Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på vettig NAS - Strömma video till ATV2

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-05 01:01

Jag har från och till varit inne på köp av NAS men det har aldrig blivit av då jag har tyckt de har varit för dyra. Nu känns det som att det har kommit många fler modeller under senaste tiden och att priserna har droppat en hel del också. Jag är inte ute efter någon väldigt avancerad produkt utan det jag önskar är att frigöra mina nuvarande externa diskar från min MBP och istället hänga på dem via USB/FW till en NAS. Jag är alltså inte i skrivandebstund i skriande behov av att NASen har egen disk men det skadar ju inte.

Vad tror ni? Vad har ni för förslag?

Jag är inte så väl insatt i hur pass bra de NASar med stöd för iTunes-server fungerar, möjliggör dessa hemmadelnibg? Jag skulle behöva möjligheten att min ATV2 kan hitta denna NAS och att jag då har möjlighet att strömma video och annat till ATV2, det är poängen och att inte tvingas ha min MBP igång var gång jag vill komma åt mitt iTunes-bibliotek och och de filmer samt tv-serier som finns där för att spelas upp på ATV2.

Hur löser jag detta på bästa sätt?

Senast redigerat 2010-12-06 15:16

Apple själva förstörde möjligheten till att ha en iTunes server vad jag minns med 10.0. Det är möjligt att de kan ha fixat det igen då det inte är en funktion som jag använder flitigt direkt. Jag haren Buffalo linkstation som jag är mycket nöjd med. Den har stöd för både iTunes server, timemachine och bitorrent. Du kan nog köpa 1TB vsrianten idag för 1000kr skulle jag tro. Den är inte jättestor heller så det är inte speciellt svårt att gömma den så man slipper se den med!
Buffalo LinkStation Live with BitTorrent 1TB - Hitta lgsta pris, omdmen och information om NAS-servrar

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-05 12:04

Tack för ditt tips

Efter att ha läst på lite mer gällande iTunes-server på dessa NAS-enheter så verkar det som att de bara stödjer just basic browsing. De stödjer endast det och inte allt det där andra som iTunes på datorn stödjer, som bl a det viktigaste...hemmadelning.

Loppet verkar nu vara kört, känns det som. Det ser ut som om man är tvungen att ha en dator med iTunes igång för att kunna dela ut till en ATV2. Det är illa =/

Ingen annan som har något tips?

Köp en beggad Mac mini och en extern disk?

Ursprungligen av hansfilipelo:

Köp en beggad Mac mini och en extern disk?

Hur stor skillnad är det på dom lite äldre mac mini modellerna, tappar man nåt i prestanda om man ska använda den som enbart mediacenter?

Ursprungligen av westerlu77:

Hur stor skillnad är det på dom lite äldre mac mini modellerna, tappar man nåt i prestanda om man ska använda den som enbart mediacenter?

Jag har en Mini från 2007 med 2 GHz och 3 GB RAM (2x2 GB men den utnyttjar bara ~3 GB) som spelar både 720p och 1080p utan svårigheter.

Är det bara afp som är intressant så kanske en billig PC (om man får kalla de så) med någon form av Unix, afp och ett gäng interna diskar löser ditt problem?

Använd inte externa diskar (USB etc..) kopplade till en dator, ingen säkerhet och en tidsfråga tills dom rasar när dom står på 24/7 som är idén med ett NAS.

Förutom anledningen ovan så är hårddiskar kopplade till USB långsamma jämfört med en intern pga interfacet.

Vad är det för prisklass du kikar efter?
Qnap och Lacie 5big verkar vara rätt trevliga

Jag kan verkligen rekommendera QNAP, har en 4-diskars själv. En 5-6st i min närmaste bekantskapskrets kör på QNAP också, fungerar otroligt bra. Min har stått och tuffat på i 2 år nu.

Kanske kostar lite mer, men det är en engångskostnad och en mkt bra investering tycker jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-06 13:18

Kör Netgears ReadyNas Duo numera, funkar bra. QNAP brukar också få bra omdömen i tester, har för mig att jag nyligen sett något på idg.se. LaCie har inte imponerat på mig, snygga att se på, men den ED mini jag hade tidigare var högljudd och hade ruggigt taskig kvalitet...

/magnus

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-06 13:52

Jag har förstått av era kommentarer att det inte är en bra idé att ha USB-diskar påhängda på en billig NAS. Jag har även tacksamt tagit emot de tips ni har skrivit ovan angående olika NAS.

