Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Enkel lösning som får ett strulande Huawei e1820 att fungera

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag sitter med en ny MacBook Pro och Telenors mobila bredband med ett Huawei e1820-modem. Det har strulat ganska friskt de senaste dagarna - även med tecken på varmgång.

Detta har skett både i Mac OS X och Windows XP. Senast igår (i Windows) tappade modemet kontakten med datorn och jag var nära att få hispan.;)

Men nu tror jag att jag funnit en lösning som säkrar stabil drift i båda plattformarna. Åtminstone verkar det ha fungerat bra idag (peppar peppar ta i trä).

Lösningen i mitt fall verkar vara:

1. Ta ur minneskortet som sitter i modemet. Mitt modem verkar ha blivit betydligt svalare i drift utan minneskortet i och när jag skriver detta har det rullat på hela dagen i både Mac OS X och Windows.

2. I Mac OS X är det bättre att enbart använda Stay Connected för PIN-koden och därefter koppla upp manuellt via systemet självt.

Man skapar då en inställning kallad Huawei Mobile Modem, ställer in *99# som nummer och i Advanced väljer man Generic, GPRS/3G och APN internet.telenor.se.

Därefter kopplar man upp och det flyter på bra.

I Windows kan man använda Stay Connected men då bör man ändra inställningar under Avancerat till endast 3G och APN internet.telenor.se.

Då får man stabilitet på uppkopplingen även i Windows.

Detta recept verkar ha fungerat i mitt fall, efter att ha slitit mitt hår över uppkopplingsproblem sköter det sig bra nu. Men som sagt: ta ur minneskortet ur modemet också då det verkar ställa till det.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-12-12 13:20

Tidigare har Huawei släppt ett driver till Mac OS X som hade debug påslaget... Det gjorde att den loggade sig tokig och därmed så drop CPU-användningen i topp och fyllde disken. Värt att kolla efter. Fredrik Andersson, fredrikandersson(den där roliga grejen med Internet ni vet)mac.com, gjorde en sådan patch 2008-2009 som jag sprang på.

Senast redigerat 2010-12-13 16:29

Tips: ta bort PIN-koden från modemet så slipper du/ni att installera Stay Connected.

Tips: Skriv inte ut mailadressen i ett forum. Den hittas lätt av spamrobotar.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-12-13 16:31
Ursprungligen av hansfilipelo:

Tips: Skriv inte ut mailadressen i ett forum. Den hittas lätt av spamrobotar.

Jag trodde faktiskt att vBulltein hade sån där intelligent skriva-om-med-javascript-funktion när den taggades med email.

Jag gör en liten uppdatering angående modemet. Det fick åka till verkstad. Det överhettades helt enkelt och till slut började problemen med att datorn plötsligt tappade kontakt med det alternativt så indikerades uppkoppling men plötsligt hittade inga program nätet ö.h.t. Vid kontroll var då modemet rejält varmt och kontakten bruten.

Nu kör jag temporärt med Nokia E52 som modem och det fungerar. Sedan får jag se hur det slutar med Huawei e1820.

Undantagen överhettningsproblematiken fungerade det bra med ovanstående åtgärder. Men om modemet blir överhettat och tappar kontakten med datorn - lämna in det. Då är det hårdvarufel - även om modemet t.ex fungerar i 2-3 timmar innan problemen uppstår.

1
Bevaka tråden