Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alternativ till Apples Magsafe-laddare

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

efter att det börjat komma svart rök från min Magsafe-laddare så är det dags att köpa mig en ny laddare till min Macbook 13".

Min fundering är vad ni har för erfarenheter eller tankar kring alternativa laddare.

Jag sitter och funderar om Kjell & Co:s Macbook-laddare är nåt att ha och iom att jag är helt blåst vad gäller volt/ampere och watt så undrar jag hur det funkar med en laddare på 85W när originalladdaren till Macbook endast är på 60W. Vidare undrar jag om nån har koll på voltantal och ampere för originalladdaren jämfört med Kjells variant.

Kjell & Company - 44498 - 230 V nätaggregat till MacBook

(230 V laddare för MacBook och MacBook Pro. Ut: 18,5 V, 4,6 A. Max 85 W. Magnetisk anslutningskontakt.)

Tacksam för svar.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-05 15:40

För stor nätdel är inga problem, enligt Apple själva. Läs andra stycket här:

Citat:

Note: Using an adapter of higher wattage than the adapter that came with the computer will not cause the computer to charge more quickly or otherwise operate any differently than using the adapter that came with the computer.

Det stämmer med gängse elektronikkunskaper: det handlar om konstant-spännings-regulatorer, och effekten är beroende av hur mycket ström som dras. Att dra mindre än maxeffekt är inga problem.

Däremot brukar Appleägare vara oroliga för att andra märken än Apple ska skada deras datorer. (Eller deras estetiska helhetsbild). Även jag lider av detta, och har inte vågat köpa off-brand. Så kom gärna in med en rapport om du testar.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-05 15:58

Min 85W Apple brand magsafe adapter har några år på nacken men är specad Input: 100-240V 1,5A 50-60Hz Output:18,5V DC 4,6A och 16,5V DC 3,6A. Fabricerad av DELTA ELECTRONICS (HANG SU) LTD.
Frågan är om det är två spänningar på Apples egna men bara en på Kjell - eller om de har missat att speca båda? Gå till butiken och kläm och känn, kanske? De har väl bra returrätt. Funkar det att ladda så funkar det att ladda.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-12-05 21:18

Jag köpte precis en laddare på ebay. Funkar kanon och kostade endast $38 vilket blev 267 kr. Detta inkl frakt, kom på en vecka och ser exakt ut som en appleladdare men utan äpplet på.

Rekommenderas!

  • Medlem
  • Borås
  • 2010-12-08 10:33
Ursprungligen av krox:

Jag köpte precis en laddare på ebay. Funkar kanon och kostade endast $38 vilket blev 267 kr. Detta inkl frakt, kom på en vecka och ser exakt ut som en appleladdare men utan äpplet på.

Rekommenderas!

Har du någon länk till den? Vill ha en sån!

alamode: Jag var in på Kjell och hörde mig för om de olika strömstyrkorna och killen i kassan vågade inte lova att det inte skulle kunna innebära några skador på datorn i det långa loppet. Deras laddare hade alltså bara den högre strömstyrkan, anpassad för Macbook Pro. Dock sa han att deras inköpare i Malmö använde en Kjell-adapter till sin Macbook 13" och han hävdade att det fungerade. Vågade inte chansa så jag får surt bita i tjuren med horn.

Ska kolla Ebay faktiskt. Tack.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-12-07 11:28
Ursprungligen av Stefan Aronsson:

alamode: Jag var in på Kjell och hörde mig för om de olika strömstyrkorna och killen i kassan vågade inte lova att det inte skulle kunna innebära några skador på datorn i det långa loppet. Deras laddare hade alltså bara den högre strömstyrkan, anpassad för Macbook Pro. Dock sa han att deras inköpare i Malmö använde en Kjell-adapter till sin Macbook 13" och han hävdade att det fungerade. Vågade inte chansa så jag får surt bita i tjuren med horn.

Ska kolla Ebay faktiskt. Tack.

Strömstyrkan från en laddare är enbart vad den Max klarar av. Om din dator tar ut mindre ström spelar ju ingen roll. Det funkar. Om det nu verkligen är strömstyrkan du menar, och inte spänningen...

kenjon: My bad. Det där med watten förstod jag också att det inte var något problem med. Spänningen däremot, är problemet.

  • Medlem
  • 2010-12-08 23:10

Kom igen nu, dags att ta fram formelsamlingen.
Börja med att P=U x I

Hehe. Jag gick faktiskt ett mindre lyckat år på elutbildning, sedan bytte jag till estetisk.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-09 11:23

Mitt tips är att du söker på Magsafe på tradera eller blocket. Där kan du finna flera förslag som dels i många fall är original samt ligger i samma prisklass som det du hittat hos Kjell & Co.

Lite sent kanske, men men: Jag var på Kjell o Co igår och de hade tagit bort den där adaptern på grund av nåt strul med den. Just a heads up!

Ah ok. Bra att veta. Jag gick dock och köpte en originalladdare till slut, samt ett originalbatteri. Vågade inte chansa.

Laddare till MacBook?

Ngn som har en till salu, eller vet vart jag kan köpa billigare än 699 på Apple store...

Inlägg #14 har flyttats hit från en annan tråd. Var vänliga sök innan ni startar nya trådar. Det är stor chans att det redan finns trådar med samma frågeställning.

/Mod

1
Bevaka tråden