Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Civilization 5 för Mac finns nu att köpa för nedladdning

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Civilization 5 för Mac finns nu att köpa för ca 450kr (£39.90 GBP) från GameAgent.com. Spelet släpps 3:e December i Sverige för den som vill köpa med låda...

Sid Meier's Civilization V (Mac Download) | GameAgent.com

Finns även på Steam för 49,99€. Fördelen där är att du får både Win- och Macversionen.

Vågar dock inte köpa det. Produktiviteten är tillräckligt låg ändå.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-24 13:44

Det sorgligaste är ju att de tar fullt pris för vad som egentligen inte är mycket mer än en liten uppdatering av spelet... Har sett Windows versionen gå för 200 kr.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-25 18:01

Jag köpte det releasedagen på steam för windows och kan nu ladda hem det kostnadsfritt till OS X. Sweet är förnamnet, och jag har nog lagt fel sida av 50h på spelet hitills och räknar det kommer bli mer så det känns lite snålt att klaga på priset för underhållning som ligger på 5-10kr/h.

Shandar: Det är stor skillnad på Civ IV och Civ V om det var det du avsåg med "en liten uppdatering" ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-25 19:01

en dum fråga, men finns det någon anledning till att jag inte kan spela det på min macbook pro 13" som jag köpte i somras (det blir helt svart när jag startar det)? tycker att jag borde klara det, krav-mässigt, men uppenbarligen inte?

wicke: är det ett köpt spel vi pratar om eller har du problem med någon rip? Om du har köpt en laglig kopia, digital som fysisk, så kan det vara en sak att diskutera.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-11-26 07:56

Uhm, var länge sen jag använde Steam. Men är det inte så här:

1. Jag köper ett fysisikt spel
2. Jag installerar spelet och kan lägga till det i Steam
3. Nu kan jag få uppdateringar och ladda hem spelet via Steam istället för att använda fysisk skiva

Och om det stämmer som vissa av er säger att har man windows-versionen i steam så kommer man åt mac-versionen med.

Borde man inte bara då kunna:
1. Hitta windows-versionen billigt
2. Låna en kompis Windows-dator och installera
3. Registrera det i Steam
4. Avinstallera
5. Gå till sin MAC och ladda hem spelet.

Vips har man sparat 200kr och får kartong.
Finns tex för 299kr på Dustin.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-26 13:16

dhanjel: Jag har aldrig "lagt till" spel i Steam utan köpt från Steam från början.

Jag har svårt att se vad Steam skulle ha för affärsmodell där de förser dig med en OS X version för att du köpt en Windowsversion av någon annan. Jul närmar sig förvisso så man kan ju aldrig veta men jag tror du fått det lite om bakfoten för "tillagda" spel

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-11-28 12:46
Ursprungligen av d99gnu:

dhanjel: Jag har aldrig "lagt till" spel i Steam utan köpt från Steam från början.

Jag har svårt att se vad Steam skulle ha för affärsmodell där de förser dig med en OS X version för att du köpt en Windowsversion av någon annan. Jul närmar sig förvisso så man kan ju aldrig veta men jag tror du fått det lite om bakfoten för "tillagda" spel

Nej precis, det känns konstigt.

Men en gång i tiden köpte jag Half-Life2 till PC fysiskt och la in på min dåvarande PC, nu när steam släpptes till mac så kunde jag lägga in det där med nämligen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-30 07:52
Ursprungligen av dhanjel:

Nej precis, det känns konstigt.

Men en gång i tiden köpte jag Half-Life2 till PC fysiskt och la in på min dåvarande PC, nu när steam släpptes till mac så kunde jag lägga in det där med nämligen.

Det är Valve som gjort HL2 och har Steam så de bjuder på "sina" proedukter då, jmf med att man kan/kunde ladda hem Portal gratis...

Är det någon som har testat med att köpa en fysisk windowsversion och sen lagt till det i steam och laddat ned Mac klienten?

