Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vaknar på natten av högvarvande iMac

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har vaknat nu 3 nätter (inte i rad) av att min iMac 27" går på högvarv mitt i natten. Några ideer om vad det kan bero på? Den lägger av när jag sätter den i vila igen.

Man är ju lite yrvaken och vill bara få tyst på eländet. Kanske skulle prova avsluta programmen som är igång en efter en...

EyeTV i vissa versioner har en bugg som gör att datorn kvicknar till miss i nassen.

En idé kan ju vara att ha Aktivitetskontroll igång.

Sätter mina fem spänn på att det har med Flash att göra:)

De enda programmen som är igång i dockan är safari, mail, Finder, ical, iTunes, openoffice, och spotify. Alla dock avslutade med rödljuset dvs inga fönster öppna.

Nåja jag får örfila mig och försöka avsluta program för program nästa gång det händer

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-30 17:41
Ursprungligen av rikard.agren:

De enda programmen som är igång i dockan är safari, mail, Finder, ical, iTunes, openoffice, och spotify. Alla dock avslutade med rödljuset dvs inga fönster öppna.

Nåja jag får örfila mig och försöka avsluta program för program nästa gång det händer

Har du satt den i vila själv, eller har du låta den göra det automatiskt?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-11-30 17:57

Har du EyeTV installerat? För som Goflorp säger så finns/fanns det en bygg i EyeTV som gjorde att om man hade schemalagt en recording så blev det rester kvar i schemaläggaren. Vilket gjorde att datorn vaknade klockan till mitt i natten tills man tog bort en plist.

Något annat som brukar väcka datorn är USB-enheter, testa att koppla ur alla onödiga usb-enheter innan du lägger dig, och se om det fungerar.

Om du öppnar programmet "Console" och tittar på system.log borde datorn säga varför den vaknade, om tex det var pågrund av USB, LID(på en laptop) osv.

Ursprungligen av Sidde:

Har du EyeTV installerat? För som Goflorp säger så finns/fanns det en bygg i EyeTV som gjorde att om man hade schemalagt en recording så blev det rester kvar i schemaläggaren. Vilket gjorde att datorn vaknade klockan till mitt i natten tills man tog bort en plist.

Även om jag inte hade någon schemalagd inspelning så vaknade min imac mitt i natten. Kommer inte ihåg hur jag löste det då det var ett tag sedan men är rätt säker på att jag drog ur eyetv o alla usb ur datorn och att det hjälpte!!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-11-30 18:25
Ursprungligen av wilhelmsson:

Även om jag inte hade någon schemalagd inspelning så vaknade min imac mitt i natten. Kommer inte ihåg hur jag löste det då det var ett tag sedan men är rätt säker på att jag drog ur eyetv o alla usb ur datorn och att det hjälpte!!

Man behövde bara ha "haft" en schemalagd inspelning, räckte med att trycka in den i programlistan, sedan trycka ur den igen. Så hade den lämnat skräp efter sig i plist-filen. Men det kan kanske funnits fler problem än så.

Ursprungligen av Sidde:

Man behövde bara ha "haft" en schemalagd inspelning, räckte med att trycka in den i programlistan, sedan trycka ur den igen. Så hade den lämnat skräp efter sig i plist-filen. Men det kan kanske funnits fler problem än så.

Sedär!! Ska jag komma ihåg i framtiden!

Har ingen EyeTV. Dock har jag moddat TM att köra backup mitt i natten. Har dock inte HDn tillgänglig för tillfället. Kanske är det som spökar. Men det blir ju inte varje natt heller

  • Medlem
  • Harestad
  • 2010-11-30 20:55

Det är samma med min Macbook. Sätter jag den i vila med locket uppe och skärmen släckt, så vaknar jag mitt i natten av att den varvar sönder. Måste ha den stängd för att den inte ska vakna.

Skriv detta i Terminalen (Program > Verktygsprogram > Terminal) och tryck sedan på enter:

Citat:

syslog | grep -i "Wake reason ="

Ni kommer nu se en lista som ser ut ungefär som följande:

Citat:

Tue Nov 30 13:52:04 MacBook-Pro kernel[0] <Debug>: Wake reason = EC LID0
Tue Nov 30 19:58:16 MacBook-Pro kernel[0] <Debug>: Wake reason = EC LID0
Tue Nov 30 20:28:05 MacBook-Pro kernel[0] <Debug>: Wake reason = EC LID0

Det som jag har kursiverat är det intressanta. Jag hittade en lista över vanliga meddelanden och dess förklaringar.

Citat:

OHC: stands for Open Host Controller, is usually USB or Firewire. If you see OHC1 or OHC2 it is almost certainly an external USB keyboard or mouse that has woken up the machine.

EHC: standing for Enhanced Host Controller, is another USB interface, but can also be wireless devices and bluetooth since they are also on the USB bus of a Mac.

USB: a USB device woke the machine up

LID0: this is literally the lid of your MacBook or MacBook Pro, when you open the lid the machine wakes up from sleep.

PWRB: PWRB stands for Power Button, which is the physical power button on your Mac

RTC: Real Time Clock Alarm, is generally from wake-on-demand services like when you schedule sleep and wake on a Mac via the Energy Saver control panel. It can also be from launchd setting, user applications, backups, and other scheduled events.

Jag hoppas att detta löser era problem.

Snyggt!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-12-01 19:40

Tack Scarecrow, nu vet jag i vart fall varför min iMac 24" har drabbats av sömnlöshet, USB1 står det. Nu ska jag bara komma underfund med vad på USB1 som väcker den.

Uppdatering 2010-12-05:
Det var inte USB1 som väckte iMacen, det var FireWire. Det enda jag har på FW är min TimeMachine volym som är en WD750GB Studio. Misstaget jag gjorde var att installera WD Button Manager. Efter att ha hittat programmet bland startobjekten (root-nivå) och flyttat det manuellt till papperskorgen och startat om så sover maskinen så fint.

Senast redigerat 2010-12-05 11:59
1
Bevaka tråden