Dock till själva problematiken...av alla de NAS som finns, och de som ni tipsar om, vilka klara mitt enda krav? Det är att min ATV2 ska kunna hitta den (eller dess iTunes-server) så att jag slipper ha min MBP igång för att strömma de filmer jag har där till just min ATV2.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-06 14:03

Tror att de flesta modellerna från QNAP och alla ReadyNas har iTunes server, misstänker att LaCie och många andra också har det. Har inte själv testat hur det funkar eftersom jag kör Sonos för musiken och en Tvix för filmerna, bägge ansluter med SMB till en NAS...

/magnus

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-06 14:15
Ursprungligen av Vips:

Tror att de flesta modellerna från QNAP och alla ReadyNas har iTunes server, misstänker att LaCie och många andra också har det. Har inte själv testat hur det funkar eftersom jag kör Sonos för musiken och en Tvix för filmerna, bägge ansluter med SMB till en NAS...

/magnus

Jo, många har ju det som de själva kallar för iTunes-server men vad innebär det egentligen på de olika? Vad jag har förstått så kan man inte förutsätta att de klarar hemmadelning, vilket verkar vara ett krav för att ATV2 ska kunna hitta den.

Så vilka klarar av att leverera funktionalitet så att ATV2 kan komma åt NAS'en och strömma filmerna?

Jag tror inte att någon NAS har funktionen hemmadelning så som iTunes har, tyvärr.

  • Oregistrerad
  • 2010-12-09 15:26
Ursprungligen av keptang:

Jag tror inte att någon NAS har funktionen hemmadelning så som iTunes har, tyvärr.

ReadyNAS (Som jag själv kör för TimeMachine och en massa andra saker) har Itunes server How to setup iTunes Streaming Server on ReadyNAS?

Har dock inte testat detta själv.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-12-09 15:35
Ursprungligen av studiox:

ReadyNAS (Som jag själv kör för TimeMachine och en massa andra saker) har Itunes server How to setup iTunes Streaming Server on ReadyNAS?

Har dock inte testat detta själv.

Har en NV+ hemma, har aktiverat iTunes server på den, lagt in vilken mapp den skall hitta musikfilerna i och det har fungerat riktigt bra hitils. Dock använder jag det inte så mycket, utan mer när man vill lyssna på någon låt man inte har lokalt (kör med bärbart, så diskutrymmet är lite lite ibland).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-09 15:46
Ursprungligen av studiox:

ReadyNAS (Som jag själv kör för TimeMachine och en massa andra saker) har Itunes server How to setup iTunes Streaming Server on ReadyNAS?

Har dock inte testat detta själv.

Får läsa detta lite närmare...

Ursprungligen av Drakfot:

Har en NV+ hemma, har aktiverat iTunes server på den, lagt in vilken mapp den skall hitta musikfilerna i och det har fungerat riktigt bra hitils. Dock använder jag det inte så mycket, utan mer när man vill lyssna på någon låt man inte har lokalt (kör med bärbart, så diskutrymmet är lite lite ibland).

Skulle du vilja testa en sak då? Att komma åt och styra ditt iTunes-bibliotek på din NV+ från din iPhone med Remote-appen...fungerar det?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-07 12:24

Så det finns ingen som helst lösning på detta problemet? Går det inte att få ATV2 att hitta videor någonstans förutom i en faktisk dators iTunes-bibliotek?

Ursprungligen av zinned:

Så det finns ingen som helst lösning på detta problemet? Går det inte att få ATV2 att hitta videor någonstans förutom i en faktisk dators iTunes-bibliotek?

Enda helhetslösningen som jag ser det är NAS/filserver+Mac mini som mediacenter (iPhoto+iTunes, strömma film från NAS).

Så gör jag i dagsläget.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-09 12:32

Jag vill ju helst inte dra in en Windows-burk i hemmet...men då ska man ha tag på en Mac Mini och det blir då plötsligt en väldigt dyr lösning =/

iTunes streaming server har i stort sett alla NAS som finns på marknaden.

Man kommer inte åt dessa via Remote-appen, eftersom NAS:en bara delar ut musikbiblioteket i ett iTunes-vänligt format för att spelas upp på en enhet (t.ex iTunes på en annan dator).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-09 16:11
Ursprungligen av keptang:

iTunes streaming server har i stort sett alla NAS som finns på marknaden.

Man kommer inte åt dessa via Remote-appen, eftersom NAS:en bara delar ut musikbiblioteket i ett iTunes-vänligt format för att spelas upp på en enhet (t.ex iTunes på en annan dator).

