Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Typsnittsproblem i Snow Leopard - prickarna över svenska tecken sitter fel

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En Mac som uppgraderats från Leopard 10.5 har problem med Helvetica.dfont.

Originalet ligger i /System/Bibliotek/Fonts och ägs således av root. Om jag ersätter typsnittet med samma stil hämtad från min egen dator så kommer ett varningsmeddelande om att typsnittet återställs. En ny grej i SL tydligen.

Men om jag byter typsnittet på det här sättet så hoppar prickarna rätt. Efter omstart är de fel igen.

Jag har provat att ta bort typsnittscache m h a FontExplorer, reparerat behörigheter samt installerat 10.6.5 combo update. Felet är kvar.

Har ni några idéer?

Stort Ö var lite kul faktiskt..

Tror nog att en ren installation är den bästa lösningen.

Det stora Ö:et vore lite kul att ha på mitt visitkort - testa skriva BJÖRNSTRÖM så får vi se hur det ser ut

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-06 14:46

Det är bra det här felet. Man brukar ju säga att all konst föds ur lidandet, det stämmer i ditt fall när du kommer behöva installera om allt från början. Inspirerande (fel)användning av prickarna dock.

Jag har nu även provat att logga in i ett nytt konto och felet består. Så det är väl bara att ta fram DVD-skivan.

Skickar med Björnströms nya grafiska profil ...
.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Jag har nu även provat att logga in i ett nytt konto och felet består. Så det är väl bara att ta fram DVD-skivan.

Skickar med Björnströms nya grafiska profil ...
.
[ATTACH="CONFIG"]27832[/ATTACH]

Det vart snyggt! Jag vill också ha ett sånt typsnitt, fast bara som alternativ.

Eller på göteborgska: BJO:RNSTRO:M.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Jag har nu även provat att logga in i ett nytt konto och felet består. Så det är väl bara att ta fram DVD-skivan.

Skickar med Björnströms nya grafiska profil ...
.
[ATTACH="CONFIG"]27832[/ATTACH]

Bästa någonsin - tack!

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2010-12-08 15:54
Ursprungligen av Anders Täpp:

Jag har nu även provat att logga in i ett nytt konto och felet består. Så det är väl bara att ta fram DVD-skivan.

Skickar med Björnströms nya grafiska profil ...

[ATTACH="CONFIG"]27832[/ATTACH]

Snyggt
Skulle vara kul om detta fanns som ett valbart typsnitt, kan dock förstå att du inte vill ha det så hela tiden.

Ursprungligen av Anders Täpp:

En Mac som uppgraderats från Leopard 10.5 har problem med Helvetica.dfont.

Originalet ligger i /System/Bibliotek/Fonts och ägs således av root. Om jag ersätter typsnittet med samma stil hämtad från min egen dator så kommer ett varningsmeddelande om att typsnittet återställs. En ny grej i SL tydligen.

Men om jag byter typsnittet på det här sättet så hoppar prickarna rätt. Efter omstart är de fel igen.

Jag har provat att ta bort typsnittscache m h a FontExplorer, reparerat behörigheter samt installerat 10.6.5 combo update. Felet är kvar.

Har ni några idéer?

Det går att byta ut systemtypsnittet, men då måste man först stänga av varningen i Tyspnittsboken (Typsnittsbok-->inställningar-->Varna mig om systemtypsnitt ändras). Gå sedan till /System/Library/Fonts och ersätt Helvetica.dfont med den version du vill ha. Spara en kopia av Helvetica.dfont.

Sedan måste du förhindra att systemet ersätter ditt typsnitt. Gå till:
/System/Library/Frameworks/ApplicationServices.framework/Versions/A/Frameworks/ATS.framework/Versions/A/Resources/ProtectedFonts/

Plocka bort Helvetica.dfont från den mappen. Starta om datorn. Nu bör det funka.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-08 01:47

Suveränt!
Kan man inte lika gärna lägga in en ny Helvetica.dfont direkt i /Frameworks/... /ProtectedFonts? (från installationsskivan eller annan fungerande installation)

Ursprungligen av IngoX:

Suveränt!
Kan man inte lika gärna lägga in en ny Helvetica.dfont direkt i /Frameworks/... /ProtectedFonts? (från installationsskivan eller annan fungerande installation)

Det kan kanske funka, har aldrig provat, dock.

Jag provade så här.

1. Släppte in mina fungerade typsnitt i ProtectedFonts. Ville jag ersätta, ja.
2. Tog bort de skyddade typsnitten i System/Bibliotek/Fonts. Systemet hämtar nya ur ProtectedFonts
3. Reparerade behörigheter. Ser att den rättar till typsnitten så de ägs av system igen.
4. Startar om

Felet kvar

På tisdag blir det ominstallation.

1
Bevaka tråden