Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Intressant: iMicrophone EIM-001

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick span på en intressant kondensator mikrofon för iPod & iPhone & iPad, rundtagande och ska tydligen betala 380 kronor inkl. frakt. det är en "EDUTIGE Dual Microphone modell EIM-001", som även heter i-Microphone. Halva priset mot Blue Mikey-micken. Har en fd. chef som har adoptivbarn som kommer från Korea, han har kontakten. Prestandan är ganska utmanande, bättre än de andra små plastmickarna som nu översvämmar marknaden. Den finns inte på eBay eller utanför Korea än så länge. Räknar med att få den om ca: 2 veckor.

50-18.000Hz -23dB (1kHz at 1Pa)

Källa: ???? ? ?? ??? - all text på koreanska, men kolla ute till höger så syns texten "Specifications", klicka där för fler specar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-08-21 18:39

Intressant, återkom gärna med mer info när du har provkört den

Jepp, räkna med att så kan bli fallet om ca: 3 veckor. Det strulade till sig lite då det är snudd på omöjligt att svenska banker tänker eller kan föra över pengar till Korea. Men tack vare den kontakt som jag fått inne i Korea så hittade vi en annan lösning. Dom har en återförsäljare i Tyskland och genast bled det lättare. Jag beställde just den modellen och dom räknar med att det kommer ta just 2-3 veckor att få hem den till Tyskland. Dom har själva börjat få några enstaka exemplar för tester med nämnde även att en annan av deras mickar hade nästan identisk prestanda, den heter ETM-007 och kostar 29 + 2 euro att få till Sverige. Den jag nu väntar på kostar 39 + 2 euro. När jag fått den så gör jag några inspelningar i olika miljöer och lägger upp på nätet så att fler kan göra egna bedömningar. Den ena ska göras i en speakerbox som mig veterligen är byggd låda i låda.

Återkommer när det blir dags... // Olle@mac

+++
Hämtat från mail med Korean nere i Tyskland:

Dear Mr./Mrs. Jonsson,

I should correct and add some information to my previous email.

1. Please correct EIM-007 as ETM-007.

2. The estimated price of EIM-001 is 39 EUR + 2 EUR (outside DE) per piece.

3. Payment per bank transaction. I will give you the account information if you request.

4. Difference between ETM-007 and EIM-001
: EIM-001 is newer than ETM-007. (We also received its sample recently)
ETM-007 is -1dB senstiver than EIM-001.
ETM-007 is gold-plated, EIM is chrome-plated.

* ETM-007 was sent to many marketer in Germany and had been tested with iphone, ipod, macair, macbook... and had always great complement and and satisfaction. EIM-001 is very new model, which we also recently received as sample and it is being testing by our collegue right now. For the people who records Music, we recommend EIM-001 because it is less senstiver than ETM-007.

Trevlig service, dom ringde från München och berättade att man fått hem mickarna från Korea lite snabbare och kommer att kunna sända den till mig snabbare än utlovat, imponerande trevligt. Lite konstigt för mina pengar lämnar SEB först om 1-2 dagar.

Kommer man att kunna beställa via dej om man blir intresserad?

Ursprungligen av westerlu77:

Kommer man att kunna beställa via dej om man blir intresserad?

Nej, jag är en vanlig sketen användare, ja som du alltså

Eller annars, finns det någon sajt man kan gå in på o beställa?

Ursprungligen av westerlu77:

Eller annars, finns det någon sajt man kan gå in på o beställa?

Dom har inte kommit igång med en sådan men lovade att den nästa är klar så så fort jag hör något så kan jag posta den här.

Olle@mac! Har du fått din mick än?

Ursprungligen av westerlu77:

Olle@mac! Har du fått din mick än?

Ja, fast deras support har kollat den så jag har den snart igen efter mitt kanske onödiga klagomål

Hejsan, ledsen för att det dragit ut på tiden lite. Jodå jag fick den och testade den mot 4 olika appar och det lät för djävla illa, totalt oanvändbart. Så jag gjorde några inspelningar och kontaktade företaget. Man påpekade att det troligen berodde på att jag inte hade tänkt på att låta telefonen jobba i airplane mode & avstängd wifi. Det lät som distorsion fast 10 gånger värre och hade aldrig gått att rädda. Nu har den varit och vänt nere i Tyskland och hoppas få se den så snart det bara går. OM allt vill sig väl så bör den ha kommit på fredag eller måndag - kan då göra nytt test. Ska tilläggas att detta problem även ska finnas för micken "Blue Mikey".

Läsvärt om tillbehör och kompabilitet för tillbehör till iPhone.

iPhone: Understanding airplane mode
About iPhone and iPod Accessories

Hur funkar den micken när den stoppas in i hörlursuttaget, vad jag vet så funkar ju ingen vanlig mick att stoppa in där. Ställer den om från utgång till ingång på något sätt?

Hur har det gått med micken? Det var ju ett tag sen nu.

Jepp tiden går så man glömmer lätt. Micken är troligen ganska bra, men det behövdes en liten sladd för att sänka nivån som är för hög. När jag fick tillbaka den från Tyskland så påtalade man att jag skulle köra i airplanemoode. Sladden har samma funktion som när man skruvar ned lyssning till hörlurar. Idag provade jag en inläsning och tyckte mig höra ett svagt distande så jag ska göra om provet. Läste in i Avid MediaComposer 5 och trodde att jag skulle kunna lägga upp filen här men den har ett suffix som är ".mxf" och då är det ingen idé att lägga upp den.... tar lite tid för så ointressant exprimen, sorry. Ska exportera den till ".mov" men sitter nu med annat jobb.

Finns det någon annan intressant mick för en max 600-700:- som är liten men som funkar bra till musik inspelning? Tips?
Väldigt konstigt att Blue Microphone inte funkar till iPhone 4, klantigt!!

Har precis beställt Brando minicapsule för 28 dollar med frakt.
Ska bli spännande hur den låter. shop.brando.com

Olle! Kan man få bekräftat att micken var kass eller hur var det med det?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-08-21 20:00
1
Bevaka tråden