Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kom med förslag - hur ska vi få fler att logga in?

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag vill ha tips och förslag från er medlemmar - hur ska vi få fler att logga in på 99mac?

En vanlig dag är det bara runt 10% av besökarna som loggar in på sajten! Utan inloggning har man inte kunnat söka, använda "dagens aktiva", skapa inlägg eller skicka personliga meddelanden. Dom kan inte heller se skillnad på lästa/olästa trådar.

Med andra ord har 90% av besökarna inte använt våra bästa funktioner!

Under den senaste månaden har vi fixat så att gäster nu kan söka och använda "dagens aktiva" vilket ökar användbarheten en hel del men det finns mycket kvar att göra.

Min uppskattning är att mindre än hälften av dom som har konton på 99mac faktiskt loggar in.
Kom med förslag - hur tycker du att vi ska få fler att logga in?

Stäng siten totalt för den som inte loggar in, låt dem läsa ngn artikel eller så.

Vill de inte logga in, slipp då, men då får du inte se ngt vettigt heller.
Det här stället är väl till för sina MEDLEMMAR eller?

Dags kanske köra lite "pruning", färre än 2 inlägg, en inloggning de senaste 12 månaderna, radera.

Varför vara så feg med att antalet medlemar är så heligt.
Hellre 10 000 medlemmar som är aktiva och gör ngt än 50 000 och 1000 är aktiva.

Ni får försöka få fler att vilja posta inlägg, för det är väl egentligen den enda anledning till att logga in om man numera kan söka som icke-inloggad. Min högst personliga tanke är att forumet skulle ha en OT-del - då hade jag definitivt varit mer aktiv.

Ursprungligen av Striberger:

Ni får försöka få fler att vilja posta inlägg, för det är väl egentligen den enda anledning till att logga in om man numera kan söka som icke-inloggad. Min högst personliga tanke är att forumet skulle ha en OT-del - då hade jag definitivt varit mer aktiv.

Lounge är OT-del, det finns. Välkommen in.

Ursprungligen av Goflorp:

Lounge är OT-del, det finns. Välkommen in.

Tack, men jag är inte betalande medlem och kan därför inte vara med i de diskussionerna. Därför är jag mer aktiv på andra forum.

Ursprungligen av Striberger:

Tack, men jag är inte betalande medlem och kan därför inte vara med i de diskussionerna. Därför är jag mer aktiv på andra forum.

Också ett svar. Du vill ha en OT-del, helt gratis då?
"betalande medlem" kostar väl 10:- i månan, t o m jag på min haltande studentbudget har råd med det. En aftonblaskan i månaden....

Ursprungligen av Goflorp:

Också ett svar. Du vill ha en OT-del, helt gratis då?

Precis, eftersom det definitivt hade lett till fler aktiva medlemmar. Vad är det för konstigt med ett "helt gratis" OT-forum?

Ursprungligen av Goflorp:

Håller med Goflorp, lås sajten för icke inloggade. Vill dom inte logga in och delta kanske dom inte behövs heller?

Lek med tanken att alla sidor du besöker, men inte är "aktiv" på, låses och stängs för dig. Låter det som en vettig utveckling av Internet?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-12-10 22:00

Håller med Goflorp, lås sajten för icke inloggade. Vill dom inte logga in och delta kanske dom inte behövs heller?

Ursprungligen av MatsOlov:

Håller med Goflorp, lås sajten för icke inloggade. Vill dom inte logga in och delta kanske dom inte behövs heller?

Näe, just det - bra tänkt: internet ska ju vara svårtillgängligt och lite exlusivt.

Ursprungligen av kristinadanielsson:

Näe, just det - bra tänkt: internet ska ju vara svårtillgängligt och lite exlusivt.

Håller helt med.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-12-10 22:40

Det finns ingen anledning att kasta ut folk för att de är overksamma. Man kan ju besöka 99 då och då enbart för att ta del av den enorma kunskapsbas som finns samlad. Däremot tycker jag nog att man kan kräva inloggning av någon som läser en tråd. Till exempel skulle man behöva logga in för att läsa mer är de första fem svaren av en diskussion.

Det är ju inte vidare svårt att vara inloggad, finns ju till och med en ruta att kryssa i som ser till att man loggas in automatiskt.

