Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min fru undrar: Hur mycket ström drar en Mac Pro?

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vår elräkning (för en liten lägenhet) ligger på 2000kr i kvartalet (rättat) vilket är nästan dubbelt så mycket som andra enligt min fru. En snabb titt visar att boven kanske står i garderoben - jag har nämligen en dual QuadCore Mac Pro som "hemmaserver".

Nu till frågan - hur många kWh drar den per månad?

Jag har hittat detta:
Mac Pro: Power consumption and thermal output (BTU) information

Där står:

Mac Pro (Early 2008)
8-core 2.8GHz Configuration: Two 2.8 GHz Quad-Core Intel Xeon 5400 series processors, 12 MB L2 cache per processor, 1600 MHz dual independent frontside buses, 2 GB memory (800 MHz DDR2 fully buffered DIMM ECC), ATI Radeon HD 2600 XT graphics with 256 MB of GDDR3 memory, 320 GB Serial ATA 3 Gb/s 7200-rpm hard drive, 16x double-layer SuperDrive

155W - 318W

Jag har fyra hårddiskar i den (Western Digital Green och Black) vilket kanske höjer förbrukningen med 30W till?

Säg att den drar 220W i snitt. Blir det då 0.22kW * 24h/dygn * 30 dagar = 158kWh?

Hela vår elförbrukning är 385-445kWh per månad!

Använd en energimätare (kWh).

Man kan låna på bilbioteket eller köpa en Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehör för hemelektronik

Låter väldigt mycket med 2000kr.

Jag har troligen mer elektronik igång än dom flesta, inkl en quad-core med 6 diskar i som är igång 24/7 + en 4-diskars QNAP-NAS.
och en 52" Sony Bravia LCD som är igång för det mesta tillsammans med en Pioneer VSA-E08 kopplade till aktiva Audio Pro Blue Diamond-högtalare osv...

Tvättmaskin går dagligen, digitalbox, LCD sovrums-tv, Popcorn, PS3, iPhones/iPad (något ligger alltid på laddning), det lägsta någonting stängs ner till är standby-läge.

Våra elräkningar ligger på 800-1000kr/mån (inkl abonnemangsavgift till Vattenfall).
Så det lär knappast vara din Mac Pro som är boven..

Ska kolla hur många kWh vår senaste räkning va på, återkommer inom kort.

edit: Senaste räkningen (november) var på 555kWh, kostade 864kr + ca. 150kr till Vattenfall för abonnemang etc.

Ursprungligen av keptang:

Låter väldigt mycket med 2000kr.

Våra elräkningar ligger på 800-1000kr/mån (inkl abonnemangsavgift till Vattenfall).
Så det lär knappast vara din Mac Pro som är boven..

Ska kolla hur många kWh vår senaste räkning va på, återkommer inom kort.

edit: Senaste räkningen (november) var på 555kWh, kostade 864kr + ca. 150kr till Vattenfall för abonnemang etc.

Jag rättade mitt inlägg - det är 2000kr i kvartalet, inte månaden...

Ursprungligen av Björnström:

Jag rättade mitt inlägg - det är 2000kr i kvartalet, inte månaden...

Då är det väl inget att bry sig om.

Köp en Watt-räknare på Clas Ohlson, 129:-

Pluggas i vägguttaget, sedan pluggar du i en grendosa och hela "datoriet" i den.

Kolla lite grejer på det viset, du får örnkoll.

Ursprungligen av Goflorp:

Köp en Watt-räknare på Clas Ohlson, 129:-

Vad ska han med en Watt-räknare till?

Watt är ju bara effekt, det är effekt*tid som är energin, och det är energi han betalar för, inte effekt...

Ursprungligen av LCR:

Vad ska han med en Watt-räknare till?

Watt är ju bara effekt, det är effekt*tid som är energin, och det är energi han betalar för, inte effekt...

...Antagligen för att en watt-mätare även visar den totala förbrukningen i kWh...:cool:

Ursprungligen av mattewik:

...Antagligen för att en watt-mätare även visar den totala förbrukningen i kWh...:cool:

Precis, den ger kWh - som man bara kollar på räkningen vad man betalar för.

