Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska NASA avslöja att det finns intelligent liv i universum?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Här är i korthet vad NASA skrivit:

Citat:

The news conference will be held at the NASA Headquarters auditorium at 300 E St. SW, in Washington. It will be broadcast live on NASA Television and streamed on the agency's website at NASA - Home.

Participants are:

- Mary Voytek, director, Astrobiology Program, NASA Headquarters, Washington
- Felisa Wolfe-Simon, NASA astrobiology research fellow, U.S. Geological Survey, Menlo Park, Calif.
- Pamela Conrad, astrobiologist, NASA's Goddard Space Flight Center, Greenbelt, Md.
- Steven Benner, distinguished fellow, Foundation for Applied Molecular Evolution, Gainesville, Fla.
- James Elser, professor, Arizona State University, Tempe

Källa: http://www.nasa.gov/home/hqnews/2010/nov/HQ_M10-167_Astrobiology.html

Vad tror ni? Själv så gissar jag på att det rör sig om möjligheten till små encelliga organismer på nån måne nånstans. Men vore ju kul/jobbigt om det rörde sig om något annat och oväntat.

  • Oregistrerad
  • 2010-12-01 12:36

Nasa skickade en liknande pressrelese för ett tag sedan NASA - NASA Announces Televised Chandra News Conference

Blev lika upphetsad då att det var något "major" men det blev ett antiklimax. Så jag har inte så stora förhoppningar

Ny toalett på rymdstationen.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Ny toalett på rymdstationen.

Du vet vem som byggt den va? Om du ser Big Bang Theory så vet du att det är Wolowitz... och att den funkade sisådär....

Ursprungligen av Goflorp:

Du vet vem som byggt den va? Om du ser Big Bang Theory så vet du att det är Wolowitz... och att den funkade sisådär....

Jupp, de tog en mycket snabb rymdpromenad efter det.

The big bang theory är för övrigt det grymmaste nördprogrammet på TV just nu, efter Mythbusters såklart.

De är så välkomna så, jag håller med glögg och pepparkakor till allt intelligent liv som vill ha! Bönder såväl som rymdvarelser.

Jag tror inte att det kommer presenteras några bevis för utomjordiskt liv, men väl några nya upptäckter av miljöer där de fysikalisk-kemiska förhållandena är sådana att liv teoretiskt kan ha utvecklats.

Jag har arbetat tillsammans med en av deltagarna, men vad jag vet har han inte tidigare visat något särskilt intresse för astrobiologi. Jag antar att är med för att kommentera om förutsättningarna för liv är uppfyllda rent stoikiometriskt.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Jag tror inte att det kommer presenteras några bevis för utomjordiskt liv, men väl några nya upptäckter av miljöer där de fysikalisk-kemiska förhållandena är sådana att liv teoretiskt kan ha utvecklats.

Jag har arbetat tillsammans med en av deltagarna, men vad jag vet har han inte tidigare visat något särskilt intresse för astrobiologi. Jag antar att är med för att kommentera om förutsättningarna för liv är uppfyllda rent stoikiometriskt.

Metro hade ju grymmeöverskriften "Nasa hittar bevis för utomjordiskt liv"

Öh? Jasså....

Metro passerar ibland utanför skalan vad gäller ihopskrivna idiotier ....

Ursprungligen av Goflorp:

Metro hade ju grymmeöverskriften "Nasa hittar bevis för utomjordiskt liv"

Öh? Jasså....

Metro passerar ibland utanför skalan vad gäller ihopskrivna idiotier ....

Som jag förstod det så har NASA hittat en bakterie på Jorden som inte är kolbaserad, och detta innebär i sin tur att det finns fler planeter som skulle kunna husera liv än vi trott innan. Förut kollade vi efter planeter som kan hålla kolbaserade livsformer vid liv.

Ursprungligen av poseidon84:

Som jag förstod det så har NASA hittat en bakterie på Jorden som inte är kolbaserad, (...)

Fortfarande kolbaserad, men istället för att använda fosfor som del av sitt DNA använder den arsenik.

NASA’s real news: bacterium on Earth that lives off arsenic! | Bad Astronomy | Discover Magazine

Det mest intressanta är väl att de ämnen som ingår i de DNA vi känner till kan ersättas av andra ämnen. Ibland säger man att kol skulle kunna ersättas av kisel, som också kan binda fyra andra atomer samtidigt. Men jag tror aldrig att det har hittats något kiselbaserat liv. Hörde att det skulle brinna rätt bra i vår syrerika atmosfär.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-12-01 13:41

Du menar stökiometriskt?
Stökiometri - Wikipedia

Jo, stökiometriskt menar jag. Blev lite svenglish där.

NASA försöker bara visa att livspektrumet är bredare än forskarna hittills har trott (dvs. inte bara kolbaserat liv). Chansen att hitta utomjordisk liv har ökat kraftigt, men för att kunna hitta utomjordisk liv måste vi troligen skicka sonder till andra världar, t.ex. under ytan på Mars, i vattnet under isen på Jupiters månar, Europa och Ganymedes och livsdugliga planeter utanför vårt solsystem. Det kommer ta evigheter att få konkret svar på liv utanför vårt solsystem. T.ex. att skicka en sond till Barnards stjärna som ligger knappt 6 ljusår härifrån kommer att ta ca 20000 år med dagens teknik).

Med spektrometer i ett teleskop skulle vi troligen kunna avgöra om det finns kolbaserat liv på andra planeter utanför vårt solsystem. Men för icke kolbaserade liv är det nog sonderna som kan fälla det slutliga avgörande om utomjordiskt liv.

En sak är ganska klart och det är att vi måste söka efter stjärnor i kring G- och K-klassen om vi skall hitta liv som är lite mer intelligent än bakterier…

Hur som helst är det ett spännande upptäckt…

Senast redigerat 2010-12-05 14:06
1
Bevaka tråden