Jag tror inte att en morot skulle kunna funka (förutom kanske utlottning av en macbook i veckan ), utan att det är piskan som gäller om man är intresserad av att öka procenten inloggade.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-10 23:05

Att stänga ute folk som inte loggar in är nog den värsta iden jag har hört. Hur hade Google kunnat indexera 99.se? Utan Google hade nog en stor del av 99s förstagångsbesökare försvunnit.

Lösningen är simpel. Gör registreringen löjligt enkel, helst så att folk inte ens behöver tänka på den. Jag är trött på att behöva skriva användarnamn, lösenord, e post adress x2, var jag bor, vad mina intressen är, när jag är född osv och sen behöva leta upp mitt mailprogram för att visa att jag faktiskt finns. Speciellt när 99% av den informationen är oväsentlig. Börja stödja tex OpenID, så att folk kan logga in med sitt Google konto. Eller, även om jag av principsak inte gillar det (:P) så måste jag säga att Facebook inloggning är otroligt effektiv för att ge fler aktiva medlemmar. Har tex kommenterat rätt ofta på theoatmeal.com, mest eftersom jag aldrig ens behövde registrera mig eller logga in. Jag var autmatiskt inloggad via Facebook. Hade inte det hänt hade jag nog aldrig orkat registrera mig.

Edit: Oops.. Jag missade att det var inloggningar och inte registreringar det handlade om! Fast samma gäller här, har du OpenID och är inloggad på en Google tjänst eller använder Facebook så är du automatiskt inloggad på alla sidor som är kopplade till ditt konto.

Vill man ha aktiva medlemmar får man väl gör adet värt att logga in.
Kan man få nästan alla fördelar ändå, varför skall folk bry sig då.

En hel sektion med OT har funnits, ballat ur och avknoppat till ngn egen site.
Fine, det har provats, funkade inte.

Sedan är det ju inte att 99.se skall ligga i spetsen för att driva tesen att internet är bäst gratis.
Jag är betalande medlem främst för att slippa all tradig reklam och för att jag gillar det de gör här.
Tycker också att som betalande medlem har jag mer på skorna när det kommer till att säga till om saker.
(det är min åsikt, hur forumledning bedömer skillnader, om det finns är upp till dem).
Att bara dyka in och säga att allt blir bättre bara det blir gratis och att vi får babbla om vad vi vill
så blir det bättre.

Tror inte en sekund på det, behåll fokus på Apple, Mac och övriga Appleprodukter. Att vattna
ur till ngn familjeliv.se tror jag inte på. Då är det väl bättre hänga på originalet?

Det finns en lite OT-sektion, där kan antingen betalande medlemmar (morot) eller de som
är seniorer (var det så Björnström?) också logga in (mera morot).

Utlottning? Tja, månadens "nånting" vinner en iPod Shuffle eller liknande hade ju vart kul.
månadens snyggaste hjälpare, månadens inlägg, månadens virrpanna?
Det finns många varianter.

Att det skulle vara lite elitistiskt och svårtillgängligt? Löjligt. Du behöver inte vara inloggad,
man kan snåla runt rätt bra ändå. Läsa en massa och bidraga med precis fucking jävla noll.
Det är väl det Internet en del vill ha. Inte det minsta svårtillgängligt, men däremot rätt urvattnat.

Undrar hur många konsulter som googlar på "varför brinner dvd:er upp site:99.se" när
de inte har en aning...

Ursprungligen av Goflorp:

Att bara dyka in och säga att allt blir bättre bara det blir gratis och att vi får babbla om vad vi vill
så blir det bättre.

Kom igen, det är inte så att jag "bara dyker in och tycker allt ska vara gratis yada yada yada". Jag skriver bara vad jag tycker vore bra för 99mac! Har varit medlem sedan 2004, besöker sidan i stort sett dagligen, och försöker svara på de frågor där jag verkligen kan ge ett bra svar.

Jag känner till offtopic.se, och dess historia. Vad jag menar med mina inlägg är att 99mac numera är ett rent kunskapsforum. Trådar hålls fria från s.k. trams, och trådar låses så fort en liknande tråd finns. Börjar en tråd dra iväg tar det ofta inte många minuter innan en moderator gör en tillrättavisning om att inlägg ska hållas on topic. Allt görs med andra ord för att få 99mac till att bli en bra kunskapsbank, där information ska vara lätt att hitta. Och det är väl bra, eftersom det är syftet med 99mac.