Sedan fortsätter man och kollar och får reda på vilka som var strömslukarna.

Polaren kollade och det visade sig att gamla älgafrysen var en tjuv utan dess like, en ny köptes in och den drog bråkdelen...

Byt ut alla Edisonlampor, energispar drar 1/6-del.
Ha inte allt på standby.

Ursprungligen av LCR:

Vad ska han med en Watt-räknare till?

Watt är ju bara effekt, det är effekt*tid som är energin, och det är energi han betalar för, inte effekt...

Tag 1000 / effekten så blir det kWh.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-09 23:45

Jag tror faktiskt du har högre elräkning än jag har, och jag har dessutom golvvärme som går på el i badrummet och bastu som går på el. Kör dock bara mac mini server hemma.

Öhh, storleksordningarna ni pratar om är ju försumbara... Jag bor i hus i södra Norrland och där klockar vi in på 15.000:- på vinterkvartalen
Jag tycker det är kul med El och betalar gladeligen, helst kärnkrafts el som är billig och miljövänlig för övrigt.

Det som drar mycket el är förmodligen alla hushållsapparater som diskmaskin,tvättmaskin,torkskåp,torktumlare , äldre kyl och frys samt viss elektronik förstås. Plasma TV, lite äldre stor, 250 Watt, stor stationär dator 200watt.
Men va fan, vad skall man göra tända stearin ljus och sitta och meditera hela vintern ?

El är bra. Däremot kan man öka på skatten på bensin, alkohol och cigaretter. Amen.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-10 10:06

Men jisses... Min senaste elräkning var på 2590 kr och den var bara för 1 månad...

En dator som står igång 24/7 lär inte dra så mycket i det stora hela..

Det är häftigt att betala el!

  • Oregistrerad
  • 2011-02-15 17:10
Ursprungligen av keptang:

Det är häftigt att betala el!

Är det ett citat från Mona "El-hlin"?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-12-10 12:13

Fast det finns ju ingen större anledning för en privatperson att köra datorer dygnet runt. Speciellt inte kraftfulla servrar. Jag är nyfiken på vad man har för behov då.

Ursprungligen av planB:

Fast det finns ju ingen större anledning för en privatperson att köra datorer dygnet runt. Speciellt inte kraftfulla servrar. Jag är nyfiken på vad man har för behov då.

Hemmaservern är ett projekt som växt med tiden. Jag började med en Mac mini 1.66GHz Core Duo men den orkade inte riktigt med att köras som filserver så jag uppgraderade till en Mac Pro så jag fick plats för fyra diskar.

Nu använder jag även hemmaservern till att göra backup av 99mac från serverhallen - så i en extrem situation skulle vi kunna få upp 99mac hemifrån på bara någon timme om serverhallen "försvann".

  • Medlem
  • 2010-12-10 13:21

Har du gammal kyl/frys Björnström? Gammal diskmaskin, gammal spis? Jag har iofs aldrig kommit upp i din förbrukning, men sen vi bytte alla hushållsmaskiner till AAA-energiklass, märktes det rejält på förbrukningen.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-12-10 13:39

Vi använder ca 1500 KWh/månad. Men då bor vi i ett relativt stort 1½-plans hus och då ingår även uppvärmningen. Dock så går alla datorer (5 st) ner i stand-by efter 30 min inaktivitet. 2000kr/kvartal är väl inte mycket att gaffla om. Din MacPro kan knappast vara boven då den kostar sisådär 30-40 öre per timme, eller ca 9 kr/dag om man räknar på max load. Det ger 270 kr per månad. Dock tycker jag att man, sett ur ett miljöperspektiv skall använda stand-by läget i största möjliga mån.

Senast redigerat 2010-12-10 14:28

270 kr/månad menar du. 270x3 blir sedan 810:- i kvartalet.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-12-10 14:30
Ursprungligen av Goflorp:

270 kr/månad menar du. 270x3 blir sedan 810:- i kvartalet.

Korrekt.. SÅ sett utifrån det, så är Björnströms fru korrekt. Deras förbrukning är nästan dubbelt så hög så andras, eftersom MacPron vid full last står för ca 40% av elförbrukningen.

