Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backuplösning till litet företag

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-12-09 10:40

Jag har fått förfrågan att hjälpa ett litet företag med backup för deras macar.

De kör idag ett gäng PC med Windows som de gör backup till en LaCie NAS. De har nu skaffat två bärbara macar och försöker göra backup till denna NAS med iBackup vilket inte går något vidare. iBackup hänger sig halvvägs och det tycks vara ett känt fenomen som det inte finns någon bra lösning på om man inte är unixhackare och är bra med terminalen.

Så vi lägger ner och köper en fungerande lösning till macarna som kan fungera med Time Machine.
Har ni något tips på vettig nätverksbackup för macarna?
De behöver inte spara på samma ställe som PC-datorerna
Användarna ska inte kunna röra varandras backuper så någon form av separata mappar och användarnamn behövs.
Upp till 5 datorer/användare ska den klara utan problem.
2TB lagring bör den ha.

Fixar en TimeCapsule eller Airport Extreme med USB-hårddisk detta?

En 2TB Time Machine är superenkel att administrera - hyggligt snabb och sjukt prisvärd.

Om du behöver mer prestanda & möjligheter kan du köra en Mac mini server med extra lagring men det känns onödigt i detta fall.

  • Oregistrerad
  • 2010-12-09 12:16

Om du vill ha en smidig lösning som är kompatibel med BÅDE Windows (CIFS) och Mac (AFP + TimeMachine) ska du köpa en NetGear ReadyNAS. Den har inbyggd timemachine (kör den till min mac pro på jobbet + min macbook pro) samt Windows (kör den ihop med Backup Exec) + att jag kör iSCSI på den. Allt i samma box.

iSCSI finns bara på dom dyrare, men dom mindre klarar allt annat och har två eller fyra hotswap hårddiskar.

Jag har en sån över (med 1TB disk) som jag fick på köpet när jag köpte min större Readynas. Du kan då köpa den av mig om du vill

Eller bara sätt upp rsync? De funkar ju på alla plattformar

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-12-09 16:38
Ursprungligen av =JoNaZ=:

Eller bara sätt upp rsync? De funkar ju på alla plattformar

iBackup bygger ju på rsync och det är där jag får problem med nuvarande LaCie NAS och iBackup.

Det här måste vara simpelt att administrera då kontoret är på annan ort och det mesta sköts via fjärr.

Jag har labbat lite med en Airport Extreme basstation och USB-hårddisk nu och det fungerade utmärkt med personliga konton som är spärrade för andra användare. TimeCapsule lär ju fungera lika smidigt den. Så det lutar åt Apples Airportprylar nu men man kan ju inte bara ta första bästa innan man vet vad det finns mer.

  • Oregistrerad
  • 2010-12-09 22:14
Ursprungligen av MagArne:

men man kan ju inte bara ta första bästa innan man vet vad det finns mer.

Låter som du redan bestämt dig innan du skrev tråden

  • Medlem
  • 2010-12-09 23:27

Jag skulle nog också rekommendera en ReadyNAS. Jag har en till hemmakontoret och TimeMachine fungerar utmärkt på den. Visserligen har jag inga PCar som jag backuppar mot den, men det tror jag är det mindre problemet...

Fördelen med en ReadyNAS framför en TimeCapsule är att ReadyNASen är RAIDad. Så om (när) en disk rasar så är det bara att rycka ut den och stoppa in en ny. Vad som händer om (när) en TimeCapsule rasar vill jag inte tänka på.

Dessutom kan man enkelt öka lagringskapaciteten på sin ReadyNAS genom att stoppa in större diskar efterhand som det behövs.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-12-10 08:02

ReadyNAS verkar ju vara klockren. Är det någon modell som är att föredra för det var ju inte bara en modell man kunde välja på?
Klarar alla timemachine?

  • Oregistrerad
  • 2010-12-10 12:39

Jag tror alla klarar TimeMachine så det är ju tjockleken på din plånbok som styr

Är det viktiga data kanske du ska fundera på att komplettera med en offsitelösning som Backblaze, Crashplan och/eller Dropbox för det viktigaste filerna.

Time Machine är ju känt för att vara lite instabilt också, så kompletterande lösning kan vara bra ändå. Då och då händer det att TM anser att den gamla backupen inte går att läsa längre och vill börja på ny kula. Har hänt både mig och frun en gång var minst.

  • Oregistrerad
  • 2010-12-10 13:54

Det är lite synd faktiskt att det inte finns någon vettig backuplösning till OSX för vettiga pengar. Jag använder gärna Backup exec till mina linux och windows servrar och det fungerar väldigt bra. Tom NTBackup är riktigt bra och väldigt lätt att använda.

Däremot att hitta agenter till OSX är ju omöjligt. Jag håller med om att Timemachine kan vara lite krångligt. RSync är ju dock det vanligaste, både timemachine och dropbox använder det väl?

Är det inte så att rsync fortfarande inte är helt snällt mot alla typer av metadata som finns i Mac OS X, eller är det fixat numera?

Vill man göra lokal, bootbar backup så rekommenderas SuperDuper som är väldigt stabilt och har gott renommé i Macvärlden. SuperDuper är gratis för att clona en disk, men betalar man får man möjligheten att låta efterföljande backuper bara synka ändringarna. Många kombinerar TM (varje timme) med en daglig SD-backup till separat hårddisk.

Är ens tid värdefull vill man inte att en dag går bort åt att läsa in en backup från TM, utan istället byter man bara till den speglade hårddisken och låter TM spola fram till senaste backupen (dvs alla ändringar som skett sedan senaste SD-backupen).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-10 15:12

Kolla på Dropbox for teams, där man kan koppla ihop alla konton och få mycket uttrymme.
Tillgång till det vart du än är - och i telefon/iPad/Adroid etc.

Enkelt att dela ut till andra med...

Ursprungligen av Tangen:

Kolla på Dropbox for teams, där man kan koppla ihop alla konton och få mycket uttrymme.
Tillgång till det vart du än är - och i telefon/iPad/Adroid etc.

Enkelt att dela ut till andra med...

Den var inte jättebillig dock! USD $795 per år...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-10 21:12

Absolut inte, men det är sjukt snabbt, väldigt enkelt och byggt på AmazonS3, server på Irland.

Jämför med andra hosting verktyg, som har samma funktionalitet (eller visst ja - det finns inga )

OM någon har någon annan, så tar jag gärna emot tips.

  • Oregistrerad
  • 2010-12-10 21:26
Ursprungligen av Björnström:

Den var inte jättebillig dock! USD $795 per år...

Det är inte så dyrt om du är företagare och värdesätter att ditt data lagras säkert (nåja, det vet man ju aldrig iofs om man outsourcar). 430 spänn i månaden för 350Gigabyte.

Många företag outsourar ju backup det är ju snuskigt dyrt (1-2Kr per Gigabyte) i månaden vilket blir ungefär samma pengar som dropbox. Då slipper du dessutom att alltid behöva vara på jobbet/vpn för att komma åt ditt data.

Även om jag förordar egen bandbackup då skatteverket tvingar dig lagra data i 10 år och tappar du data kommer skatteverket straffa dig så du förmodligen aldrig kan starta ett företag igen ..... så är ändå detta intiativ trevlig. Tänk om apple kunde tänka på företagskunder (Windows har ju likande tjänster under Azure och deras SME paket)

1
Bevaka tråden