Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Julöl torsdag den 17 december, Stockholm (femte året i rad)

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

I år fyller vår årliga Julöl/MacPub fem år, så nu är det en tradition! Se här!

År 4 (2008)
http://www.99.se/macpub-lokala-aktiviteter/255061-juloel-torsdag-11-december-stockholm.html

År 3 (2007):
http://www.99.se/macpub-lokala-aktiviteter/228569-juloel-torsdag-13-december-lucia-i-stockholm.html

År 2 (2006):
http://www.99.se/macpub-lokala-aktiviteter/108959-stockholm-juloel-torsdag-14-december.html

År 1 (2005):
http://www.99.se/macpub-lokala-aktiviteter/89966-stockholm-macpub-torsdagen-15-12-05-19-00-a.html

Jag hoppas att du vill ta en liten paus från julstressen, drömma lite om Mac-relaterade julklappar, diskutera allt möjligt roligt mellan himmel och jord med en professionell artist på meninglöst babbel (jag menar mig) och att du även vill träffa betydligt intressantare 99.se-medlemmar (jag menar alla andra).

Vi tar oss en babbelsaft (öl) eller en fjolldrink under gemytliga former kl 18.00 på Galways Pub på Kungsgatan 24 torsdag den 17 december 2009.

Anmäl er i tråden bumspåstubberten!

(Har du anmält dig nedan och vill anmäla förhinder, fråga om vägen när det väl är dags, så är mitt nallenummer 0709-66 01 99.)

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-11-08 13:18

Inte helt omöjligt att jag dyker upp

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-11 14:16

Låter trevligt. Jag dyker upp. Träffar gärna lite nya Mac-kompisar.

Ursprungligen av ansa45:

Låter trevligt. Jag dyker upp. Träffar gärna lite nya Mac-kompisar.

Kul att ansa dyker upp!

Efter nästan 3 års medlemskap och 1 post!

Håller med, ju flera desto bättre.

Har lagt in datumet i kalendern.

T-son

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2009-11-19 21:49

Inskrivet i iPhonen.:)

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-11-19 23:04

Kul att ni håller traditionen vid liv, tyvärr kan jag inte komma men jag ska tänka på er den 17:e.

Idag är det lite mindre än tre veckor kvar. Ser fram emot detta! Fjolldrink!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-11-27 15:00
Ursprungligen av Taz_1999:

Idag är det lite mindre än tre veckor kvar. Ser fram emot detta! Fjolldrink!

Jag skulle vilja komma, men jag tror att du är arg på mig av någon outgrundlig anledning.:'(

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-11-27 15:03
Ursprungligen av Taz_1999:

Idag är det lite mindre än tre veckor kvar. Ser fram emot detta! Fjolldrink!

Funderar du kanske på att dricka en fjolldrink då? En fjolldrink sitter ju aldrig fel, nej en fjolldrink är alltid rätt. Fjolldrink ska det va

Jag tänker dyka upp! Kanske kommer jag rent av att hälla i mig en fjolldrink. De som kommer får se...

Vi fortsätter med vår nedräkning, 14 dagar kvar.

Jag vet en till person som kommer på detta, Kriss dyker förstås upp.

Men då han inte kan logga in här på 99 längre, så kan han inte skriva det själv.

Har ni sett att det är Julpub samma dag i Sundsvall?

Förresten, så här ser deltagarlistan ut nu när det är fyra dagar kvar till torsdag:

Taz_1999
Kainen (kanske)
ansa45
Joacim T-son Torkelson (inknappat kalendern)
Marco (inskrivet i iPhonen)
Konrad ?
Henrik Betnér
Kriss Abens

8 stycken om alla kommer.

Flera? Kom igen!

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2009-12-17 06:04

12 timmar kvar.:) Någon mer än de som står i listan ovan som kommer?

Tyvärr måste jag banga så här i sista stund. Hinner inte alls dyka upp.

Jag kommer självklart! Skall bli kul!

44 inlägg kvar att skriva idag om jag skall kunna komma upp i 5000 före julölen.

26 inlägg kvar till 5000!

