Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kraftig ökning av RAM-behov?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-12-05 02:14

Är det bara jag eller har behovet av mycket RAM-minne ökat kraftigt de senaste 1-2 åren? Jag har tyckt att 2GB för enkel användning har räckt till rätt bra. Men nu börjar det bli nästan komiskt. Det räcker med t.ex. Word och ett par, tre Safari fönster och aktivt surfande hit och ditt för att fylla ut hela minnet. Detta har gått snabbt, kanske bara ett år. Låt vara att alla mac'ar levereras med 4GB standard, men det kan ju inte finnas något självändamål med att låta ram-behoven svälla så mycket som det gjort på senaste tiden. Upplevelsen och funktionerna har ju inte blivit så mycket bättre egentligen.

4gb skulle jag säga varit standard på en normal dator nu i 2-4 år. Skulle jag köpa ny nu skulle jag minst stoppa in 8gb.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-05 10:11

Tycker 4gb räcker bra än för det jag gör. Surf, lite bildbehandling (ej stora saker), textproduktion, lite spel (typ L4D2)... har egentligen aldrig känt att 4gb är för lite, men ja, hade jag köpt idag hade jag nog tryckt dit 8gb, så man slipper bry sig framöver. Håller samtidigt med TS, bara för att folk har mer RAM är det ju inget skäl för programmerare att låta minnesbehoven svälla mer än nödvändigt.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-12-05 10:31

Det är inte så mycket RAM-behovet som minnesanvändningen som ökat kraftigt. Alla moderna operativsystem läser in så mycket till RAM som de bara kan, så att de slipper använda hårddisken. Istället för att titta på hur mycket RAM som används i Aktivitetshanteraren är det bättre att ta en titt på mängden sidor in och ut. Om det är stora mängder sidor ut så kan det vara ett tecken på att datorn har brist på arbetsminne (dock kan vissa åtgärder, som användarbyte, orsaka stora mängder sidor ut).

Jag tog steget till 8Gb för jag fick slut på minne hela tiden med 4. Undrar när MBP kan levereras med 16GB - inom två år?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-05 12:13

Jag har klarat mig "okej" på 2gb under de senaste två åren, dock har jag känt att det varit en flaskhals på senare tiden, och speciellt när man får för sig att köra fler tunga grejor sammtidigt, har nyligen fått min Air med 4gb ram med ssd, och kan ju säga att jag kommer nog aldrig gå tillbaka till vanlig disk i en arbetsstation, och inte iheller under 4gb ram..

Gick från 2,5 till 8 nyligen. Apple får återanställa Woz.

Köpte 32KB till en VIC20 en gång...för 1995:- plus moms...

Skillnaden är ju också att programmen hela tiden gör mer och mer också.
Det och minneshanteringen som gör att ledigt minne fylls upp med "bra att ha".
Ledigt minne tyder ju nästan på att ngt är fel:)

Jo det var inte länge seda fyra var enormt mycket ram

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-12-05 15:10

Kan websidor vara skrivna så att det läcker en massa minne? I går var det ett läge där jag bara hade word och Safari uppe, och nästan 3/4 av RAM var wired (rött) enligt Activity Monitor och datorn var nästan helt inresponsiv. När jag avslutade Safari lossnade det. Det är inte så ofta det blir så extremt dock.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-12-05 16:36
Ursprungligen av planB:

Kan websidor vara skrivna så att det läcker en massa minne? I går var det ett läge där jag bara hade word och Safari uppe, och nästan 3/4 av RAM var wired (rött) enligt Activity Monitor och datorn var nästan helt inresponsiv. När jag avslutade Safari lossnade det. Det är inte så ofta det blir så extremt dock.

Javascript är ett helt dynamiskt språk, utan manuell minneshantering, så minnesläckor i egentlig mening kan inte uppstå där. Däremot är många Javascript- och Flash-program illa skrivna, så att de kräver mycket mer processorkraft eller minne än de egentligen behöver.

Ursprungligen av planB:

Kan websidor vara skrivna så att det läcker en massa minne? I går var det ett läge där jag bara hade word och Safari uppe, och nästan 3/4 av RAM var wired (rött) enligt Activity Monitor och datorn var nästan helt inresponsiv. När jag avslutade Safari lossnade det. Det är inte så ofta det blir så extremt dock.

Är man inne på en hemsida till en dagstidning med en massa flash kan webbläsaren ta så mycket procerssorkraft och minne som den kommer åt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-05 17:45

Jag håller med om detta. Därför är de komiskt att de ens säljs datorer idag med 2 GB i RAM. Såsom nya MacBookAir.

Men om man tittar på aktivitetshanteraren. Så är det som tar mest minne Safari. Om man stänger ner alla program förutom Safari så kan de ta över 2 GB, sen stänger man Safari, och då används bara ca 0,5 GB Inga andra program tar ens i närheten av så mycket minne.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-12-05 18:59

Samtidigt är det "positivt" för framtiden att Air-modellerna är så processorsvaga. Det innebär att man inte kan göra MacOS mer processorkrävande i framtiden. Det är goda nyheter för alla med lite halvgammal hårdvara.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2010-12-08 15:49

Börjar märka av att 2 GB RAM är för lite i min MacBook från sommaren 2008.
...främst då jag jobbar med någon bild, har safari öppet+några word- och excelfiler.
Tror 4 GB är nödvändigt inom en snar framtid

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-09 10:58

Hörde en teori om att program skulle vara mycket mer buggfria om bara inte programmerare skulle skriva dem. Att programmerare oftast är slarviga människor i allt de gör och att det skulle avspegla sig i deras arbete. Roligare och skriva nya saker och få ut det snabbt än att sakta och säkert utveckla stabila och minnessnåla program.

Jag är inte mycket för att bunta ihop folk men just i det här fallet kanske det finns en gnutta sanning?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-12-09 13:07

Personligen tycker jag - som sagt - att det fr.a. vanlig surf-användning som ibland kan ta nästan hela ram-minnet. Är det då de som knackar webb-kod som inte optimerar tillräckligt eller är det verktygen som inte är tillräckligt optimerade?

  • Oregistrerad
  • 2010-12-09 15:54

Desto mer minne du har desto mer förbrukar din dator. Safari tar 616M på min dator på jobbet med 8G ram.
Hemma har jag 16G och där tar safari runt 1.1Gigabyte.

Man kan aldrig ha för mycket minne men största anledningen till massa minne är att jag aldrig stänger av program numera. Dom är alltid igång. Sen kör jag rätt mycket virtuella makiner pga. mitt jobb och då är det verkligen bra med minne. Helst 32G men det blir för dyrt.

1
Bevaka tråden