Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Pro 2008 och SSD

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena! Jag får snart min intel x-25 SSD och jag hade planerat på att använda den som OS disk. Min fråga är nu då. Hur jag på bästa sätt trycker in den i 3.5 tums platsen. SSDn är ju 2.5

Jag har kikat lite på nån sån där 2.5 till 3.5 som denna tex

https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/scythe-twin-mounter-3-5--till-2-5--adapter/6904220/

Men kommer den i rätt läge när jag ska trycka in den i Mac Pro´s HDD slot?

nån som har nån bra idé?

Du kommer inte kunna använda den du länkar till, den gör ju inte att kontakten sitter på standardplats.
Det finns däremot andra adaptrar som fungerar, jag tycker denna ser ut att funka:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=477696
Men jag har inte provat själv.
Förutsättningen är ju att det finns en kontakt/anslutning som är korrekt placerad.

Berätta gärna vad du köper, och hur det funkade, ska byta till SSD i min MP 2008 också.

Ursprungligen av kitesurf:

Du kommer inte kunna använda den du länkar till, den gör ju inte att kontakten sitter på standardplats.
Det finns däremot andra adaptrar som fungerar, jag tycker denna ser ut att funka:
Komplett.se - Kingston SSD 2.5" to 3.5" SATA
Men jag har inte provat själv.
Förutsättningen är ju att det finns en kontakt/anslutning som är korrekt placerad.

Berätta gärna vad du köper, och hur det funkade, ska byta till SSD i min MP 2008 också.

Hej,

Då den på komplett inte säljs längre köpte jag en Icy Dock från Dustin, som såg ut att passa. Allt verkar passa utmärkt men när allt är monterat i Mac Pro'n så hittas inte min SSD, prövat flera ggr men det tycks inte fungera (monterade SSD utan Icy Dock allt fungerar ok).
Är det någon som vet vad det kan vara för fel?

Tack

Senast redigerat 2010-12-08 12:23

komplett verkar vara nere just nu ska kolla sen igen.. en fråga till.. Hur är det med "TRIM" i OSX.. eller spelar det ingen roll längre?

Så! Har tryckt in SSDn i min Mac Pro. UTAN nån adapter osv.. den e nu bara intryckt och vilar på en plastbit hehe. men d verkar fungera utan nåra probbs!
RIKTIGT snabbt går det, som att få en helt ny dator! Formaterade SSDn och installerade in en clean ny version av OSX. Snö Leopard får jag väl ta å köpa snart oxå.

kan vaaaaaarmt rekomendera! Nu får jag iofs snygga till allt.. tex så att Iphoto lagrar bilder på en extern HDD mm.. Ska försöka använda så lite av SSDn som möjligt.. eller ja. Ha så mkt plats kvar så länge som möjligt.. 80 gig är faktiskt itne sååå mycket..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-15 09:36
Ursprungligen av nevarakka:

Så! Har tryckt in SSDn i min Mac Pro. UTAN nån adapter osv.. den e nu bara intryckt och vilar på en plastbit hehe. men d verkar fungera utan nåra probbs!
RIKTIGT snabbt går det, som att få en helt ny dator! Formaterade SSDn och installerade in en clean ny version av OSX. Snö Leopard får jag väl ta å köpa snart oxå.

kan vaaaaaarmt rekomendera! Nu får jag iofs snygga till allt.. tex så att Iphoto lagrar bilder på en extern HDD mm.. Ska försöka använda så lite av SSDn som möjligt.. eller ja. Ha så mkt plats kvar så länge som möjligt.. 80 gig är faktiskt itne sååå mycket..

Vilken disk var det du köpte? Jag letar också efter en SSD. Tack på förhand.

Finns det inte 3.5 tums SSD nuförtiden?

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-01-16 19:17
Ursprungligen av Firechild:

Finns det inte 3.5 tums SSD nuförtiden?

Läs inlägg nummer 4.

Ursprungligen av Mattias L:

Läs inlägg nummer 4.

Exakt

Får jag föreslå att du lägger HELA UserHome på en annan disk? Kanske på en Raid0?
Då kommer alla konton och användarfiler att hamna där.