Nu när vi ändå pratar hus och el (även om det är lite OT): Vi har en eluppvärmd villa från slutet av 60-talet med originalfönster, med andra ord, en elslukare av mått (speciellt som jag bor i Västerbotten). Ligger på över 25.000 KWh/år. Var inte kul med elpriset förra vintern, fick en räkning (för två månader) på 12.000 kr när det var som värst. Jag tror Mac minin som står i källaren inte är en faktor i sammanhanget, och den värme den utvecklar värmer ju ändå huset...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-10 14:02
Ursprungligen av Adrian B:

Nu när vi ändå pratar hus och el (även om det är lite OT): Vi har en eluppvärmd villa från slutet av 60-talet med originalfönster, med andra ord, en elslukare av mått (speciellt som jag bor i Västerbotten). Ligger på över 25.000 KWh/år. Var inte kul med elpriset förra vintern, fick en räkning (för två månader) på 12.000 kr när det var som värst. Jag tror Mac minin som står i källaren inte är en faktor i sammanhanget, och den värme den utvecklar värmer ju ändå huset...

Även min västerbottniska 60-talsvilla peakade på 6000:-/månad förra vintern med elvärme. Urk. Det fick mig att kasta ut elpannan och installera fjärrvärme.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-10 14:03

När vi bodde i lägenhet betalade vi 1500 - 1700 per kvartal. Ny kyl och frys, ingen tvättmaskin eller torktumlare i lägenheten eller nåt sånt. Två datorer som inte stod på dygnet runt, TV, stereo, lampor, spisen var inte av senaste snitt, men ej att förglömma: vattenkokare till en te-knarkande fru. Visst tyckte jag det var lite mycket men det var knappast mer än andra i bekantskapskretsen. 2000 i månaden, möjligen hade jag börjat kika på spisen och lampanvändningen. Det går alltid att släcka en lampa till...

  • Medlem
  • 2010-12-10 14:08

Vilken extrem förbrukning ni verkar ha. Vi har en trea på nästan 90 kvadrat och varsin bärbar dator där jag har en 23" ACD till som går nästan dygnet runt. Många apparater som står i standbyläge etc, etc. Vi kommer ändå bara upp i 1400 kWh om året, utan att snåla på någonting. Uppvärmning står BRF för men i alla fall...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-10 15:49

Hon har ingenting att komma med. Börja gnälla på hennes hårfön istället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-10 16:00

Kör Snow Leopard och använd Airport Extreme (eller Time Capsule).
Aktivera "Wake on Demand", och låt servern gå i vila.

Wake on Demand lets Snow Leopard sleep with one eye open | Mac OS X | MacUser | Macworld

  • Oregistrerad
  • 2010-12-10 19:42

El till rörelseenergi och värme är boven. En tvättmaskin drar väl på en tvätt vad 500 st MacMini drar på 10 år. Typ. :-D. Man kan nog också driva många feta iMacs i ett par månader på vad en lång ungsbakning i 250 C drar. Sen har vi dammsugare...etc...

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-12-10 19:55
Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

El till rörelseenergi och värme är boven. En tvättmaskin drar väl på en tvätt vad 500 st MacMini drar på 10 år. Typ. :-D. Man kan nog också driva många feta iMacs i ett par månader på vad en lång ungsbakning i 250 C drar. Sen har vi dammsugare...etc...

Ja, eller hur.. En tvättmaskin drar ca 2000W, en tvätt tar 2 timmar = 4kW
En MacMini i viloläge drar 2-3W, 500 st = 1,25kW. 10år=87600 timmar => 109 500kW

Men jag håller med, det var ganska nära.

  • Medlem
  • 2010-12-11 16:02
Ursprungligen av Jeppe_E:

Ja, eller hur.. En tvättmaskin drar ca 2000W, en tvätt tar 2 timmar = 4kW
En MacMini i viloläge drar 2-3W, 500 st = 1,25kW. 10år=87600 timmar => 109 500kW

Men jag håller med, det var ganska nära.

+1 på den. kWh för övrigt.

Bevaka tråden