Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mini startar inte efter patchning/uppgradering.

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-08 19:08

Har ett litet problem. Efter patchning/uppgradering startar den inte.

Vid uppstart under äpplet kommer en avlång "bar" och ovanför den snurrar den vanliga animerade grunkan. Efter typ 30 sek försvinner "bar'en" och sen händer inget mer. Den fortsätter snurra men startar inte...?

Startar jag om genom att hålla in strömknappen så den dör och startar upp igen händer samma sak.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-08 19:21

Har nu testat att nollställa NVRAM och PRAM med Command-Option-P-R men får samma resultat.

Vilken datormodell är det?
Vilken eller vilka uppgraderingar var det som installerades?
Hände det något oväntat under uppdateringen?

Prova att starta från en installations-DVD, och kör Skivverktyg från den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-08 20:04

En Macmini3.1 från 2009. Jag la på dom som fanns, har inte 100 koll på exakt vad dom hette utan körde bara på dom. Den sa att den skulle starta om efter uppdateringen. Den gjorde så och sen gick den inte igång.

Har försökt starta på installations-DVD men det går inte. Har försökt hålla in både C och Option utan resultat.

Kan det vara någon firmwareuppgradering som gått snett? Jag har sett den där baren förut men då har den fyllts på och sen har datorn gått igång, nu händer inget utan den är tom och sen försvinner den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-08 21:22

Om det är en firmware uppdatering som gått snett så finns det Firmware Restoration CD's att ladda ned hos Apple. Hinner inte leta efter den rätta men kolla här: Apple - Support - Downloads

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-08 22:37

Har nu letat på Apples sidor men hittar ingen firmware restoration cd som är för den modell jag har (Late 2009).

Jag får inte ut Installations-DVD'n nu heller oavsett vad jag trycker på... Verkar som det blir en resa till verkstaden.

Senast redigerat 2010-12-08 23:08
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-12-08 23:15
Ursprungligen av reinew:

Har nu letat på Apples sidor men hittar ingen firmware restoration cd som är för den modell jag har (Late 2009).

Jag får inte ut Installations-DVD'n nu heller oavsett vad jag trycker på... Verkar som det blir en resa till verkstaden.

Inte ens om du håller nere musknappen vid start?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-09 14:00
Ursprungligen av reinew:

Har nu letat på Apples sidor men hittar ingen firmware restoration cd som är för den modell jag har (Late 2009).

Finns ju 2 Macmini3.1, en tidig 2009 och en sen 2009. Bara kommit EFI-uppdatering till den tidiga. Konstigt att du inte hittar någon CD att ladda ned.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-08 23:43

Jo, det fungerade Hade ingen mus inkopplad innan. Kör med en PC t-bord o PC mus.

Nu har jag testat alla möjliga tangentkombinationer vid uppstart men inget händer.
Direkt efter boing och innan äpplet dyker upp har jag hållt ner:
alt
shift
c
d
win-v
win-s
win-alt-p-r (Lyckades en gång med denna för några timmar sen)

Har även testat SMC reset och PMU reset utan resultat.

Vet inte vad jag mer kan göra... ?

En video på hur det ser ut (Katten skulle såklart komma o jama samtidigt..):

Senast redigerat 2010-12-09 00:00

Detta kanske inte är exakt samma grej, men jag har också varit med om att den står och snurrar i all oändlighet. Ingen laddningsbar dock.

Då installerade jag om systemet, men hittade detta nu. Man ska tydligen starta i Single user mode och sätta rättigheterna på rooten på filsystemet till 755.
Leopard stuck on boot screen. - The macosxhints Forums

Kan ju vara värt att pröva. Man ska tydligen se något om mDNSResponder i Verbose mode.

1
Bevaka tråden