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2010-12-09 11:23

Jag skulle rekommendera att man kör med owc ssd till mac, annars så verkar det som att prestandan sjunker med tiden.

OWC Mercury Extreme Pro SSD Serial ATA 2.5" Solid State Drives using High Performance SandForce Processor solution

Hur ser det ut idag? Vilken SSD skulle ni rekommendera idag till en Mac Pro 2008?

- storlek ca 120-200 GB
- fokusera hellre på tillförlitlighet och livslängd, än på värsting-prestanda

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hur ser det ut idag? Vilken SSD skulle ni rekommendera idag till en Mac Pro 2008?

- storlek ca 120-200 GB
- fokusera hellre på tillförlitlighet och livslängd, än på värsting-prestanda

Nu när SandForce-problemen verkar vara lösta finns det egentligen ingen disk från senaste generationen som inte är tillförlitlig. Som konsument når man sällan sådana datamängder/dag att man nöter ut en SSD innan det är dags att kassera sitt system. Jag passar därför på att ställa frågan:

Vad ska den användas till för typ av uppgifter?

Om du arbetar mycket (edit: professionellt-mycket) med videoredigering och kommer att använda SSDn för import och behandling av video skulle jag rekommendera en SSD med bättre hållbarhet, typ Intel 710 (riktad mot enterprise-marknaden).

Om du inte har extrema behov är Samsung 830 (Samsungs egna kontroller), Intel 520 (Intels SandForce-disk, ganska dyr) eller Corsair Force GT (SandForce-kontroller, presterar som OCZ Vertex 3 Max IOPS fast billigare) bra alternativ.

Edit: Sen finns det många andra bra alternativ också - men de jag nämner ovan är några som jag själv skulle fundera på att köpa.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Vad ska den användas till för typ av uppgifter?

- Webbutveckling, Dreamweaver/Photoshop/Illustrator
- Programmering, körs via inloggning mot jobbet via Citrix
- Enkel trycksaksproduktion (affischer, utskick, annonser till förening), Indesign
- Kontorsarbete, Word/Excel/Outlook
- Och såklart surf, iTunes, iPhoto och sånt "vanligt"

- Ingen tung videoredigering. Möjligtvis lite lätt bearbetning i iMovie någon gång ibland (filmer från vanlig kompaktkamera eller mobil)

- Det kommer att bli lite musikinspelning/redigering så småningom, när tid finns. Har gjort mig av med den gamla studio-datorn (PM G5 med Cubase 4). Har en Cubase 6-licens liggande i en låda. Den ska installeras framåt våren/sommaren.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Om du inte har extrema behov är Samsung 830 (Samsungs egna kontroller), Intel 520 (Intels SandForce-disk, ganska dyr) eller Corsair Force GT (SandForce-kontroller, presterar som OCZ Vertex 3 Max IOPS fast billigare) bra alternativ.

Tack för tipsen!

Men väntar först på leverans av de nya minnena. Vill se hur stor skillnad det gör först. Det blir nog SSD om ett par veckor.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hur ser det ut idag? Vilken SSD skulle ni rekommendera idag till en Mac Pro 2008?

- storlek ca 120-200 GB
- fokusera hellre på tillförlitlighet och livslängd, än på värsting-prestanda

Med de kriterier du nämner finns bara ett alternativ; Intel!!! Intel SSD har 5års no-tjafs garanti! Intel har vi inte haft några problem/behov av FirmWare upgrade. Samtliga övriga Sandforcebaserade SSD måste man vara noga och checka FW version och upgrade INNAN installation. För den som inte ställer kraven på absolut bästa stabilitet funkar OCZ, Corsair mfl OK. Viktigaste valet är att installera SSD. Det är den största prestandauppgradering som går att göra idag.

Jesper. Känns som du och jag är i samma uppgraderingsfas av våra mac pros. Är på väg till kontoret med nya ram minnen nu och tänkte också kasta in en SSD. Hojta om du hittar någon till bra pris då det känns som en jungel för mig.

1
Bevaka tråden