Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför behandlas Apple Mail som skräppost

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Thailand
  • 2010-12-05 08:23

Jag behöver regelbundet skicka mail till ett community med nästan 200 medlemmar, alla 50+. Jag har fått flera rapporter om att mail från mig hamnar i skräpkorgen i deras dator eller inte kommer fram. Och då vet jag inte hur många som bara inte får något mail och inte reagerar. Det är ju inte precis datornördar i gruppen....

Svara nu inte att alla mottagare måste justera sina mailprogram - jag vet att det blir bättre om alla lägger in mig i adressboken etc. men Apple kan inte kräva att hela världen runt omkring skall anpassa sig p.g.a. någon miss i Apple Mail. Den typen av maktspråk kan dessvärre endast Microsoft använda.

Finns det någon som i stället kan berätta vad jag kan göra för att mina mail inte skall ses som skräp i windows? Oklart om detta problem endast gäller hos de som kör windows mail eller om det gäller andra, typ G-mail också.

MÅSTE man köra Entourage för att få fram sina mail om man skickar till andra än kärnfamiljen?

Jag tror Inte att det är Apple Mail som strular. Det ät något annat som gör att dina mail fastnar i spamfilter. Vad har du för mailleverantör?

  • Medlem
  • Thailand
  • 2010-12-05 10:31

Jag har one.com. Men om det vore på den nivån borde väl ingen få mina mail? De flesta kommer ju fram ändå.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-12-05 11:09

Du kan inte göra så mycket, problemet ligger med all sannolikhet hos dina mottagare, deras leverantörer, routrar och e-postprogram.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2010-12-05 13:41

Så slutsatsen är - det går inte göra annat än att skaffa ett annat mailprogram - ett som genererar mail som är godkända av de som styr (Microsoft?).

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-12-05 14:20

Det är inte ditt Apple Mail det är fel på, det är antingen din leverantör eller dina mottagare som har problem. Jag har kört Mail sedan starten och har inga sådana problem hos mina PC-mottagare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-05 14:26

Nej, det är absolut inte den första slutstatsen att dra, och ganska osannolik. Du och vi behöver mer information för att hitta felet. Spamfilter kan reagera på allt från vilka ord som används i mailet till att den maildomän du använder är felkonfigurerad/svartlistad. Det kan vara mottagarens lokala spamfilter i hans dator eller ligga hos mottagarens mailleverantör som markerar mailet som misstänkt. Du kan ha en smtp-leverantör som inte tillåter gruppmail till mer än t.ex. 50 mottagare och så vidare...

Efterforska och ge oss lite mer info!

  • Medlem
  • Thailand
  • 2010-12-06 09:20

Om jag skickar 120 mail till gruppen kanske två talar om att mailet från mig blev skräp. Förmodligen lika många till (lågt räknat) har inte reagerat på att de inte hört ifrån mig.

Av detta drar jag slutsatsen att maildomänen är inte svartlistad eller felkonfigurerad samt att smtp-servern tillåter denna trafik.

I någon mån är det sant att mottagarna inte får mailen därför att de har alltför hög säkerhetsnivå i windows-brandväggen. Men de får mail från alla som har G-mail, hotmail gud-vet-vad-mail men inte från Apple Mail.

Jag skall försöka få tag i ett mail som blivit skräpklassat. Kan man i källkoden se i vilket läge det blev skräp?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-12-06 10:41

Det är som skrivits ovan inte ditt mailprogram det beror på. Det är mottagarens mailserver.
Det visar ju även resultatet med Gmail och Hotmail, då funkar det. Men vilken mailoperatör har de som inte får mailen resp som spam? Det är där felet ligger.
Jo, man borde kunna se det i headern på de mailen.

När du skriver Apple mail, menar du då mailverktyget Mail i OsX eller vad menar du? Jag blir bara förvirrad när du skriver om HotMail, GMail och Apple Mail som om det vore likvärdigt men det ser jag inte att det är

Hur skickar du dem? Ett och ett eller många samtidigt, dvs med dem som kopia, dold kopia?
Vad är det för innehåll - ren text , många länkar? mycket bilder, bilagor ...

1
Bevaka tråden