Sitter på Galways nu! Kanske jag skall berätta om vad som pågår här ikväll?

Under kvällen: Ola berättar om sina "teorier" - alla skakar på huvudet och skelar med ögonen.

Under kvällen: Ola blir full och låter sig inte bli avbruten när han berättar sina favorit Darwin Awards-historier.

Under kvällen: Ola berättar för två personer ur personalen på utmärkt engelska - Om någon frågar efter 99, hänvisa dem till killen med brunt hår och stålgrå ögon. (Vid tillfället är jag iklädd en Cowboyhatt med tomtelova utanpå + en knallröd slips med Taz på). Ingen av dem fattar skämtet.

Vår servetris är lite stressad, här vill man beställa och hon vänder på ryggen fort som ögat. 12 gånger i rad. Kanske det är cowboyhatten eller min "utstrålning"?

Under kvällen: Ola klagar åter igen över att INGEN läser hans blogg. Han tvingar var och en av de närvarande personerna att läsa det här inlägget - vad man kan göra om någon plötsligt skickar en 215.000:-. Ola garvar så han sölar ner sina byxor. Det gör ingen annan.

Under kvällen: Ola förklarar varför det heter bug (om fel i programvara) och inte gem.

First Computer Bug

Under kvällen: Ola försöker som vanligt att vara med i hörnet på VARJE bild. Lyckas inte. Internet tackar för det.

Ännu en omgång bilder.

Sista juvelen i samlingen, pressen är kontaktad för övervägande för Årets bild såväl som Nobelpris.

Lustig grej - vi sitter vid samma bord som visas i bilden i första inlägget.

Bättre länk angående varför det heter buggar:

Software bug - Wikipedia, the free encyclopedia
Phil Factor's Phrenetic Phoughts : Why do we call them 'Bugs'?
The World’s First Computer Bug (Foto av flugan!)

I bilderna ovan finns Kriss Abens, Marco Trevisani och så den där tokmotorn Ola Andersson.

Under kvällen: Ola förklarar följande tekniska termer:

Babbelsaft, det är saft för vuxna som får vuxna att prata mycket, gärna osammanhängande. Babbla. Även kallad öl.

Tokmotorbensin, det är en annan dryck som används för att driva festens centrum, den som hittar på alla tokigheter, motorn i partyt. Även kallad sprit.

Orsaken till att det inte kommer några filosofer från Mexico: Tequila!

Rödtjut, en fjärde dryck som är röd och får dig att tjuta, dvs skrika och gråta mycket. Även kallad rödvin.

En ubåt: Ett shotsglas med whiskey, sänks ner i ett ölglas fyllt med öl.

Norrländsk ubåt: Ett shotsglas med öl, sänks ner i ett ölglas fyllt med brännvin.

Fjolldrink glömde jag - det är något som är synnerligen alkoholhaltigt, sött, sliskigt och som har en färg. När man beställer den beskriver man den så och sedan anger man bara en färg. Denna färg byts ut för varje beställning. Röd, grön, rosa, gul, beige, orange, blå osv.

Den ursprunglig fjolldrinken är rosa med parasoll.

Här sitter jag och dricker en sådan.

Här har jag bloggat, och använt bilden ovan.

Under kvällen: Ola imponerar genom att visa Google Earth, ett program som går att ladda hem här.

Vi tar en promenad på Market Street i San Francisco, byter till Melbourne på några sekunder för att sedan byta till Mars och därefter till flygsimulatorn. Så vi flyger omkring på Mars. Sweet.

Google Earth

Under kvällen: När vi ändå är inne på astronomiska objekt så visar Ola nedanstående bild i fullskärm

"Tänk dig att du tar ett sugrör som är 2.5 meter långt och ställer det precis rakt upp och tittar igenom det på samma punkt i rymden i 400 timmar. Det du ser då är 10.000 galaxer. Inte stjärnor, galaxer.

Tänk dig nu att du täcker en sträcka på en meter med sådana sugrör. Eller en kilometer. Eller Sveriges längd om 1600 km. Eller hela jordens yta med 2.5 meter långa sugrör rakt upp. Hur många galaxer ser du inte då?