Problemet är då, tror jag, att nya användare, eller icke-registrerade användare, inte ser syftet med att registrera sig och logga in. Det är ju bara att söka upp informationen via Google, eller direkt på forumet. Om 99mac även hade haft en OT-del, parallellt med övriga strikt modererade forum, tror jag att fler hade sett ett syfte med att registrera sig och logga in. Det var allt jag menade. Peace

Man loggar in om man vill skriva något, men vid många tillfällen då jag startat en tråd om något nytt, stängs tråden av moderator, och han skapar en ny för att sno nyheten som sin egen, sådant gynnar inte medlemsinitiativ.

När jag har Macproblem och vill ställa en fråga, söker jag alltid först, hittar jag inget, så har jag åtminstone tidigare skapat en tråd, men som jag upplever det får man då per automatik en tillrättavisning om att man måste söka på forumet först, sådant gynnar inte heller medlemsinitiativ.

Numer söker jag inte efter lösningar på 99.se, jag googlar, och ibland kommer resultat från 99.se högst upp

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-11 06:02
Ursprungligen av Björnström:

hur ska vi få fler att logga in på 99mac?

En vanlig dag är det bara runt 10% av besökarna som loggar in på sajten! Utan inloggning har man inte kunnat söka, använda "dagens aktiva", skapa inlägg eller skicka personliga meddelanden. Dom kan inte heller se skillnad på lästa/olästa trådar.

Med andra ord har 90% av besökarna inte använt våra bästa funktioner!

Under den senaste månaden har vi fixat så att gäster nu kan söka och använda "dagens aktiva" vilket ökar användbarheten en hel del men det finns mycket kvar att göra.

Utöka de gratis smakproven! Ge alla användare tillgång till de fantastiska funktionerna under en vecka. Eller första tio sidorna de ser varje dag. När de sen "tappar" funktionalitet så påminn dem om att de kan få den igen om de bara loggar in.

On a tangent: så känner jag mer än en person som jag pekat till 99.se som sen fått nej vid registrering för att de inte är vana att ge bort riktigt så många uppgifter som 99.se tydligen kräver nuförtiden. De kom nog inte tillbaka överhuvudtaget sen. (Det gällde switchers som naturligtvis inte har groomats av Apple att ge sin info, utan tror att allt man knappar in kan hamna hos skurkar och spammers)

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-12-11 07:05

Att kräva inloggning för att läsa i forumet skulle säkert få befintliga medlemmar att logga in, men jag tror det skulle döda nyrekryteringen. Dels för att det blir mycket svårare att hitta hit om inte google kan indexera trådarna, dels för att det känns mindre lockande att registrera sig på ett forum om man inte kan utvärdera innehållet och aktivitetsgraden först.

Nu talar jag bara utfrån egen erfarenhet och mina egna perspektiv, men jag kan tänka mig att många tänker likadant. Det var tack vare google jag hittade hit; när man söker svar hamnar ofta 99.se högt upp, och efter att ha hittat många bra svar och diskussioner här registrerade jag mig för att bli mer aktiv.

Finns det någon statistik på hur folk hittar hit?

För övrigt tror jag en enklare registrering och "kom ihåg mig"-funktionen aktiverad per default (om den inte redan är det) skulle hjälpa att öka inloggningsgraden. Eller kanske göra det jobbigare att logga ut?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-11 07:58

En viktigare fråga tycker jag istället är; varför ska användare logga in? Var i det finns egenvärdet?

En användare är en användare, oavsett inloggad eller ej. Istället för att låsa in siten för icke-inloggade föreslår jag det omvända – öppna upp den så mycket det går.

Samtidigt går det att ge användare motiv att logga in genom funktioner som kräver inloggning. T ex genom att erbjuda integrering av medlemsskapet på forumet med Facebook/Twitter/Flattr/etc och erbjuda efterfrågade delningsfunktioner.

Ett par kommentarer:

Det är INTE aktuellt att stänga sajten för gäster - då skulle vi på nolltid tappa en majoritet av våra besökare och tillströmningen av nya medlemmar skulle bli i princip noll. Sökmotorernas makt

Bra idé med Facebook login just för att många har ett Facebook konto och det gör det busenkelt att logga in.

