Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac 4.02: Buggar och osnyggheter feedback-tråd

Tråden skapades och har fått 105 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Följande grejer är nu fixade i version 4.02:

Detta är fortsättningen på 99mac 4.01 feedbacktråden. En lång följetång med förbättringar som i många fall kommer från era önskemål. Nästa fredag lanserar vi 4.03 baserade på kommentarer och feedback i denna tråd!

Önskemål från medlemmarna (top 5):

  • Nya inlägg är nu tillbaka i svarta menyraden överst

  • "Mina inlägg" visas nu korrekt

  • Sökningar och "dagens aktiva" etc visar nu om du skrivit i trådarna.

  • Bruna knappen för "Skapa inlägg" är borttagen i nederkant eftersom den störde snabbsvarsrutan.

  • Länken till "senaste inlägget i tråden" är förbättrad och länken inkluderar namn & datumet

Förbättringar för våra gäster:

  • Gäster kan nu söka i forumet och använda "dagens aktiva"

  • Forumet visas inte längre som "läst" (dvs grått och svårläst) för gäster.

Grafiska förbättringar & allmänt fix på sajten:

  • Kontrollpanelen, "Bevaka" och andra inställningssidor är nu mer harmoniska

  • Länkar visar nu korrekt i artikelkommentarer (kunde bli xxLINKxx)

  • Forumreglerna finns nu somartikel

  • Sidomenyn visas nu med korrekt bredd på iPad/iPhone

  • Förstasidan har inte längre en rubrik: "Förstasidan" som stör

  • Kommentarsrutan i Artikelsystemet är nu i normal storlek igen.

  • Bilder i artiklar förminskas till artikelbredden (tidigare kunde dom bli hur stora som helst)

  • Bilder som lagts in med (IMG) taggar i artiklar visas nu korrekt

  • En mängd grafiska småjusteringar i utseendet.

  • Ett hundratal översättningar från engelska till svenska.

Jag har skrivit en krönika om den skräckblandade förtjusningen i att lansera en "punkt noll" sajt:
http://www.99.se/artiklar/2301-kronika-att-vaga-lansera-punkt-noll.html

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-10 11:52

Någon ETA på när Anpassa kommer tillbaka?

De rundade pilarna som leder till första olästa inlägg är inte alls kul tycker jag. Måste vara något från ’down under underer' - boomerang-kind-of-arrow, eller liggande påvehatt. Sedan undrar jag om det inte vore mycket trevligare med mörkgrått istället för den här random forumsblå färgen.(?)

Ursprungligen av zappee:

Någon ETA på när Anpassa kommer tillbaka?

Den ligger i backlog för 4.03 men är ett ganska stort jobb. Tidigare använde vi en färdig modul som vi fått från vBulletin för att köra denna funktion men den finns inte för den forumversion vi kör numera så Arvid måste skriva om den från noll. Det är därför den inte funnits med i 4.01 (utvecklingstid: 1 dag) och 4.02 (utvecklingstid: 3 dagar).

Angående grafiska justeringar:
- Kontrollpanelen (den sida vi helt enkelt kallar "Hem") och andra inställningssidor har fått en översyn och ser mera 99mac ut och mindre vBulletin. Profilsidan kvar att göra däremot.
- Den lilla kapade ikonen (bara i Safari) framför datumet på varje inlägg är fixad. Väldigt viktig fix

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-12-10 11:59

Sidorna kommer fortfarande lite för högt upp när man går till första olästa inlägget.

Avatarer klipps av och för den som ingen avatar har så syns inte namnet.

Ursprungligen av Mija:

Sidorna kommer fortfarande lite för högt upp när man går till första olästa inlägget.

Avatarer klipps av och för den som ingen avatar har så syns inte namnet.

Jag tror det beror på vår svarta toppnavigering som döljer det. Vi borde fixa en justering som tar hänsyn till det.

Tack för nya inlägg i svarta menyn!!!

Vet inte om det rapporterats redan men den "svarta" menyn högst upp stannar inte kvar på iOS-enheter, den scrollas bort precis som resten av innehållet.

Ursprungligen av keptang:

Vet inte om det rapporterats redan men den "svarta" menyn högst upp stannar inte kvar på iOS-enheter, den scrollas bort precis som resten av innehållet.

Hmm, Arvid skulle fixa något med den för att den var förskjuten åt vänster i MobileSafari, men nu verkar det inte bättre än att han introducerade en annan bugg istället...

  • Medlem
  • Skövde
  • 2010-12-10 17:32

En sak som "försvårar" surfandet på 99.se på en iPhone är att man lätt hamnar i TS profil istället för senaste olästa inlägg. Önskar därför att "Skapat av" flyttas in ett par steg.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-12-17 17:48
Ursprungligen av Adrian B:

Hmm, Arvid skulle fixa något med den för att den var förskjuten åt vänster i MobileSafari, men nu verkar det inte bättre än att han introducerade en annan bugg istället...

Vad gäller den svarta menyraden så stödjer inte Mobile Safari css-taggen "position: fixed;" på grund av hur den zoomar och fokuserar på innehåll.

Det går att göra work-arounds, men vi ska fundera igenom hur vi vill att det hela ska fungera på iPad innan vi ger oss på det.

Underligt dock att det fungerade förut...

Ursprungligen av Arvid:

Vad gäller den svarta menyraden så stödjer inte Mobile Safari css-taggen "position: fixed;" på grund av hur den zoomar och fokuserar på innehåll.

Det går att göra work-arounds, men vi ska fundera igenom hur vi vill att det hela ska fungera på iPad innan vi ger oss på det.

Underligt dock att det fungerade förut...

Jag lutar åt att det aldrig fungerade, för hur skulle det ha kunnat göra det?