Inte för att det är några outsägliga bevis, men med tanken på antalet stjärnor i dessa galaxer och de möjliga antalet planeter runt dessa, kan vi med säkerhet säga att vi är ensamma i universum?

Mera om bilden här:
Hubble sees galaxies galore

Flera übercoola bilder här:
Image Archive: Hall of Fame

Edit: Slog ihop 17! inlägg som du skrivit efter varandra.
/Admin

Senast redigerat 2009-12-19 11:35
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-17 22:04

Har ni kul?

Väldans kul!

Jag hann tala om presenter jag tillverkat också!

I denna tråd (ligger tyvärr i Loungen alla inte har tillträde till) så tipsade jag om ett gäng presenter jag tillverkat till tidigare flickvänner, familjemedlemmar och vänner:

http://www.99.se/1516685-post7.html

I tråden tog jag inte med "Hälsa på Ola-lådan" som jag gjorde till en vän.

Den såg ut som nedan och hade syftet att underlätta för en person som bodde i Uppsala att hälsa på mig som flyttat till Stockholm och även vara lite gullig så där....

  • Tidtabell för tåget.

  • På resan behöver man Kexchoklad, och Mer Päron.

  • På resan behöver man även ressällskap - nallen.

  • Drinkparasollet, om det regnar när man kommer fram.

  • Kinderägg - det är pyssel på tåget. Både choklad, och överraskning och något att göra.

  • Pixie-böckerna, något att läsa förstås på tåget.

  • Hubba bubba i favoritsmaken, mera godis för tåget.

  • Den mobiltelefon som syns är en leksak, men det står mitt nummer på displayen. (Lade in en lapp innanför glaset). Till för att ringa mig när man kommer fram. Knapparna piper också.

  • Boken vägbeskrivning var en fotobok jag tillverkade genom att fotografera från perrongen, vidare till busshållplatsen och seadan varje hållplats mellan centralen och mig. Den är utskriven på färgskrivare, ihopsydd, klistrad på kartong mm. Kul projekt.

  • På kartan markerar en pil var jag bor.

  • Resväskan är en resväska tillverkad i kartong med metallhandtag, som finns att köpa på Panduro hobby och andra ställen. Den är målad ett par gånger och lackerad ett par gånger också. Blir fint.

Det var även en låda med meduciner också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-29 12:30

Blir det någon pubkväll i år?

  • Oregistrerad
  • 2010-11-29 12:47

Jag fick förhinder förra året, men kommer gärna i år

Tycker 17:December i år verkar som ett trevligt datum det också, kanske kan bli tradition även det? (även om det kanske inte finns så mycket mac-händelser till det datumet, eller?

Ska vi inte köra julölen på 99macs kontor då?

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-12-02 11:43
Ursprungligen av Björnström:

Ska vi inte köra julölen på 99macs kontor då?

17e dec på kontoret... tycker jag låter som en bra plan
Kanske ska skapa en ny tråd för detta?

  • Oregistrerad
  • 2010-12-03 19:15
Ursprungligen av Björnström:

Ska vi inte köra julölen på 99macs kontor då?

Säger du att du bjuder på öl sheriffen?

Självklart kan jag bjuda på öl till trevliga 99mac:are!

Jag måste kolla med dom andra om det ens är möjligt att köra julöl på kontoret - hänger ju på hur många vi blir såklart!

julöl låter najs. Dricka det i sällskap med trevliga personer gör det bara ännu bättre.

  • Oregistrerad
  • 2010-12-04 21:13
Ursprungligen av Björnström:

Självklart kan jag bjuda på öl till trevliga 99mac:are!

Jag måste kolla med dom andra om det ens är möjligt att köra julöl på kontoret - hänger ju på hur många vi blir såklart!

Sitter ni kvar vid norra station? Har något svagt minne av det iaf, men kan ha fel

Ursprungligen av studiox:

Sitter ni kvar vid norra station? Har något svagt minne av det iaf, men kan ha fel

Vår gamla serverhall låg vid MC-varuhuset på Norra stationsgatan men vi har aldrig själva suttit där. Nu är det Kungsholmen!

Bevaka tråden