Hilfe! Nu måste ni hjälpa en riktig färsking från att bryta ihop. Har aldrig varit i kontakt med Steam utan bara läst om det och vet knappt vad poängen är MEN kommer ett nytt Civ så hänger man självklart på låset. Jag lyckades hur som helst skaffa mig ett konto och köpte utan att blinka spelet till min ett år gamla iMac (modell relativt krallig) satte mig i bästa kontorsstolen, startade spelet och sedan lite flimmer och så… TVÄRNIT och oväntat avslut. Har snokat på nätet så gott jag kan men jag får inte skiten att lira. Hur FA-AN gör jag?

Tacksam för svar!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-06 17:02
Ursprungligen av Sektledaren:

Hilfe! Nu måste ni hjälpa en riktig färsking från att bryta ihop. Har aldrig varit i kontakt med Steam utan bara läst om det och vet knappt vad poängen är MEN kommer ett nytt Civ så hänger man självklart på låset. Jag lyckades hur som helst skaffa mig ett konto och köpte utan att blinka spelet till min ett år gamla iMac (modell relativt krallig) satte mig i bästa kontorsstolen, startade spelet och sedan lite flimmer och så… TVÄRNIT och oväntat avslut. Har snokat på nätet så gott jag kan men jag får inte skiten att lira. Hur FA-AN gör jag?

Tacksam för svar!

Provat att t.ex. starta om datorn?
Har du kollat så att din dator lever upp till hårdvarukraven, främst grafikkortet, innan du köpte spelet?

edit: antar att du har senaste versionen av Snow Leopard? Funkar inte med Leopard enligt specen på Steam.

Jodå datorn är omstartad och sladden sitter i MEN jag hade missat den lilla detaljen att det krävdes Snow Leopard... Då är det bara att införskaffa! Stort tack!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-06 18:59

Värt att påpeka är att i nuläget på min 2 år gamla 3.06 Ghz iMac 24" går Civ 5 tyvärr inte lika smooth på OS X som på Windows så jag föredrar fortfarande att köra det under bootcamp.

Snow Leopard är trevligt ändå men kan bli lite av en besvikelse om du köper det enbart för att kunna lira Civ 5...

Civ 5 finns nu för ca 150:- om man köper det genom steam.

CIVILIZATION IV fungerar inte på vår Macbook - vad göra?

****

Hej alla!
Jag köpte hem Civilization V till barnen och deras dator en Macbook 2 GHz intel core duo. minne 1 GB 667 MHz DDR2 SDRAM (snow leopard).
Men datorn verkar inte klara av Civilization V....spelet har inget ljud, det hackar hela tiden, det går helt enkelt inte att spela....

1) finns det något enkelt jag kan göra för att få spelet att fungera på datorn?
2) kan jag annars få pengarna tillbaka (köpte spelet via app store)?
3) är det någon idé att istället köpa hem Civilization IV (som också finns på app store)?

mvh Jonas Ludvigsson

  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-19 19:36

Din dator är nog på tok för för långsam, och har alldeles för lite minne. Jag har en 2 Ghz Core 2 Duo Mac Mini med 1 GB, den kan bara precis nästan köra Civ IV -dvs gamla fyran, inte femman- om jag stänger av alla animeringar och går ned på lägre upplösning (option-click när du startar) och klickar OK på varningen att spelet inte går att köra alls. Särskilt med stora världar blir det toksegt.

Du skriver att du har en Core Duo, utan tvåan, dvs ännu lite långsammare processor. Visst kan du prova, med nyss omstartad maskin och utan att öppna ett endaste annat program. Men det gör ju inte att grafikkortet och grafikminnet blir större o snabbare. Jag är förvånad att Civ V alls startar på din maskin. Och lite förvånad att det inte stod högre systemkrav på AppStore?

Ursprungligen av jonasludvigsson:

CIVILIZATION IV fungerar inte på vår Macbook - vad göra?