Men, den här tråden är stängt redan, så ingen idé att fortsätta här.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-10 16:00

Jag saknar "svarta menyraden" på iPad.
Är det iPaden det beror på eller något ni kan fixa till?

Yes!,

Ursprungligen av Yes:

Jag saknar "svarta menyraden" på iPad.
Är det iPaden det beror på eller något ni kan fixa till?

Yes!,

Du var nästan lika snabb som mig.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2010-12-10 17:30

Jag önskar en flytt av "Dagens inlägg" och "Uppdateringar" i den svarta toppmenyn.

Ursprungligen av MacJake:

Jag önskar en flytt av "Dagens inlägg" och "Uppdateringar" i den svarta toppmenyn.

Flytt var då?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-12-10 21:00

Nya inlägg finns i båda menyraderna, men på olika platser. Ligger det längst till vänster i den ena menyn bör det göra det i den andra också. Lite förvillande att ha det på 5. plats i den svarta menyn och på 1. i den bruna.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2010-12-10 21:20
Ursprungligen av kenjon:

Nya inlägg finns i båda menyraderna, men på olika platser. Ligger det längst till vänster i den ena menyn bör det göra det i den andra också. Lite förvillande att ha det på 5. plats i den svarta menyn och på 1. i den bruna.

Ahh en lten miss där.

Med varandra hade jag tänkt mig.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-12-10 21:53
Ursprungligen av MacJake:

Ahh en lten miss där.

Med varandra hade jag tänkt mig.

Det var ingen kommentar av ditt inlägg, min egen reflektion bara

4.02: "Mina inlägg" verkar bara visa de trådar du har startat, inte de trådar du deltagit i. Så var det inte tidigare.

Annars fortsätter det att se bra ut i FF3.5/IE8 Win resp. Mozilla5/Android.

Ursprungligen av GustafMA:

4.02: "Mina inlägg" verkar bara visa de trådar du har startat, inte de trådar du deltagit i. Så var det inte tidigare.

Hmm, det var inte riktigt avsikten tror jag. Vi ville visa trådar istället för inlägg (därav att vi ändrade showposts=1 till showposts=0), men jag tror (ska höra med Martin) att avsikten är att visa alla trådar man skrivit inlägg i. Får se om det går att ändra på något enkelt sätt.

Ursprungligen av Björnström:

[*]Kommentarsrutan i Artikelsystemet är nu i normal storlek igen.

Jag tycker fortfarande att den rutan är opassande stor måste jag säga. Den är för lång tycker jag.

Annars ser det bättre och bättre ut. Bra jobbat!

Fråga; vad är det för gränser på uppladdning av bilder i forumen?

Vidare, vad är finessen med röran att se tidigare uppladdade filer i "filuppladdningsfönstret" ?

det blir en massa extra att trycka på. Varför inte hålla det så enkelt som går liksom?

Kan ngn däremot ge mig ett bra skäl till att man ser tidigare uppladdningar så köper jag gärna det.

Ursprungligen av Goflorp:

Fråga; vad är det för gränser på uppladdning av bilder i forumen?

Vidare, vad är finessen med röran att se tidigare uppladdade filer i "filuppladdningsfönstret" ?
Det blir en massa extra att trycka på. Varför inte hålla det så enkelt som går liksom?

Kan ngn däremot ge mig ett bra skäl till att man ser tidigare uppladdningar så köper jag gärna det.

Du får vara lite mer specifik när du säger "gränser". Menar du totalt antal bilder, menar du bildstorlekar i pixlar per bild, menar du bildstorlekar i MB, menar du antal bilder per inlägg?

Tanken med att du har ett eget mediagalleri är att du ska återanvända uppladdade bilder istället för att ladda upp flera likadana. Den funktionen använder jag jättemycket när jag laddar upp bilder i nyheter osv.

Ursprungligen av Björnström:

Du får vara lite mer specifik när du säger "gränser". Menar du totalt antal bilder, menar du bildstorlekar i pixlar per bild, menar du bildstorlekar i MB, menar du antal bilder per inlägg?

Tanken med att du har ett eget mediagalleri är att du ska återanvända uppladdade bilder istället för att ladda upp flera likadana. Den funktionen använder jag jättemycket när jag laddar upp bilder i nyheter osv.

Tänkte mest på dimensioner och tyngd (antal KB) och liknande.

Mediagalleriet är inget jag ser som finess, men har andra nytta av det så låt det självklart vara kvar.
Första gången man ser det får man handsvett bara

  • Medlem
  • Skövde
  • 2010-12-11 12:59

Sorry Kenjon. Jag skulle citera Adrian och inte dig. Uppenbarligen hade citatknappen flyttat uppåt

Saknar en symbol som visar vilka trådar man deltagit it. Tidigare såg det ut som en 'krittavla' med 99 i om man hade deltagit eller startat tråden, övriga var tomma 'krittavlor'. Nu skulle det kunna räcka med en annan färgmarkering som indikerar att man deltagit i tråden.

Ursprungligen av The Real Viking:

Saknar en symbol som visar vilka trådar man deltagit i...

Det finns redan. Det visas en liten "gubbe" bredvid rubriken på de trådar du deltagit i.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det finns redan. Det visas en liten "gubbe" bredvid rubriken på de trådar du deltagit i.

Vore trevligt med en inställning som tillät den till vänster om trådnamnet istället för till höger om det. Jag förstår att det skulle innebära att trådarna hoppade lite horisontellt och att det därför inte kan vara default, eftersom många säkert skulle störa sig på det, men om det gick att få som val vore det bra för dem av oss som bara vill ögna igenom trådlistan snabbt.

Bevaka tråden