Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Premiär för DN+ dagstidningen för iPad

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av ;:

Vilken iPad-tidning är bäst just nu?

Ursprungligen av Björnström:

Vilken iPad-tidning är bäst just nu?

NYTimes

  • Oregistrerad
  • 2010-12-15 21:11
Ursprungligen av Björnström:

Vilken iPad-tidning är bäst just nu?

CNN helt klart. Den är överlägen tätt följt av NYTimes. Svenska tidningar kommer långt ned.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-15 22:00
Ursprungligen av studiox:

CNN helt klart. Den är överlägen tätt följt av NYTimes. Svenska tidningar kommer långt ned.

Instämmer till fullo med detta, dessa två bjuder på det bästa ur två världar. CNN är en mulimedial mediaorgie (för den som önskar) och NYTimes erbjuder en mer rättfram tidningslayout.

  • Medlem
  • 2010-12-16 17:02
Ursprungligen av studiox:

CNN helt klart. Den är överlägen tätt följt av NYTimes. Svenska tidningar kommer långt ned.

Vad som är bäst beror lite på vad man vill ha och vad man menar med "bäst". Jag vågar påstå att Sydsvenskans iPad-app är bäst i världen - för skånskt material.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-17 11:42
Ursprungligen av Baron:

Vad som är bäst beror lite på vad man vill ha och vad man menar med "bäst". Jag vågar påstå att Sydsvenskans iPad-app är bäst i världen - för skånskt material.

Ja, det möjligtvis...om man inte har några krav på journalistiken. Jag tycker det är tragiskt att nivån på Sydsvenskans artiklar har gått ner så oerhört mycket.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-07 16:12

Allt om iPad

  • Oregistrerad
  • 2010-12-07 16:29
Ursprungligen av ;:

199 bagare, eller nästan 2.400 kr per år. Få tidningen hem kostar 2.990 per år. Alldeles för liten rabatt tycker jag själv.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-07 16:32

Alltså, jag tror tidningarna snart kommer bli smärtsamt medvetna om den generella konsensus som kommer gälla för köp av tidning i digitalt format...dvs : NO WAY IN HELL att jag betalar så mycket!

Halva priset mot en tryckt tidning? Då kan vi börja snacka.

Hoppas att det kommer finnas helgprenumerationer till ett bättre pris som finns (fanns iaf) för pappersvarianten.

Dom kommer sänka priset.. Men några tidningar måste vara först ut med detta och testa marknaden.

Verkar iaf betydligt bättre än SvDs slarviga PDF.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-12-07 18:53
Ursprungligen av ;:

Men att jämföra pris rakt av med papperstidningen tycker jag inte man kan göra, i alla fall inte om DN+ håller vad de lovar i form av interaktivt innehåll och så.

Jag tycker den känns bra mycket prisvärdare än SvD i alla fall! Tillräckligt för att jag ska vilja prova en månad.

Men jag kan hålla med om att även 22 kr lösnummer och 199 kr/månad känns mycket med iPad världens 7 kronors appar och 99 kr/månad för reklamfri spotify i mobilen...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-07 19:40
Ursprungligen av Arvid:

Men att jämföra pris rakt av med papperstidningen tycker jag inte man kan göra

Jag är nyfiken, varför kan man inte göra det?

Tidningarna har ju enorma kostnader för den tryckta upplagan. Tryckkostnader med allt vad det innebär, utkörning och distribution, etc etc etc. I den digitala varianten så kapas ju de flesta av dessa led helt bort då de kan själv administrera distributionen och den sköter sig i stort sett själv. Jag kan faktiskt inte, ärligt talat, se att de skulle ha kostnader för den digitala upplagan som motiverar ett pris i klass med den tryckta upplagan...inte ens i hälften av de kostnaderna.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-07 21:32
Ursprungligen av zinned:

Jag är nyfiken, varför kan man inte göra det?

Tidningarna har ju enorma kostnader för den tryckta upplagan. Tryckkostnader med allt vad det innebär, utkörning och distribution, etc etc etc. I den digitala varianten så kapas ju de flesta av dessa led helt bort då de kan själv administrera distributionen och den sköter sig i stort sett själv. Jag kan faktiskt inte, ärligt talat, se att de skulle ha kostnader för den digitala upplagan som motiverar ett pris i klass med den tryckta upplagan...inte ens i hälften av de kostnaderna.