Ursprungligen av alamode:

Utöka de gratis smakproven! Ge alla användare tillgång till de fantastiska funktionerna under en vecka. Eller första tio sidorna de ser varje dag. När de sen "tappar" funktionalitet så påminn dem om att de kan få den igen om de bara loggar in.

Vi har redan slagit på sökningar för gäster vilket gör att dom kan använda "dagens aktiva" etc.
Sen kan vi inte göra så mycket mer - som gäst kan man inte skapa inlägg eller skicka privata meddelanden för man har inget användarnamn...

Ursprungligen av Olav Rust:

Man loggar in om man vill skriva något, men vid många tillfällen då jag startat en tråd om något nytt, stängs tråden av moderator, och han skapar en ny för att sno nyheten som sin egen, sådant gynnar inte medlemsinitiativ.

När jag har Macproblem och vill ställa en fråga, söker jag alltid först, hittar jag inget, så har jag åtminstone tidigare skapat en tråd, men som jag upplever det får man då per automatik en tillrättavisning om att man måste söka på forumet först, sådant gynnar inte heller medlemsinitiativ.

Om du råkar ut för #1 (dvs att en moderator stänger en tråd för att sno nyheten som sin egen) så skickar du ett privat meddelande till mig så får jag kolla på det. Förstår att det kan uppstå vid t ex en nyhet men annars förstår jag inte varför. Ingen moderator får ju mer "cred" av att starta trådar.

#2 måste vi verkligen göra något åt. Jag har också blivit modererad ett antal gånger här på 99mac! Uppdaterade forumregler och "praxis" för moderatorerna behöver sättas. Moderation behövs men den ska vara för medlemmarnas sak (och forumets helhet).

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-11 10:40

Jag skulle precis säga att det vore enklast att lägga in OpenID inloggning så får man automatiskt med alla som använder Facebook, Twitter, Yahoo och Google att logga in automatiskt. Jag tror då är nog minst 50% fler som loggar in automatiskt.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Jag skulle precis säga att det vore enklast att lägga in OpenID inloggning så får man automatiskt med alla som använder Facebook, Twitter, Yahoo och Google att logga in automatiskt. Jag tror då är nog minst 50% fler som loggar in automatiskt.

//Rob

Om ni tror att det är en så bra idé kanske vi ska försöka få med det i 4.03 uppdateringen som lanseras på fredag?

Ursprungligen av Robo-X:

Jag skulle precis säga att det vore enklast att lägga in OpenID inloggning så får man automatiskt med alla som använder Facebook, Twitter, Yahoo och Google att logga in automatiskt. Jag tror då är nog minst 50% fler som loggar in automatiskt.

//Rob

Det där lät jäkla bra. Aldrig tänkt på att OpenID funkar som ett "paraply".

Det finns två "skolor" här

Öppna så mycket som möjligt

Stäng så mycket som möjligt

Björnström säger att stänga inte är aktuellt.

Återstår öppna då, möjligen att kombinera det med "smartare inloggning"

Att göra en OT-del utöver Lounge tror jag inte på, det finns ju andra siter som gör det så mycket bättre.
Vi har haft användare tidigare som enbart var här för OT, det funkade inte så bra.
Forumet är ju macorienterat, det lyser ju igenom överallt. Det är ju det vi är bäst på,
då skall vi väl hålla oss till det. Istället för att bli femte bäst inom fem olika saker.
Eller?

Ngn sa att en användare är en användare och att det inte spelar ngn roll om de loggar in eller inte.
Javisst, om man struntar i antalet nya inlägg.
Problemet är ju att om ingen logga in så skrivs inga nya inlägg.
Skrivs inga nya inlägg blir infon som ligger här snabbt out-of-date och då
kommer folk inte bry sig om sökresultaten...

Downward Spiral... rakt ner i tvindöden.

Så inloggade medlemmar, som skriver saker behövs.

Rent personligt känner jag att folk som enbart "ska ha" och aldrig kan
bidra med ngt inte ens är värda att pissa på om de så brinner med öppen blå låga.
Jag är förbannat trött på attityden.

Det borde vara en självklarhet att var och en bidrager efter förmåga och intresse.

Kan man göra ett "Hej jag är lite Newbie här"-forum? Där vi hjälper med frågor runt själv forumet?
Förklarar, lite bilder med pilar, lite "tänk på atte...." osv?

Skulle vara kul.

Jag gillar hjälpa newbies dessutom.

