Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppdaterade till 10.6.4 - iMac låser sig vid start.

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag uppdaterade min iMac (20" från 2007) till 10.6.4 via "programuppdatering" och nu när systemet startar så låser sig allt efter en minut och skärmen blir antingen svart eller randig.

Samma sak händer när jag försöker boota från installationsskivan (SL), boota med hjälp av Disk Warrior och starta i felsäkert läge.

Jag har tömt PRAM. Dragit ur strömmen och testat lite alla möjliga tips från olika forum utan resultat.

Det går att starta den med hjälp av Command+S. Där har jag testat "fsck -y -f" och får då veta att det inte är något fel på disken. Men när jag försöker starta upp den som vanligt så blir det samma fel igen.

Jag har en gammal 2,5" hd som tidigare satt i min MacBook och när jag bootar från den med hjälp av en usb-docka så startar datorn upp (med 10.5.7). Här ser man då den interna disken i datorn och jag kommer åt alla filer utan problem och har gjort backup på det viktigaste.

Jag testade Skivverktyg från 10.5.7 och undersökte den interna disken och fick upp ett fel: "Ogiltig räkning av katalogobjekt. (Det ska vara 37 istället för 36)". Senare så läste jag att det inte är speciellt smart att köra Skivverktyg från ett lägre OS, men det är lite sent att ändra på nu.. Hur som helst så får jag inte upp något fel på den interna disken längre när jag kontrollerar den. Men när jag försöker boota från den interna disken så blir det samma sak igen..

(Jag fick upp ett meddelande när jag körde verboseläget som sa "audit space low". Detta försvann dock när jag senare lyckades komma åt disken och frigjorde så att disken fick över 10% ledigt utrymme.)

Vad göra?

Det verkar som att det är den interna disken det är problem med och inte logikkortet i och med att den startar utan problem från min externa hd. Eller?

Jag kan ju inte ominstallera OSX för när jag startar med installationsskivan i datorn så dör den ju efter ett tag.. Jag har testat att ominstallera från Skrivbordet (när jag bootat upp med hjälp av den externa hd'n) men när datorn jobbat en del och startar om sig så blir det bara svart efter några minuter..

Att byta ut den interna hd'n verkar vara problematiskt, men jag är villig att testa. Kommer det att göra någon skillnad? (Svår fråga såklart, men vad tror ni?) Vilken hd borde man klämma in i så fall?

Om nu den interna hd'n har säckat ihop (vilket inte är omöjligt i och med att den har rullat i tre år..) borde den inte bråka mer? Jag kommer ju åt allting jag testat utan problem.

Dumt nog så har jag ingen Time Machine-backup som skulle kunna vara till någon hjälp..

Ska jag jobba vidare på en lösning eller ska jag kasta ut min kära ögonsten genom fönstret och återgå till mina gräsligt värdelösa pc-burkar? Att lämna in den till en dyr expert är fusk.

Är tacksam för all hjälp jag kan få!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-01 07:48

Risken är stor att du har ett hårdvaru fel. Datorn fungerar fint med 10.5.x men i 10.6.x så fungerar den inte längre. Kanse är grafikkortet trasigt eller RAM minne. Svårt att säga. HDn borde inte påverka datorn när du startar från SL DVDn och eftersom du får samma fel då så är det nog något annat fel.

Du kan prova att starta från Start skivan som kom med iMacen och starta med d knappen då ska du kunna använda hårdvaru testet. Kanske står det vad som är fel på din dator.

//Rob

Jag skulle kunna ta gift på att jag testat hårdvarutestet innan och fått låst och randig skärm som resultat, men nu så kickade det igång med skivorna som följde med vid inköpet (10.4.1), dock ej med en nyare Snow Leopard-skiva.

Maskinvarutestet säger dock att "Inga problem upptäcktes". Jag har kört både det korta och det utökade.

Är det dags att jaga fram torxmejslarna och sugplopparna måntro? Jag måste medge att jag är lite sugen..

Ska jag ge mig på att försöka byta HD'n eller är det bara onödigt? Någon som har en bra gissning?

Jag lyckades byta ut hd'n på min iMac. Det går inte att installera ett nytt system via SL-skivan ändå.. Datorn hänger sig och det blir bara massa ränder på skärmen efter några minuter (samma som innan).

Jag kan fortfarande starta upp via min externa disk. Då rullar datorn fint och jag ser den nya disken som jag installerat. På systemdisken (den interna) så ser man "Mac OS X Install Data" från en installation jag försökte tidigare. När den installationen kördes så gick allting fint tills datorn ville starta om sig.. Ränderna dök upp igen.

Vad ska jag göra? Tips? Tack på förhand!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-22 01:17

Som sagt jag tror inte det beror på hdn. Det kan vara ram eller trasigt grafikkort.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Som sagt jag tror inte det beror på hdn. Det kan vara ram eller trasigt grafikkort.

//Rob

Men hur kan den då starta fint med en extern disk? Då borde jag väl inte kunna starta den överhuvudtaget?

Installerade precis Leopard på datorn och systemet rullar klockrent på 10.5.8.

Snow Leopard funkar inte.. Jag får väl helt enkelt köra Leopard på min iMac i fortsättningen!

1
Bevaka tråden