Jag förstår hur du tänker. Men det handlar väl egentligen inte om vad DN har för utgifter när de sätter priset utan vad folk faktiskt är beredda att betala? Sen kommer det säkert inte vara lika mycket reklam med i den digitala versionen vilket kan påverka priset initialt.

Jag bor just nu i Spanien och jag är ganska lockad av att testa eftersom jag inte har möjligheten att få dagsfärska papperstidningar. Sen kan jag hålla med om att 199kr/mån kanske är lite väl högt för att slå hos den stora massan. Förstår exempelvis inte varför DN+ inte ingår för alla pappersprenumeranter. Om man vänjer sig vid den digitala versionen, som man då skulle få på köpet, kanske det inte är så stort steg att helt byta till den efter ett tag och samtidigt spara en liten slant.

  • Medlem
  • 2010-12-07 22:33
Ursprungligen av -David-:

Jag förstår hur du tänker. Men det handlar väl egentligen inte om vad DN har för utgifter när de sätter priset utan vad folk faktiskt är beredda att betala? Sen kommer det säkert inte vara lika mycket reklam med i den digitala versionen vilket kan påverka priset initialt.

Exakt.

  • Oregistrerad
  • 2010-12-07 22:12
Ursprungligen av zinned:

Tidningarna har ju enorma kostnader för den tryckta upplagan. Tryckkostnader med allt vad det innebär, utkörning och distribution, etc etc.

Kostnader har tidningar vare sig dom vill eller inte. Att bära ut en tidning kostar och trycka den kostar ju ett par kronor och äter upp stora delar av kostnaden - vilket självklart betyder att digitalt blir billigare, dock såklart inte gratis.

En intressantare aspekt är ju att digitalt media möjliggör att kommunicera individuellt med läsare. Detta har ju varit möjligt på webben också men fungerar dåligt. Nu vet tidningarna exakt VEM som prenumerera på ipad editionen och annonsörer kan välja sin målgrupp samt även uppdatera sina annonser över tiden. Det ger ju mer annons-klirr för tidningarna och borde kunna resultera i ett lägre pris. men men.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-12-07 20:01
Ursprungligen av ;:

Jag tycker att man som prenumerant borde få en månad gratis och sedan om man vill kunna byta till enbart DN+ mot att man avstår sin papperskopia.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-07 21:53

Generellt verkar svensk media (och kanske även utländsk ?) ha haft lite för bråttom att komma ut (läs: vara först) med en digital tidning för iPad och andra läsplattor... Istället för att satsa på kvalitet har man enbart fokuserat på 'nyhetsvärdet' i sig med att vara i frontlinjen - ganska skral och ihålig taktik; ser fram emot de verkligt riktiga satsningarna där jag utgår från att både DN och SvD vet vad de håller på med. Expressen och Aftonbladet har redan visat att de tappat omdömet helt på fler andra områden... Om iPad och andra läsplattor verkligen skall bli en hållbar framgång och den revolution alla talar om, så måste fokus ligga på kvalitativt innehåll...också! Den andra smörjan lär vi tyvärr inte slippa utan får leva med och mer se som en spegel av den tid vi lever i.

New York Times kan jag annars rekommendera som en mer seriös skapare av riktigt innehåll; om än lite för torrt och tråkigt. Ser fram emot också vad många faktamagasin och månadstidningar kan skapa - här finns en enorm marknad!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-07 22:17

Befintliga prenumeranter skall självklart ges minst 75% rabatt, allt annat är bara dumheter. I DNs fall vill jag iaf gratta dem till en riktigt vettig app, den liknar min favorit NYTimes - gillas

Kort inlägg denna gång, min iP4a gillar inte alls forumet - den laggar ngt helt sjukt

Finns det någon testversion eller får man köpa grisen i säcken?

  • Medlem
  • 2010-12-07 22:30

Befintliga prenumeranter får 50 procent. Men jag håller med om att det är dyrt. Vi som bor i provinserna borde får iPadupplagan gratis med så kass distribution och tidigt tryck som det är i pappret.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-07 22:19

Testnummer finns i appen

Ursprungligen av FreddeB:

Testnummer finns i appen

Nice, tack!

  • Medlem
  • 2010-12-07 22:28

Nu är jag inte insatt i hur de tänker på Shibsted, men jag vet att AB sällan gör saker de inte har räknat på både en och två gånger.
Att Expressen ser ut som den gör har sina skäl som jag inte tänker gå in på, men jämför deras huvud-app och Extra-appen med DN+ så ser ni att det finns slutsatser att dra av det.