Ursprungligen av Goflorp:

Det borde vara en självklarhet att var och en bidrager efter förmåga och intresse.

Vilket alla gör, och på sätt som inte behöver märkas här i forumet. Även om jag bara läser som oinloggad användare så ökas min kompetens, och därmed mitt förtroende för 99.se. Har jag förtroende för 99.se så rekommenderar jag siten till andra som söker liknande information. Iom att jag är kompetent (tack vare 99.se) så har dom förtroende för mig. Och vips så har 99.se fler läsare, eller kanske rent av medlemmar.

På tal om det, vart är like/tweet/share-knapparna?

Ursprungligen av Robo-X:

Jag skulle precis säga att det vore enklast att lägga in OpenID inloggning så får man automatiskt med alla som använder Facebook, Twitter, Yahoo och Google att logga in automatiskt. Jag tror då är nog minst 50% fler som loggar in automatiskt.

//Rob

Jag förstår inte riktigt problemet med inloggningen. Jag är nära på alltid inloggad - om jag inte väljer att logga ut manuellt. Jag blir snarare förvånad dom gånger jag "behöver" logga in, för att jag av någon orsak blivit utloggad. Det kan väl inte bara gälla mitt konto ?
Grundproblemet var ju att få redan medlemmar att logga in på forumet - piska/morot och så vidare. Väljer man att inte logga ut - så är man ju oftast inloggad, när man återvänder till forumet. Dom flesta forum i övrigt (Facebook - Google mfl.) är man ju "tvungen" att logga in på för att över huvud kunna göra något vettigt.
Jag tycker det mesta fungerar bra - för dom som är aktiva (behöver inte vara inlägg) på forumet.
En "varningstext" Du är inte inloggad - är väl inte helt fel - som påminnelse. Det kan ju faktiskt vara så att man "glömt" att logga in - inte mer med det.

Mycket bra idé!

Ursprungligen av Robo-X:

Jag skulle precis säga att det vore enklast att lägga in OpenID inloggning så får man automatiskt med alla som använder Facebook, Twitter, Yahoo och Google att logga in automatiskt. Jag tror då är nog minst 50% fler som loggar in automatiskt.

//Rob

Ja, det tycker jag låter som en bra idé!

Ursprungligen av Björnström:

[Med andra ord har 90% av besökarna inte använt våra bästa funktioner!

Med andra ord behöver inte 90% av besökarna dom bästa funktionerna.

Forum är generellt en rätt så hotfull miljö, med många konsumenter och få producenter. För att kunna bidra till forumet så behöver man logga in, helt enkelt för att kunna skriva. Iom att det finns så många sätt det kan bli fel när man skriver något så vågar folk inte, det är helt enkelt inte värt det. Jag förmodar att ni vill att aktiviteten ska öka på sidan (fler inlägg), om ni inte börjar jobba som Facebook.

Finns det några andra sätt att bidra än att skriva inlägg?

Hur får man folk att våga göra det?

- eller -

Vilka sätt att bidra finns det där risken att göra fel är minimerad?

Stack Overflow har ett i mina ögon bra system för att uppmuntra "mikrohandlingar". Att rösta upp bra svar lönar sig t ex. Det är en forumform som är rätt så olik den här mer klassiska, och det kan vara värt att ta sig en kik om man funderar på större förändringar.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-12-11 12:56

Jag tror stenhårt på idén med facebook/googleinloggning. För de som är aktiva i tråden "Vägra Facebook" så finns väl fortfarande alternativet att skapa en inloggning i alla fall?

Ursprungligen av andas:

Jag tror stenhårt på idén med facebook/googleinloggning. För de som är aktiva i tråden "Vägra Facebook" så finns väl fortfarande alternativet att skapa en inloggning i alla fall?

Självklart finns den vanliga registreringen kvar. Jag har lagt till Facebook Connect till 4.03 backlog.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2010-12-12 00:13

Stödjer förslaget om enklare inloggning och koppling till Facebook.

Ang Facebook finns det två saker jag saknar, "gilla" och "dela".
Att kunna tala om att man tycker att det inlägg någon skrev var jäkligt bra utan att behöva skriva ett inlägg om det.
Och att kunna dela ett inlägg till någon utanför forumet enkelt, behövs när man har tokiga kollegor som inte kan söka..

Bevaka tråden