****

Hej alla!
Jag köpte hem Civilization V till barnen och deras dator en Macbook 2 GHz intel core duo. minne 1 GB 667 MHz DDR2 SDRAM (snow leopard).
Men datorn verkar inte klara av Civilization V....spelet har inget ljud, det hackar hela tiden, det går helt enkelt inte att spela....

1) finns det något enkelt jag kan göra för att få spelet att fungera på datorn?
2) kan jag annars få pengarna tillbaka (köpte spelet via app store)?
3) är det någon idé att istället köpa hem Civilization IV (som också finns på app store)?

mvh Jonas Ludvigsson

Ursprungligen av jonasludvigsson:

CIVILIZATION IV fungerar inte på vår Macbook - vad göra?

****

Hej alla!
Jag köpte hem Civilization V till barnen och deras dator en Macbook 2 GHz intel core duo. minne 1 GB 667 MHz DDR2 SDRAM (snow leopard).
Men datorn verkar inte klara av Civilization V....spelet har inget ljud, det hackar hela tiden, det går helt enkelt inte att spela....

1) finns det något enkelt jag kan göra för att få spelet att fungera på datorn?
2) kan jag annars få pengarna tillbaka (köpte spelet via app store)?
3) är det någon idé att istället köpa hem Civilization IV (som också finns på app store)?

mvh Jonas Ludvigsson

Du har redan fått svar på två av dina frågor.

Jag kan nästan garantera att du inte kommer att få möjlighet till återköp av Apple. Trots att systemkraven inte framgår så tydligt på App Store så ligger det på ditt eget ansvar att se till att du har en dator som klarar av spelet. En enkel sökning via Google tar dig till Civilization 5 Mac System Requirements.

Du får helt enkelt bita i det sura äpplet och lära dig av misstaget.

Senast redigerat 2011-09-22 18:32
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-09-19 21:07

Du kan ju kontakta Apple och fråga. Säg att du inte tyckte att informationen var tydlig och att du egentligen skulle ha 4:an som passar din dator bättre (om den nu gör det). Skadar aldrig att fråga och förklara hur det ligger till. Du har ju inget att förlora, och företag har ju gjort good will för mindre.

Faktum är att jag skrev till Apple. Sade precis som det var och de har redan beslutat att ge mig pengarna tillbaka. Sjysst!
Sedan undrar jag förstås om Civilization IV funkar med min dator, vet inte om jag vågar testa?
mvh Jonas Ludvigsson

Ursprungligen av jonasludvigsson:

Faktum är att jag skrev till Apple. Sade precis som det var och de har redan beslutat att ge mig pengarna tillbaka. Sjysst!
Sedan undrar jag förstås om Civilization IV funkar med min dator, vet inte om jag vågar testa?
mvh Jonas Ludvigsson

Tror det här är systemspecarna:

Minimum System Requirements
Operating System: Mac OS X 10.3.9 or later
CPU Processor: PowerPC G5/Intel chipset
CPU Speed: 1.8 GHz or faster
Memory: 512 MB or higher
Hard Disk Space: 3.5 GB free disk space
Video Card (ATI): Radeon 9600 or better
Video Card (NVidia): GeForce FX 5200 or better
Video RAM: 64 MB or higher
Disc Drive - DVD

Multiplayer
Internet (TCP/IP) and LAN (TCP/IP) play supported. Internet play requires
broadband connection.
*Supported Video cards: NVIDIA GeForce 5200, 6600, 6800, 7800 ATI Radeon
9600, 9650, 9700, 9800, X600, X800, X850, X1600

Recommended System Requirements
Operating System: Mac OS X 10.4.6 or later
CPU Processor: PowerPC G5/Intel chipset
CPU Speed: 2.0 GHz or faster
Memory: 1 GB or higher
Video RAM: 128 MB

1
Bevaka tråden