Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Timkostnad för webbutvecklare

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tycker det här inlägget var ganska intressant - vad tycker ni om Conny Wesths kalkyler?
WN - Visa ett inlägg - Vad tar du som webbutvecklare betalt i timmen?

Ursprungligen av Conny Westh:

Enkel matematik: Månadslön Extrem nybörjare 20 000 * 1.5*12,2 => 366000 kr/år dvs 305 kr/tim enbart i lönekostnad. sen har man 150 000 kr i fasta kostnader dvs ca 125 kr/tim, det blir totalt 430 kr/tim enbart i självkostnad. Då har vi inte räknat att företaget ska marknadsföra, och göra viss vinst. och detta gäller då för en underbetald nybörjare.

Ska du ha en Nyutexaminerad utvecklare får du räkna med att betala minst 27 000 kr/månad dvs 494100 kr/år enbart i lönekostnader (dvs 412 kr/tim) + fasta kostnader 125 kr/tim.

Ska du ha en medelerfaren utvecklare får du räkna med att betala minst 35 000 kr/månad dvs 640500 kr/år enbart i lönekostnader (dvs 534 kr/tim) + fasta kostnader 125 kr/tim.

Ska du ha en någorlunda erfaren utvecklare får du räkna med att betala minst 40 000 kr/månad dvs 732000 kr/år enbart i lönekostnader (dvs 610 kr/tim) + fasta kostnader 125 kr/tim.

Ska du ha en mycket erfaren utvecklare får du räkna med att betala minst 45 000 kr/månad dvs 823500 kr/år enbart i lönekostnader (dvs 686 kr/tim) + fasta kostnader 125 kr/tim.

Ska du ha en expert utvecklare får du räkna med att betala minst 50 000 kr/månad dvs 915000 kr/år enbart i lönekostnader (dvs 763 kr/tim) + fasta kostnader 125 kr/tim.

prisnivåerna kan man ta självkostnaden och delar med 0,7 så får man en hyfsad prisnivå.

Rimliga nivåer bör hamna på:

Minimipris Extrem Nybörjare (0 år erf ej utb) (305+125)/0,7: ca 614 kr/tim + moms
Minimipris Nyutexaminerad (0 år erf + utb) (412+125)/0,7: ca 767 kr/tim + moms
Minimipris Medelerfaren (5 år erf) (534+125)/0,7: ca 941 kr/tim + moms
Minimipris Hyfsat Erfaren (10 år erf) (610+125)/0,7: ca 1050 kr/tim + moms
Minimipris Mycket Erfaren (15 år erf) (686+125)/0,7: ca 1159 kr/tim + moms
Minimipris Expert (20 år erf) (763+125)/0,7: ca 1269 kr/tim + moms

Jag undrar lite över det här uttalandet:

Ursprungligen av Conny Westh:

...sen har man 150 000 kr i fasta kostnader...

Han säger det som om detta vore en fast kostnad för alla, oavsett storlek på företag och geografisk placering.

Vad ingår där? Det kan väl vara hyra, el, internet, inventarier, utbildning, administration, städning, osv.

En massa saker såklart, men hur kommer man fram till just det beloppet? Är det en vedertagen schablon? Varifrån kommer den i så fall?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag undrar lite över det här uttalandet:

Han säger det som om detta vore en fast kostnad för alla, oavsett storlek på företag och geografisk placering.

Vad ingår där? Det kan väl vara hyra, el, internet, inventarier, utbildning, administration, städning, osv.

En massa saker såklart, men hur kommer man fram till just det beloppet? Är det en vedertagen schablon? Varifrån kommer den i så fall?

Han skjuter nog från höften och baserar det löst på egen erfarenhet men det är nog inte så långt ifrån sanningen även om vissa kan ligga betydligt lägre. I Stockholm har saker en förmåga att dra iväg prismässigt

  • Medlem
  • City
  • 2010-12-04 09:12

Oj oj då får vi höja priset rejält nu då...

Hm... Nu känns det som att jag tar alldeles för lite betalt...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-04 15:24

Om firman ligger utanför stockholm borde lönekostnaden gå ner rätt rejält, framförallt för webbutvecklare. Talar vi däremot om C/C++ eller programmering som kräver mycket djupare kunskaper om hur datorsystem fungerar, då kan nog löneanspråken vara lite närmare den där kalkylen.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2010-12-05 15:53

I mitt jobb köper jag en hel del konsulttjänster och vi betalar inte priser som dessa. Hur mycket är väldigt beroende på tjänst men för en ren utvecklare är det ytterst sällan vi betalar över 1000/timme. Det har hänt att det gått över dessa priser om det tjänster som kräver mycket erfarenhet eller råkar vara ett område där det är svårt att hitta konsulter (tex inom SharePoint utveckling), men det händer inte ofta.

