Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aktivitetskontrollen slutat fungera

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-05 12:35

Jag öppnar upp programmet. Den tänker en längre tid utan att få upp programmen som körs. Därefter är jag tvungen och tvångsavsluta. Har haft min pro sedan september och så vitt jag vet fungerar den felfritt.
har du varit med om samma sak och har en åtgärd?

Tack
Jamin

Är det själva programmet Aktivitetskontroll som inte längre vill starta?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-05 12:50

den startar men hänger sig. Kan inte göra något väl inne i programmet.

Det låter ju riktigt skumt. Vilket OS kör du - senaste 10.6? Något annat som strular?

Testa starta skivverktyget och kör en kontroll av hårddisken och rättigheter...

Kolla loggen vad som händer, det brukar kunna ge tips (Systemmeddelanden heter det nog på svenska)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-05 20:10

kör senaste OS

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-05 20:09

Detta händer:

2010-12-05 20.09.15 com.apple.launchd[1] (com.apple.ActivityMonitor[5077]) posix_spawn("/Applications/Utilities/Activity Monitor.app/Contents/MacOS/activitymonitord", ...): No such file or directory
2010-12-05 20.09.15 com.apple.launchd[1] (com.apple.ActivityMonitor[5077]) Exited with exit code: 1
2010-12-05 20.09.15 com.apple.launchd[1] (com.apple.ActivityMonitor) Throttling respawn: Will start in 10 seconds

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-12-05 20:45

Har du flyttat aktivitetskontroll från sin ursprungliga mapp?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-06 09:34

Såklart, tack!
Ville ha den mer lättillgänglig.
Finns det snabbkommando för det programmet så som PC? (ny mac användare)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-12-06 10:54
Ursprungligen av Jamin:

Såklart, tack!
Ville ha den mer lättillgänglig.
Finns det snabbkommando för det programmet så som PC? (ny mac användare)

Lägg den i Dockan...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-12-06 10:04

Skapa ett alias (windowsspråk: genväg) i stället, genom kringla+alt+drag&släpp. Du ser att du skapar ett alias genom att det visas en liten pil bredvid ikonen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-06 18:43

Jag vill inte ha en genväg utan ett kommando för att öppna det programmet. Ex ctrl+alt +del för den funktionen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-06 18:55

Öppna den via spotlight, förstoringsglaset längst upp till höger.

Lägg (om det inte är gjort) kortkommando till spotligt, exempel cmd+space, skriv bara första bokstäverna på valfritt program och avsluta med enter. Jag brukar nästan använda kortkommandot till diverse program även om jag råkar ha dem på dockan

Jag har haft liknande problem men då ville inte Aktivitetshanteraren ens starta. Jag tror det hade med permissions problem att göra.
Jag kunde inte lösa problemet faktiskt utan fick installera om hela OS för aktivitetshanteraren vill man ju ha.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-12-06 20:47

Här är ett bra tips i samma riktning som ibish, med speciell hänsyn till just Aktivitetskontroll.

Mac OS X: Keyboard shortcuts to launch any application « conradchavez.com | the blog

1
Bevaka tråden