Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bostream lanserar 26 Mbps bredband!

Tråden skapades och har fått 100 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Fick detta mail nyss!

"Bostream lanserar upp till 26 Mbps bredband via telefonjacket för 398 kronor per månad!

Idag lanserar Bostream en ny bredbandsprodukt. Den nya produkten scream erbjuder en
hastighet på upp till 26 Mbps för 398 kronor per månad. Bostream har påbörjat arbetet för att
kunna leverera scream till ditt område under juli månad.

Standardpris för scream är 398 kronor per månad oavsett hastighet och anslutningsavgiften är
2495 kronor inklusive modem. Fram till 31 augusti 2003 erbjuder Bostream dig som idag har
istream eller xstreamanslutning en introduktionsrabatt på den nya produkten scream, du får
1400 kronor i rabatt på anslutningsavgiften och betalar ingen avbokningsavgift för din
nuvarande anslutning (totalt värde 2000 kronor).

Beställ vår nya tjänst nu på www.bostream.com och ange om du idag har en istream- eller
xstreamanslutning. Du kommer att behålla din nuvarande anslutning och Bostream kommer
att flytta över dig till den nya produkten med så kort avbrott i tjänsten som möjligt. När du
lagt din beställning uppskattar vi om du väntar några dagar innan du kontaktar vår
kundservice då vi förväntar oss ett stort intresse av denna nya produkt. Bostream kommer att
kontakta dig efter det att du har lagt din beställning för vidare information angående
leveranstider för tjänsten.

För att läsa vårt pressmeddelande och för fullständig produktinformation besök vår hemsida
www.bostream.com eller kontakta vår kundservice på 090-20 80 800.

Vänliga hälsningar,

Bostream "

/John

Återigen, telefonledningar... glöm höga hastigheter i hus med gamla ledningar (brus)

Sen måste du ju nästan bo i telestationen för att få fart på skrotet.

Avstånd
Downstream
Upstream

<300m
Upp till 26 Mbps
Upp till 26 Mbps

300-1000m
Upp till 13 Mbps
Upp till 13 Mbps

>1000m
Upp till 8 Mbps
Upp till 1 Mbps

Tacka vet jag fiber.

Då har man beställt Bostream Scream. Leverans under Juli. Bor ca 400m från telestationen, så kommer jag upp i 10 Mbps o över så blir jag nöjd o belåten

Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
Återigen, telefonledningar... glöm höga hastigheter i hus med gamla ledningar (brus)

Skit samma, allt över 2,5 Mbit är en förbättring (för min del i alla fall

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-04 08:59

Precis. Bredband kan man aldrig få för mycket av.
Få ta och sätta upp ett tält utanför telestationen eftersom jag bor längre än 1000 meter från den. Grrrr....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-04 09:24

Som lite kuriosa såg jag att Bostream anger att genomsnittskunden flyttar 13gig i månaden på deras 2.5M-adsl. Det blir rätt mycket trafik.

Hur fanken tar man reda på var telestationen ligger?

Vad har Bostream för backbone?

Citat:

Skrevs ursprungligen av ohennig
Hur fanken tar man reda på var telestationen ligger?

Följ sladden....:D

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-06-04 10:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av Petter M
Då har man beställt Bostream Scream. Leverans under Juli. Bor ca 400m från telestationen, så kommer jag upp i 10 Mbps o över så blir jag nöjd o belåten

Hur tar man reda på avstånd till telestationen ?

/Jef

Citat:

Skrevs ursprungligen av ohennig
Hur fanken tar man reda på var telestationen ligger?

Ring Telia!!

Gjorde det precis, och motviligt sa kundtjänst att jag hade ca 3 km till min telestation..

De är tydligen "svårt"/"omständigt" för dem att göra en sökning.. Så ju fler som ringer och frågar..

Vart den låg kunde de inte säga..

Mer info: Ringde Bostream, de kunde också se avståndet, men deras server dök ordentligt i morse när "mycket" folk ringde och undrade..

Edit: Tillägg

Senast redigerat 2003-06-04 11:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av jef
Hur tar man reda på avstånd till telestationen ?

/Jef

Ring eller maila Bostream o fråga.

Senast redigerat 2003-06-04 19:59

Ok, trots avstånd till telestationer o.s.v
Är det någon som i nuvarande läge kan se någon som helst prisvärdhet att använda Telia ADSL?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Ok, trots avstånd till telestationer o.s.v
Är det någon som i nuvarande läge kan se någon som helst prisvärdhet att använda Telia ADSL?

Ja, om man inte har något annat att välja på...

  • Medlem
  • 2003-06-04 11:19

Man får ju tänka på att sin telelina inte går rakt från fastghet till stationen... Kan alltså bli det dubbla mot vad man kan tro.. Oftast samlas dessa upp i en station på vägen och har man tur läggs det på Fiber resten av vägen. Telia, BBB och BS med flera lägger numera mer och mer fiber, så det är inte så ovanligt att det skall funka ändå..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-04 11:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Ok, trots avstånd till telestationer o.s.v
Är det någon som i nuvarande läge kan se någon som helst prisvärdhet att använda Telia ADSL?

