Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gratis reklam utan lov, får man ?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det några gränser för vad man kan göra vad gäller att göra reklam för någon firma/organisation/webbsida utan att man egentligen har någon koppling eller fått lov ?

Om man har en webbsida och gärna gör gratis reklam för t.ex. WWF, Apple eller någonting annat som man känner är värt att göra reklam för utan att behöva få betalt.

LCR

Inte ok, fråga först, det värsta som kan hända är att man får ett nej.

Här finns en massa text om copyright på Apples logotyp med mera.
Apple - Legal - Copyright and Trademark Guidelines

Så rent tekniskt får du nog inte använda äpplet på din sida utan tillstånd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-07 11:36

Du kan alltid länka till andra siter utan att riskera någonting överhuvudtaget.

Men du kan inte använda bilder och logotyper utan rättighetsinnehavarens tillstånd.

WWF har väl dock någon form av annons man får lägga vart man vill har jag för mig?

Kan ju alltid rita ett eget äpple...

Tänkte bara att det vore kul att göra reklam för sådant som jag tror på och står för, vissa budskap är värda att sprida.

LCR

Hur är det när man skriver att logon är ägd av ägaren ?

Senast redigerat 2010-12-27 13:55

Förslagsvis: "The logos and trademarks used on this site are the property of their respective owners."

Jag antar att den där VLC-ikonen inte ligger där på din sida, över diverse företags logotyper.

Det jag menade var ifall du på den sida du jobbar med har en stor vlc-ikon över andra företags logotyper, det brukar inte vara ok.

Jag gissar på (utan ha inneha någon juridisk kompetens) att företag som Apple struntar i detta så länge du inte har ett innehåll som strider mot företagets värderingar etcetera. Men annars är det väl en enkel sak att ta kontakt med Apple, WWF m.fl. och upplysa om att du gärna vill göra gratis reklam för deras företag, och därmed önskar att få använda deras logotyp på din webb.

Företag som Apple (och andra bolag) struntar inte i detta. Du måste följa respektive företags regler kring deras logotyper, och reglerna är inte få.

Jag har bara erfarenhet från amerikanska bolag när det gäller detta och där är det ingen lek kring detta.

1
Bevaka tråden