Sedan kan man inte jämför kostnader rakt av för iPad och pappersproduktion eftersom de delar resurser i många avseenden. Den stora intäkten för alla morgontidningar är i alla fall annonserna, och där är vi av olika skäl ännu inte i närheten av volymerna på papperssidan. (Med "vi" menar jag Sydsvenskan som jämte DN, DI, Expressen och Børsen är en del av Bonniers News+-projekt.)

Vi släpper vår app inom kort och jag kan säga lika mycket som Gunilla Herlitz gör i DN, dvs att verktygen ännu är ganska outvecklade jämfört med hur de kommer att se ut under nästa år. Detta är under NDA, men man kan själv redan nu undersöka delar av vad som finns på adobe labs:
http://www.99.se/nyhetskommentarer/281714-adobe-slapper-beta-ipad-publicering-digital-publishing-suite.html

Marknaden bestämmer priset, och så tror (hoppas) jag att det blir, dom tidningar som inte hoppar på detta tåg kommer vara förlorarna.

Mycket hit och dit om priset. Är det någon som testat och kan ge ett betyg? Jag är grymt nyfiken och äger själv ingen iPad (men hoppas på jultomten). Söndags DN på iPad låter som en mycket bra kombination!

Ursprungligen av MagnusB:

Mycket hit och dit om priset. Är det någon som testat och kan ge ett betyg? Jag är grymt nyfiken och äger själv ingen iPad (men hoppas på jultomten). Söndags DN på iPad låter som en mycket bra kombination!

Klar besvikelse. Vit text mot svart bakgrund (var jättehäftigt 1997!) och det är dessutom bilder av text; tillgänglighetsmässigt är det precis den katastrof det låter som. Går därför såklart inte att markera text, få ord förklarade och annat som borde vara en självklarhet i en iPad-tidning. Swipe-gesterna fungerar dåligt och är icke-intuitiva, den jättehäftiga innovativa navigationen är ett mörker och det hela känns som ett visionslöst hastverk av någon misslyckad webbsideshackare som teleporterats hit från 90-talet.

Betyg? Etta kanske. Köp gärna en iPad, men det är förbanne mig inte DN+ du ska ha den till.

Ursprungligen av Samuel K:

Klar besvikelse. Vit text mot svart bakgrund (var jättehäftigt 1997!) och det är dessutom bilder av text; tillgänglighetsmässigt är det precis den katastrof det låter som. Går därför såklart inte att markera text, få ord förklarade och annat som borde vara en självklarhet i en iPad-tidning. Swipe-gesterna fungerar dåligt och är icke-intuitiva, den jättehäftiga innovativa navigationen är ett mörker och det hela känns som ett visionslöst hastverk av någon misslyckad webbsideshackare som teleporterats hit från 90-talet.

Betyg? Etta kanske. Köp gärna en iPad, men det är förbanne mig inte DN+ du ska ha den till.

Vilken miss med text/bild, fail.
Resten lät inget vidare heller, förutom att alla bör köpa en iPad.

Ursprungligen av keptang:

Vilken miss med text/bild, fail.

Jag kan väl sympatisera med tanken hos någon hysterisk AD att ha samma brödtexttypsnitt som i tidningen, men att år 2010 distribuera innehåll i form av bitmapbilder av text (vilket det verkar röra sig om) borde föranleda offentlig prygling. Den där sortens lösningar har inte vettigt folk ägnat sig åt på den här sidan av 2000.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2010-12-14 15:58
Ursprungligen av ;:

Journalistförbundets ordförande skriver på Aftonbladet Debatt om Apples censur när det gäller iPad-tidningar. För att en tidning ska få sin app godkänd måste den acceptera »Apple’s reasonable judgement«. Redan nu har flera tidningar blivit censurerade, till exempel danska Ekstrabladet och ett brittiskt modemagasin. I de fallen handlar det om exponerade tjejer och det kanske vi kan vara utan, men det problematiska är, att Apple ska granska och godkänna tidningen och enligt kontraktet får inte tidningen publicera sådant som inte Apple gillar. Apple ogillar till exempel drift med offentliga personer och religionskritik. Och då är det allvarligare än nakna bröst.

Om det stämmer det journalistförbundets ordförande här säger, så är det en principiellt viktig skillnad mellan papperstidningen och iPad-versionen. Det handlar om yttrandefriheten.

Bevaka tråden