Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fördröjning på trackpad och tangentbordet

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-11 22:32

Hej,

Har ett minst sagt konstigt problem med min Magic trackpad och det lilla trådlösa tangentbordet när jag strömmar video från datorn till min Playstation 3. Att strömma video fungerar prima men att använda datorn (skriva och glida runt med pilen på skärmen) är allt bortom prima. Det laggar, hänger sig ett par sekunder och det bidrar till att helt plötsligt har jag ssskkriviiiit för många bokstäver.

Jag har de kortaste inställningarna på tangentbordet och trivs bra med det. Vill inte att det ska ta två sekunder för till exempel back space att reagera. Kan det vara så att blåtandan och wlanet bråkar med varandra på något sätt? En annan skum grej är att när jag flyttar trackpaden närmare datorn (som står bakom skärmen) blir mottagningen bättre men inte så bra som när jag inte strömmar video. När jag inte strömmar video kan jag ha trackpaden nära mig (ungefär 30 cm från datorn). Blåtand har väl bättre räckvidd än så?

Skål!

Mycket kan störas av BT, mycket kan störa BT....

Haft trådlösa tangentbord som jag bytt till trådbundna av just den här anledningen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-12 00:02

Men att endast wlanet kan störa så mycket visste jag inte. Routern står en bra bit från datorn och inget annat är i närheten som kan påverka.. vad jag vet. iPhone? Lampa? Låda med diverse prylar? Grannens teve? Hmm..

...Micron i köket, "jordstrålning", "månens fas", "skit i asteroidbältet" ...

Det är fekvenserna som är det intressanta, gissar på att hela klabbet ligger tämligen nära varann.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-12 09:56

Ja men jag har svårt att se hur månens fas kan bli starkare eller svagare beroende på hur wlanet strömmar videomaterial. Men något fuffens är det helt klart. Jag ska prova att flytta datorn och se om det blir bättre. Kanske står den för nära grannens powerplant just nu. Typ.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-12-12 12:39

Även mobiltelefoner jobbar i samma frekvensområde.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-12 14:55

Kan det därför vara en god idé att flytta på sin iPhone som står precis bredvid datorn dockad? Redo att synkas

Ursprungligen av Gunnar B:

Även mobiltelefoner jobbar i samma frekvensområde.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-12-12 15:56
Ursprungligen av Gunnar B:

Även mobiltelefoner jobbar i samma frekvensområde.

Enligt undersidan på min kartong till iPhone 4 står det 850/900/1800/1900/2100 MHz. Och Bluetooth ligger på 2400 MHz.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-12 18:40

Där ser man. Nu när jag läser på baksidan av kartongen till routern står det att den använder sig av 2.4GHz bandet (alltså 2400MHz). Samma som blåtand använder sig av. Är det där skon klämmer? Finns det andra routers som inte använder sig av det bandet vid trådlöst teknik?

Ursprungligen av frazze:

Enligt undersidan på min kartong till iPhone 4 står det 850/900/1800/1900/2100 MHz. Och Bluetooth ligger på 2400 MHz.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-12-12 20:59
Ursprungligen av Mcus:

Där ser man. Nu när jag läser på baksidan av kartongen till routern står det att den använder sig av 2.4GHz bandet (alltså 2400MHz). Samma som blåtand använder sig av. Är det där skon klämmer? Finns det andra routers som inte använder sig av det bandet vid trådlöst teknik?

Jadå, det finns routrar som kör med 5 GHz också, t ex Airport Extreme. Men BT använder en frekvenshoppande teknik, så den brukar kunna samsas med WiFi rätt bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-12 21:07

Okej.. alltså borde det inte vara några problem med att skicka vare sig video eller musik till en annan enhet; typ en Playstation 3? Är bara när nätverket är riktigt, riktigt belastat som jag får problem.

Radiovågor och deras utbredning är en hel vetenskap.
tro mig, det är ett ämne för KTH och Chalmers.

Bland annat får du "spegelfrekvenser" på jämna multiplar

1000 MHz radio, kan störa på 2000, 500, 250 etc, så länge du har multiplar av frekvensen.

Vidare kan signaler blandas (nu kan jag inte de exakta sifforna här)
1000 MHz + 500MHz kan störa på 1500 Mhz, 750 MHz etc etc...

Rör in tre radiokällor där deras spegelfrekvenser blandas

Ex Spegeln 750 blandas med 500 = Störning på 1250, 2500, 625 etc...

Normalt sett filtreras störningarna bort, men står hela skiten på ett skrivbord
kan det bädda för problem.

Att filtrera bort "slasken" tär på din bandbredd.

Gå över till kabel där du kan och gärna där du har mest belastning.

1
Bevaka tråden