Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Upplösningen större än TV:n?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2010-12-01 19:35

Halloj,

Jag har en Sharp Aquos 46" (1080p) som gör en konstig grej. När man kopplar en mac till den via DVI>HDMI-adapter (testat både Mac Mini och MBP) så vill den inte förstå skärmens storlek. Om jag har maxupplösning så är det ytor upp- och nedtill som ligger utanför "synfältet". Mycket irriterande. Och då har jag en upplösning som är 100% om man ser till pixelantal (1080p). Jag kan så klart bocka ur "Overscan" i Systeminställningar, men då zoomar den ut till typ 80%. Tips?

Hade samma problem med min Mac mini kopplad till en 1080p 50" Samsung. Lyckades aldrig lösa det utan fick köra på VGA, där fungerade det perfekt.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2010-12-01 20:00

Det är ju helt barockt. Antar att du gjorde din beskärda del av maniskt Googlande efter en lösning. Damnit!

Ursprungligen av koze:

Det är ju helt barockt. Antar att du gjorde din beskärda del av maniskt Googlande efter en lösning. Damnit!

Japp, det gjorde jag. Lyckades inte. Dock kunde inte jag se någon som helst skillnad i bildkvalitet när jag använde VGA gentemot HDMI, plus att jag sparade en HDMI-kontakt så jag slutade bry mig och njöt av bilden. Fast du kanske inte har VGA-kontakt på din TV?

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2010-12-01 20:13

Jo jag har VGA, men nörd som man är så känns det ju alltid fel att gå till en äldre standard

Ursprungligen av koze:

Jo jag har VGA, men nörd som man är så känns det ju alltid fel att gå till en äldre standard

Jag håller med dig, det gör ont. Men om du kan se skillnad på bilden ska jag skicka dig en påse Juleskum.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2010-12-01 20:25

Aight, jag får väl göra så. Tack för stödet

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-12-02 03:14

Jag hade samma problem förut. Har nu bytt till senaste Macmini och har nu steglös overscan. Vet inte om det beror på annat grafikkortet eller någon uppdatering av MacOS X.

Har samma problem med en 28" Samsung HD-ready från alla mac's jag kopplat in via DP-Hdmi & DVI/mini DVI - HD-ready... Som tur är kollar jag bara på film och då brukar det ju endast vara svart ovanför och under det man vill se

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2010-12-03 18:05

Jag hittade en lösning tack vare någon på MinHembio!
Det finns en inställning på TVn som gör att overscan blir korrekt. Eller hur man säger. Den var något i still med "1 to 1" vilket jag antar blir 100%. Så sjukt nice! Så nu kan jag köra DVI och slipper VGA som vägrade gå upp i mer än 1360X768 och inte erbjöd overscan alls.

Jo, brukar oftast gå att välja bort overscan på TV:n så att man kan få vettig pixelmappning. Tycker för övrigt att det är helt absurt att en plasma- eller LCD-tv ska vara fabriksinställd på att leka bildrörs-tv och maska av bilden, men det är väl en annan diskussion.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-11 11:36

Koze, vad var lösningen?

  • Oregistrerad
  • 2010-12-11 14:54
Ursprungligen av livi:

Koze, vad var lösningen?

Det står ju två inlägg upp!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-11 14:57

ja nu när jag löst det så förstår jag svaret...

1
Bevaka tråden