Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac nere från cirka 01.00

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag vaknade imorse fick jag ett felmeddelande i Safari när jag besökte 99mac på min iPad:
"kan inte avkoda rådata” (NSURLErrorDomain:-1015"

Loggade in på servern och såg följande:

Någonstans kring 01.00 så dog trafiken. Konstigt nog kommer man in på sajten med Firefox!

Hursomhelst grävde jag lite i felsökningen och stängde av Gzip-komprimering av sajtinnehållet och då fungerar sajten fint även i Safari. Komprimeringen är något vi blivit rekommenderade att slå på för att göra sajten snabbare att ladda och den har bara varit påslagen i några dagar.

Allt verkar lira igen. Berätta gärna om era upplevelser av nertiden!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-12-10 07:30

Liiite segare på min iPad än igår, men nu känns det mer "normalt". Igår kändes den rapp.

Ursprungligen av kenjon:

Liiite segare på min iPad än igår, men nu känns det mer "normalt". Igår kändes den rapp.

Kan inte tänka mig att just detta påverkar hastigheten på sajten. Felet var av typen "går inte att komma in överhuvudtaget"

Hittade detta:

Citat:

For reasons that don’t matter in the least I needed, yes, really and truly needed, to open a mediawiki-driven site in Safari and when I tried to do so, I was greeted by an unsightly error calling itself “NSURLErrorDomain: -1015″ that complained “cannot decode raw data”.

Ouch.

Searching Google, I found nothing useful except for this thread on the Apple support forums where amongst the dozens of rightfully irate screamers there were two that suggested gzip compression on the web server was to blame (well, not really to blame, of course. every single browser in the world is absolutely fine with gzip compression except for Safari, so by rights it’s Safari that’s to blame and not the compression, but you get the point).

Jag har inte kommit in med varken Ipad eller firefox på min jobb dator under hela natten här på jobbet (01 tills nu).
Fick ett lite annat felmeddelande i firefox (som jag såklart inte sparade).

gzip är ju självklart att ni ska ha igång. Däremot måste de vara någon bugg eller något som pajjade det.

Jag ser att ni kör Apache, men inte vilken version. Har själv klart gzip på både apache2.2 och nginx i flera år och aldrig haft några som helst liknande problem.

edit igen: här är mina Page Speed stats (google page speed addon till FF).

http://www.showslow.com/details/?url=http%3A%2F%2Fwww.99.se%2Ffeedback%2F283033-99mac-nere-fran-cirka-01-00-a.html

Där har du massa tips på hur du gör sidan så snabb som möjligt.

Ursprungligen av =JoNaZ=:

gzip är ju självklart att ni ska ha igång. Däremot måste de vara någon bugg eller något som pajjade det.

Jag ser att ni kör Apache, men inte vilken version. Har själv klart gzip på både apache2.2 och nginx i flera år och aldrig haft några som helst liknande problem.

edit igen: här är mina Page Speed stats (google page speed addon till FF).
Där har du massa tips på hur du gör sidan så snabb som möjligt.

Tack för länken. Det var faktiskt efter att ha kört Firebug Speedtest som vi började trixa med inställningarna och 48 timmar senare stannar sajten

Trimning av sajten ligger med i backlog och vi har tittat på några av punkterna för att se om det är några lätta grejer vi kan fixa direkt.

  • Oregistrerad
  • 2010-12-11 14:51
Ursprungligen av =JoNaZ=:

gzip är ju självklart att ni ska ha igång. Däremot måste de vara någon bugg eller något som pajjade det.

Jag ser att ni kör Apache, men inte vilken version. Har själv klart gzip på både apache2.2 och nginx i flera år och aldrig haft några som helst liknande problem.

Håller med. Jag kör alltid mina sajter med gzip komprimering på allt förutom bilder (då det faktiskt kan göra sajten långsammare). Surfar alltid med safari och har inte haft några som helst problem med det.

Om jag inte minns fel så kan dock gzip vara optional om en browser inte stödjer det. Jag skulle kolla lite på hur headers ser ut, det kan du även göra i safari även om sidan inte laddas (tror jag)

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-10 11:56

Pingdom Tools

Där kan ni se vad som laddar snabbt eller långsamt.

6sekunder är tyvärr ganska långsamt

Ursprungligen av zappee:

Pingdom Tools

Där kan ni se vad som laddar snabbt eller långsamt.

6sekunder är tyvärr ganska långsamt

Tiderna varierar från 3.2 till 6.5 sekunder beroende på vilken sida man laddar (efter lite test).
Intressant att det tar så lång tid att ladda bilder från servern - vi ska göra ett experiment att flytta ut dom på en separat webbservice med cache så att dom inte behöver laddas från disk för att se om prestanda ökar.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-10 12:16
Ursprungligen av Björnström:

Tiderna varierar från 3.2 till 6.5 sekunder beroende på vilken sida man laddar (efter lite test).
Intressant att det tar så lång tid att ladda bilder från servern - vi ska göra ett experiment att flytta ut dom på en separat webbservice med cache så att dom inte behöver laddas från disk för att se om prestanda ökar.

Ok, låter bra

6sek är inte spec långsamt för människor kanske, men för sökmotorer och så spelar det lite roll.

Ursprungligen av Björnström:

Berätta gärna om era upplevelser av nertiden!

Vaknade med ett ryck och en svettning.
Kunde inte bli kvitt den krypande obehagskänslan.

Visst inte vad som var fel.

Kröp upp bakom rompan på frun och lade hunden bakom nacken och somnade till sist om

Jag kommer inte ihåg var jag läste det men man bör inte ligga över 400ms enligt Google för att inte besökare ska bli irriterade över laddtider

Ursprungligen av =JoNaZ=:

Jag kommer inte ihåg var jag läste det men man bör inte ligga över 400ms enligt Google för att inte besökare ska bli irriterade över laddtider

Det måste vara tiden till sidan börjar laddas/ritas upp va? Annars är det nog extremt få som fixar det.

1
Bevaka tråden