Precis, det är ju det jag har skrivit längre upp i tråden och det är precis det som gör att dessa iTunes-servrar inte fyller den funktionen som jag kräver - Hemmadelning - så att ATV2 kan hitta den. Hela poängen är att min ATV2 ska kunna ha tillgång till mina videofiler och att jag inte ska behöva ha min MBP igång för att bistå med det.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-12-09 17:26
Ursprungligen av zinned:

Precis, det är ju det jag har skrivit längre upp i tråden och det är precis det som gör att dessa iTunes-servrar inte fyller den funktionen som jag kräver - Hemmadelning - så att ATV2 kan hitta den. Hela poängen är att min ATV2 ska kunna ha tillgång till mina videofiler och att jag inte ska behöva ha min MBP igång för att bistå med det.

Där fungerar det nog inte med iTunes media server nej, hur är det med ex. vis DLNA-stöd i ATV2? Det kanske går att lösa med ex. vis ps3media server (kräver dock att en dator är igång med).

  • Oregistrerad
  • 2010-12-09 19:49
Ursprungligen av zinned:

Precis, det är ju det jag har skrivit längre upp i tråden och det är precis det som gör att dessa iTunes-servrar inte fyller den funktionen som jag kräver - Hemmadelning - så att ATV2 kan hitta den. Hela poängen är att min ATV2 ska kunna ha tillgång till mina videofiler och att jag inte ska behöva ha min MBP igång för att bistå med det.

Vad tusan ska du ha Itunes till då? Du är ute efter en mediaspelare till din iphone som kan spela musik från en server? Det är ju jäkla lätt att ordna. Eller vill du ha en mediaspelare som kan spela musik där du kopplar din förstärkare till mediaspelaren och styr den med din iphone? Det är också lätt att fixa (tror jag)

Berätta vad du vill göra istället så går det enklare att förklara vad som erbjuds.

Apple Streaming-server är till för ITUNES inte någon mobil oavsett märke.

Ursprungligen av studiox:

Vad tusan ska du ha Itunes till då? Du är ute efter en mediaspelare till din iphone som kan spela musik från en server? Det är ju jäkla lätt att ordna. Eller vill du ha en mediaspelare som kan spela musik där du kopplar din förstärkare till mediaspelaren och styr den med din iphone? Det är också lätt att fixa (tror jag)

Berätta vad du vill göra istället så går det enklare att förklara vad som erbjuds.

Apple Streaming-server är till för ITUNES inte någon mobil oavsett märke.

Det ligger något i det du säger..

Som jag skrev tidigare till zinned så finns det ingen NAS-enhet idag (troligen kommer det inte finnas heller) som stöder iTunes hemmadelning (som fungerar väldigt inkonsekvent ändå..), tyvärr.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-10 10:03
Ursprungligen av studiox:

Berätta vad du vill göra istället så går det enklare att förklara vad som erbjuds.

Apple Streaming-server är till för ITUNES inte någon mobil oavsett märke.

Vadan denna irritation?

Det står ju klart och tydligt i mitt inlägg som du citerar vad jag vill åstadkomma, likväl som det gör i tidigare inlägg i tråden men du talar ändå om musik...det gäller video. Sedan gäller det inte heller att kunna nyttja det i en iPhone, det har jag inte skrivit någonstans, utan det gäller endast att kunna strömma mina videofiler till ATV2.

Om du läser inläggen i tråden så ser du detta.

Bevisligen finns det ingen NAS som klarar detta, och frågan är då om det går att lösa på något annat sätt som inte innefattar en dator som kör iTunes.

Ursprungligen av keptang:

Det ligger något i det du säger..

Som jag skrev tidigare till zinned så finns det ingen NAS-enhet idag (troligen kommer det inte finnas heller) som stöder iTunes hemmadelning (som fungerar väldigt inkonsekvent ändå..), tyvärr.

Nej, det verkar ju som sagt så

  • Oregistrerad
  • 2010-12-10 12:37
Ursprungligen av zinned:

kunna strömma mina videofiler till ATV2.

Sorry, jag trodde att ATV2 var någon typ av mediaspelare. Men nu förstår jag att du faktiskt menar Apple TV version 2, right?
Det framgick inte för mig, eftersom jag aldrig ägt en AppleTV och aldrig kommer göra det så är jag inte van vid just den akronymen.

Att strema material till en apple device från en annan icke-apple-device kommer nog aldrig bli möjligt tyvärr. Man köper ju en apple-tv för man litar på att steve ska fixa allt material åt dig.

Enda sättet är att strunta i apple tv's "itunes" och jailbreaka enheten för att kunna köra Plex exempelvis. Det har redan nått en viss framgång och lär ju snart bli komplett. Då blir apple tv ett billigt och trevligt alternativ till apple mini. Men innan dess kommer jag inte sälja min AM som jag kör plex på - där klarar jag alla format oavsett om dom kommer från min NAS, från min mac, från min pc eller från internet. (OT)

1
Bevaka tråden