Verkligen inte. Undrar just vad vad stackars Telia ska ta sig till nu...

Jag har knappt 100 m till telestation, men eftersom jag bor på bystan, så finns bara modem. Inte ens ISDN har de uppgraderat till.

Det blir nog att hoppas på bredband via elnätet. Det har ju bara testats i x antal år, men verkar aldrig bli av (eller?)

/Mikael

ps. besökte ett hus en gång som hade en (antar jag) gammal analog telestation tvärs över vägen. det ringde och pinglade i den med jämna mellanrum. rätt lattjo...

Jag såg att man kunde köpa till ytterligare fasta IP-adresser. Vilka fördelar och nackdelar ger det, man måste väl ha en bredbandsrouter, NAT eller firewall ändå?

Hur lägger man upp ett nät med t ex två IP-adresser? Blir det två LAN då ett helt privat och ett öppet med var sin bredbandsrouter?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-04 12:11

Av någon knasig anledning köpte vi 2 IP adresser när vi beställde 2.5MBit bostream för 2år sedan.

Vi har adsl-modemet anslutet till en vanlig switch. Till denna är även 2 datorer anslutna. Den ena använder sig av en IP adress medan den andra använder sig utav den andra.
Logiskt va

Vet inte riktigt vad fördelen med detta är. Det är hemma hos föräldrarna och jag orkar inte riktigt göra en kraftansträning (och dela på samma IP) då de själva inte alls bryr sig

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-04 12:15

Fördelen med 2 är väl framför allt att du kan sätta en dator direkt på den ena som webb/mailserver med enklare konfig och sedan använda den andra till andra datorer baken en router/brandvägg som är väldigt trygga då, typ?

  • Medlem
  • 2003-06-04 12:48

En avstängningsavgift på 2000:- låter som an dålig affär om man är allmänt missnöjd med tjänsten.... Undrar om denna utgår om man säger upp avtalet efter tex en avsevärd höjning av månadsavgiften.. (innebär ju rätt till att säga upp avtal med vissa rättigheter). Tar BBB ut en sådan avgift, nån som vet??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-04 15:29

Näääää vad taskigt!!
fick detta från bostream, på frågan vart närmaste telestation låg.....
_______________________________

Du har 1680 m

Med vänliga hälsningar,

Carina
Bostream AB
_______________________________
kundtjänst: 090-2080800| felanmälan: 090-2080800| info@bostream.com |
www.bostream.com

:eek:

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredric
Du har 1680 m

2600 meter!

Tyvärr är man tvungen att ringa eftersom "sökning" via deras hemsida stämmer inte. Enligt hemsidan skulle jag inte kunna få X-stream heller - vilket jag har haft i över 1 år vid det här laget!?

Så nöj er inte med hemsidans svar utan RING!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-06-04 18:09

Helsingborgare!

Glöm ej göra en intresseanmälan för Scream så ökar chansen att vi även får det hit.
Intresseanmälan

Rekommendera scream för vänner i Helsingborg!
Rekommendera här

Citat:

Skrevs ursprungligen av Simonsj
Ja, om man inte har något annat att välja på...

Jag tror att det ingick i mitt "o.s.v"

Ungefär 1,2 kilometer sa telia efter att ha gjort en mätning. Nåja 8/1 Mbit är ju bättre än 2,5/0,75 Mbit. Och en krona billigare är ju... öh, ja? många bäckar små.

Citat:

Skrevs ursprungligen av ohennig
Ungefär 1,2 kilometer sa telia efter att ha gjort en mätning. Nåja 8/1 Mbit är ju bättre än 2,5/0,75 Mbit. Och en krona billigare är ju... öh, ja? många bäckar små.

Vet du var telestationerna ligger i centrala Malmö?

:rolleyes:

Hur tänker Bostream? Tänker dom sänka priset för xsream eller skall den vara dyrare än den nya snabbare uppkopplingen för att den nya tekniken i själva verket är billigare för dom? Jag känner en malande känsla av att man kommer att känna sig blåst antingen man byter eller inte...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Johannes
Hur tänker Bostream? Tänker dom sänka priset för xsream eller skall den vara dyrare än den nya snabbare uppkopplingen för att den nya tekniken i själva verket är billigare för dom? Jag känner en malande känsla av att man kommer att känna sig blåst antingen man byter eller inte...

Idag lär PTS ha tagit bort Telias "kopparmonopol" för att öppna upp konkurrensen för Tele2 m fl.
Nu kan Bostream m fl hyra koppartråd från kund till telestation.
Borta är monopolet och priserna faller.

Bevaka tråden