Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Optimera en SSD för OS X

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej Jag ska snart skaffa SSD till min iMac och jag undrar om ni som har SSD har några tips på inställningar man kan göra för att det ska bli så bra och snabbt som möjligt?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-12-09 17:30

Mac OS X SSD tweaks | nullVision:blogs ...det är helt ok att söka på 99.se innan också...

  • Oregistrerad
  • 2010-12-09 19:50

Apple tycker inte man behöver göra något. Man får väl ta det med en nypa salt om man vill men så är det.

Ursprungligen av studiox:

Apple tycker inte man behöver göra något. Man får väl ta det med en nypa salt om man vill men så är det.

Så tänker jag också. Jag hade tänkt att ha kvar den vanliga hårddisken så jag kan lagra all musik, bilder och dokument på den. Endast på SSD:n ska vara systemet och programmen.

Ursprungligen av frazze:

Mac OS X SSD tweaks | nullVision:blogs ...det är helt ok att söka på 99.se innan också...

Den länken du skickade stod att man skulle göra nåt så att hårddisken drar energi när den är i vila. Om jag har fattar den rätt så kommer den göra om man tex har firefox öppet och sen tar datorn i vila nästa gång man väcker den så finns inte den öppna firefox kvar?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-12-10 13:59
Ursprungligen av iPoduser:

Den länken du skickade stod att man skulle göra nåt så att hårddisken drar energi när den är i vila. Om jag har fattar den rätt så kommer den göra om man tex har firefox öppet och sen tar datorn i vila nästa gång man väcker den så finns inte den öppna firefox kvar?

Nja, det stod väl ändå inte så i artikeln? Däremot så står det att man kan minska på skrivningarna mot SSD (noatime). Och så byter dom ut plats på SSD mot att klara av Deep Sleep (hibernatemode). Samtidigt så konstaterar man att alla datorer drar ström - även i vila. Alltså inget om att artikeln förordar en förändring som gör att den drar [mer] energi i vila. Slutligen rundrar man av med ytterligare ett prestanda/slitage-tips i form av ramdiskar (ramfs).

Så jag förstår inte riktigt din kommentar om min länk.

Okej, det var bara jag som missuppfattade artikeln. Jag undrar en grej det är hur är när man köper en iMac den helt nya så ska man få plats med både en vanlig hårddisk och en SSD. Hur är den inställd då som default?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-12-10 17:07

Vad jag känner till så behandlar Apple en SSD som vilken HD som helst. 99.se: rätta mig gärna om det inte stämmer längre. Indikationer för [nya] MacBook Air pekar fortfarande åt det hållet...

Hej allesammans!
Nu har man skaffat SSD till sin iMac men jag upplever den inte så särskilt snabb. Vad kan detta beror på? Finns det mer man kan göra och tänka på angående SSD?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-01-27 11:20

Har du några mätvärden från innan bytet? Annars är ju det en väldans subjektiv bedömning som ingen här på 99.se kan göra något åt.

Ursprungligen av frazze:

Har du några mätvärden från innan bytet? Annars är ju det en väldans subjektiv bedömning som ingen här på 99.se kan göra något åt.

Kanske bara jag som inbillar mig. Jag är dock orolig över att man sliter ut SSD disken..hört att SSD inte stödjer lika mycket skrivningar som en vanlig hårddisk.

Två inlägg har flyttats från den här tråden till:
http://www.99.se/datalagring-lagringsmedia/284236-film-sajt-mapparna-saknas-efter-harddiskbyte.html

Lägg inte in nya frågor i en tråd som handlar om något helt annat.

/Mod

1
Bevaka tråden