Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla datorhögtalare till tv

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skövde
  • 2010-12-06 21:32

Har en sådan Samsung tv : LCD-TV med Full HD - LE40B535 - LCD-TV - TV | SAMSUNG
Hur ska jag bära mig åt för att koppla in dessa högtalare: LS21 2.1 Stereo Speaker System

Problemet är att tv'n har ingen hörlursingång...
Väldigt tacksam för svar!
Värt att nämna är att jag kommer koppla in min imac till tv'n också om det nu spelar någon roll.

Enligt spec på tv'n har den ljudutgång L/R (RCA heter den väl) Och jag antar att högtalarna har 3,5 mm. Då köper du en RCA->3,5mm kabel. Och ska du kolla på film från datorn är det ju bara att koppla in en 3,5mm->3,5mm sladd till högtalarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-06 22:11

fedi-93,

DIn TV har en RCA-Ljudutgång (L/R) på baksidan, i vilken du skall ansluta dina högtalare!! Denna anslutning är avsedd för just ljud till förstärkare & hemmabiosystem.

Då dina högtalare ju har en 3,5 mm hankontakt:

…behöver du en adapter, ex.v.:

Anslutningskabel 0,1 m
2xRCA ha till 3,5 mm hona

…som kopplas mellan högtalarna & TV:n…

Sedan går du in i inställningarna på TV:n och anger att du vill att ljudet just ska ut till dessa externa högtalare.

Men,

Som jag tolkar handboken till TV:n, så kan du inte, via fjärrkontrollen till TV:n, justera volymen på denna ljudutgång. Tanken är att man isåfall gör detta på förstärkaren.

I ditt fall så är det ju dina aktiva högtalare som agerar förstärkare…och till den har du ju endast en sladd-fjärr…!!

Ingen optimal lösning i mina ögon!!

Lycka till,

- Torkel

(Såg att Pierre/M-stad hann före…men jag låter mitt svar bestå…)

  • Medlem
  • Skövde
  • 2010-12-06 22:19

Tackar för svar! Mm blir lite konstigt med en sladd fjärr :/ Helt sjukt att samsung valde att utesluta en hörlursingång från tv'n...

De har valt optiskt ljud ut istället, och den är ju mycket bättre. Vad ska du med en hörlursingång till? Och isf till vad? Är du säker på att du inte menar hörlursutgång?

  • Medlem
  • Skövde
  • 2010-12-06 22:36

Koppla vanliga datorhögtalare som kan ersätta de inbyggda. Har alltid varit van vid den gamla vanliga 3.5mm pluggen. Aa det är hörlursutgång jag menar.

1
Bevaka tråden