Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skivverktyg med 10.5 skiva på 10.4 system

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Solna
  • 2010-12-06 18:27

Kan man reparera systemet med en 10.5 installations skiva på ett 10.4 system? Jag kan inte starta med 10.4 skivan, det bara står och snurrar, så jag funderar på att köra 10.5 skivan istället.

Är det samma skivverktyg så att säga, eller kan man förstöra något?

Tack på förhand
Ekis

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-06 19:16

Spontant säger jag ja. Går alltid att reparera med ett nyare Skivverktyg. Man ska passa sig åt andra hållet. Mac OS X Installationsprogram genomför en koll innan installation och vad jag vet så använder den då Skivverktyg på skivan.

Det går fint att köra en nyare Skivverktyg. Men kör inte "Reparera skivbehörigheter" utan endast "Reparera skiva"

Ursprungligen av Mattias A:

Det går fint att köra en nyare Skivverktyg. Men kör inte "Reparera skivbehörigheter" utan endast "Reparera skiva"

Av intresse, kan du förklara varför?

LCR

Ursprungligen av LCR:

Av intresse, kan du förklara varför?

LCR

Visst, "Reparera skivbehörigheter" i Skivverktyg jämför rättigheter på program installerade med Apples installerare (pkg-installationer) med kvitton som skapas efter varje installation. Dessa kvitton ligger för övrigt i /Bibliotek/Receipts.

Om man uppdaterar sitt system från tex 10.5 till 10.5.8 så kan det vara så att rättigheterna ändras på vissa program. Skivverktyg i 10.5.8 vet då att "aha, det är 10.5.8 här och då ska rättigheterna se ut så och så"

Men om man kör Skivverktyg från en annan version av OS X så är den inte uppdaterad med info om vilka rättigheter som gäller. Då kan den ändra nåt som inte ska ändras. Därför ska man köra "Reparera skivbehörigheter" från startdisken. Apple förklarar det säkert bättre
About Disk Utility's Repair Disk Permissions feature

1
Bevaka tråden