan en vanlig hemdator och t ex pfSense fixa biffen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-12-13 10:21
Ursprungligen av danny5:

När jag väljer bryggläge går det plötsligt undan. Dvs 800mbs men då försvinner det trådlösa nätet efter ett tag och internet fungerar inte på macbooken.

Det där gör mig lite brydd. Du ska rimligen se en prestandaökning (mindre rader kod/paket) men inte att det trådlösa nätverket slutar att fungera och att du slutligen tappar Internet-förbindelsen. Märkligt.

PS. kör gärna med SI-prefix: m=milli (tusendel), M=mega (miljon gånger)

Ursprungligen av frazze:

...kör gärna med SI-prefix: m=milli (tusendel), M=mega (miljon gånger)

Och apropå detta så har jag nu justerat trådens rubrik, från gb (gram-bit ???) till Gb (gigabit).

Och skriver detta inlägg som en liten påminnelse till alla att försöka skriva rätt enheter.

/Mod

Senast redigerat 2010-12-14 13:30
  • Medlem
  • Lund
  • 2010-12-13 11:36

Ok bra. Rätt ska vara rätt. Tack igen för alla svar. Jo jag tycker också det är märkligt att jag tappar internet-förbindelsen i brygg läge. Som sagt så får jag nog gå tillbaka till 100 mbit/s. Har inga jättebehov av 1 gigabit. Ofta kommer man ändå inte upp i så höga hastigheter ändå när man laddar ner.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-12-13 20:32

Enda routern jag hittat som har hroughput WAN-LAN = 1 000 Mbit/s. Skulle det funka att koppla denna routern direkt till imacen för 1000 Mbit/s samt routern till airport för trådlöst nätverk? Har ni förslag på andra routrar som klarar detta.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=410004

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-12-16 19:23
Ursprungligen av danny5:

Enda routern jag hittat som har hroughput WAN-LAN = 1 000 Mbit/s. Skulle det funka att koppla denna routern direkt till imacen för 1000 Mbit/s samt routern till airport för trådlöst nätverk? Har ni förslag på andra routrar som klarar detta.

Egenskaper fr MikroTik RB450G

Man tackar för tipset av en synnerligen cool router!

Hittade en intressant hemsida angående WAN-LAN throughput:

Router Performance Comparison Charts - WAN to LAN Throughput - SmallNetBuilder

  • Oregistrerad
  • 2010-12-13 20:43

DLink har haft en innan, DGL-4100 (på tiden jag jobbade med bredband på heltid) finns säkert en mängd ersättare idag som når gigabit-hastigheter men du får vara beredd att ta fram plånboken.

Ursprungligen av studiox:

DLink har haft en innan, DGL-4100 (på tiden jag jobbade med bredband på heltid) finns säkert en mängd ersättare idag som når gigabit-hastigheter men du får vara beredd att ta fram plånboken.

Har den wifi?

Jag skulle testa http://www.wireless-reviews.com/routers/d-link-dgl-4500-n-gaming-router-review

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-12-14 20:22
Ursprungligen av studiox:

DLink har haft en innan, DGL-4100 (på tiden jag jobbade med bredband på heltid) finns säkert en mängd ersättare idag som når gigabit-hastigheter men du får vara beredd att ta fram plånboken.

Tack för tipset men hittar inte denna på prisjakt. Antar att den är några år gammal? Det kanske även skulle funka med en switch?

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-12-14 12:49

Ok, åter till ämnet.
Vill ni fortsätta diskutera storheter får ni skapa en ny tråd för detta.
Hjälp trådskaparen istället för att påpeka i inlägg efter inlägg att han skrivit fel, jag tror att det är uppfattat för länge sedan.
Mvh Admin

Om din ISP bara ger dig en anslutning (en IP-adress) måste du ha en router, och det räcker inte med en switch.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-12-15 21:45

Jag har löst det tillsvidare genom att köpa en belkin trådlös router (400kr) som jag kopplat till airport extreme. Stängt av det trådlösa nätverket på airport extreme och kör som brygga. Använder belkin routern för att få trådlöst så jag kan surfa med macbooken. Får nu hastigheter runt 700Mbits på imacen som är kopplad med sladd till airport i bryggläge.

Bra va?

Ursprungligen av danny5:

Jag har löst det tillsvidare genom att köpa en belkin trådlös router (400kr) som jag kopplat till airport extreme. Stängt av det trådlösa nätverket på airport extreme och kör som brygga. Använder belkin routern för att få trådlöst så jag kan surfa med macbooken. Får nu hastigheter runt 700Mbits på imacen som är kopplad med sladd till airport i bryggläge.

Bra va?

Supernice!

  • Oregistrerad
  • 2010-12-16 10:21

Kör du TPTest då?

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-12-16 10:27
Ursprungligen av studiox:

Kör du TPTest då?

Japp. Har testat några gånger. Mellan 700-800Mbits. Slipper alltså köpa en dyr företagsrouter

1
Bevaka tråden