Tjänsterna köps oftast i Stockholm.

Jga har också varit med och köpt konsulttjäner i USA, deras priser får dessa att vara billiga har också köpt konsulttimmar i Indien, då är dessa priser hutlösa

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-05 17:04

Som novis undrar jag:

Vad är utbildningsgrunden till webbutvecklare?
Vad talar vi om i förmodade utbildningslån?

/m

Ursprungligen av zelari:

Som novis undrar jag:

Vad är utbildningsgrunden till webbutvecklare?
Vad talar vi om i förmodade utbildningslån?

/m

Min erfarenhet är att "självlärda nerdar" har mest att ge. Utvecklar man på fritiden så ligger man ofta långt, långt före någon som har läst till sig detta på högskola.

Motbevisa mig gärna!

Nu kanske detta gäller inköp av timmar från större firmor, men som enmansföretagare kommer man rätt långt på ett lite lägre pris.

Om vi antar ett timpris på 800:- och räknar lite baklänges; Normalt kan man inte hålla 100% beläggning - det går åt tid till att betala räkningar, springa ärenden, restid, inköp mm mm. Visst, ibland har man 100% fakturerbar tid en månad, men andra månader bara 50% eller ännu mindre. Enligt min erfarenhet får man vara hyffsat nöjd med 80% debiterbar tid varje månad.

Vet inte hur många timmar man räknar med finns varje månad, men har för mig att det är ca 22 arbetsdagar i snitt, vilket ger 176h. Kan man debitera 80% av det blir det 0.8*176 ~= 141h. Debiterar du 800:-/h (som exempel) drar du in 112 800:-.

Alla har utgifter - en lokal går kanske på 10 000:-/mån (detta varierar kraftigt beroende på läge, vissa betalar 1000:- och vissa 20-30 papp, men 10' borde vara ett lagom medel). Utöver det kommer kostnader såsom telefon, försäkringar, förbrukningsmateriel (anteckningsblock, toapapper, whatever). Räkna på iaf 10 000 till för det. Inköp behöver också göras, t ex en dator, ny hårddisk mm. Om vi räknar ytterligare 10 000 till det bör vi vara på den säkra sidan (en ny MBP varannan månad lär vara mer än de flesta behöver ). Så totalt kanske 30 000 i löpande kostnader, vilket är ganska högt räknat imo.

Kvar av våra pengar är 82 800:-. Det kan vara värt att lägga undan lite i en buffert för framtiden (det kan ju komma månader med sämre försäljning) eller för att se till att företaget går med vinst i slutet av året, så säg att vi lägger bort 20 000:- av dessa på ett bankkonto. Kvar är 62 800:-.

Nu är jag osäker på exakta skattesatser mm, men man kan grovt räkna med att den lön du har ut i handen efter skatt kostar ungefär det dubbla för företaget iom arbetsgivaravgifter, kommunalskatt mm. Med andra ord bör du få ut circa 30 000:- efter skatt för dina kvarvarande pengar, vilket är en klart hygglig lön.

Jag har säkert missat lite siffror, men detta är UNGEFÄR hur man kan räkna. Nu gäller ju detta när man driver eget företag och gäller kanske inte för stora konsultfirmor, men det kanske hjälper någon att se hur långt man kommer på en viss timlön, i det här fallet 800:- /h vilket är en ganska "billig" timkostnad.

Timdebitering är mer av akademiskt intresse, kunden vill överblicka vad hon/han får för pengarna, om webutvecklaren debiterar 490 eller 850 kronor, och hur mycket arbete som olika individer förmår på en timme, spelar ju mindre roll. Timdebitering ger inte svar på någonting.

Marknadsmässiga Timarvoden för konsulter

Såg att jag blit kommenterad och citerad på detta forum för ca 7 år sedan, synd att jag inte hittade denna tråd tidigare:

http://www.99mac.se/forum/t/282866-timkostnad...

Men nu är jag här....

Det är mycket spännande att hitta en tråd i ett forum där man diskuterar mina inlägg från Webmaster Network.

Nu vill jag passa på tillfället och informera om aktuella Konsultpriser hos en konsultmäklare som valt att publicera sin Prisbarometer, närmligen Keyman. Deras prisbarometer hittar du här: http://keyman.se/prisbarometer/

Dessa arvoden som Keymans underkonsulter lagt som offert till Keyman.

1
Bevaka tråden