Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bluetooth-krångel med 3com-adapter

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-04 14:27

Jag har hemma en Bluetooth-adapter från 3com på test men får den inte att fungera under OS 10.2.6.

Enligt 3com själva ska det fungera men uppenbarligen gör det inte det...

Symptomen är följande:
Först pluggade jag in den i USB-porten på själva datorn, då hände absolut ingenting.
När jag sedan pluggar i den i tangentbordets USB-port står det: "Low Power Header - Low Power Notice". Jag klickar okej och inget händer.

Gjorde en sökning på problemet på nätet och kom fram till en sajt där en kille hade samma problem. Han löste det hela genom att köpa en USB-hubb och plugga in Bluetooth-adaptern där.
Läs här om problemet.

Finns det någon här som har haft detta problem och löst det på något annat sätt?

Japp!
Vi gjorde en liten test av olika USB-BT-adaptrar tillsammans med Microsoft BT-tgb&mus. En sak vi såg var att adaptrarna drar olika mycket ström och då det finns en gräns på hur mycket ström en USB utgång får dra. Så detta leder till problem om man har en kedja, tex dator - tgb - BT-adapter. Blir ju ännu sämre om man dessutom har musen på samma kedja.

Den enklaste lösningen för oss var att alltid se till att USB-BT-adaptern sitter ensam i en USB-kedja, dvs vi placerade adaptern direkt i USB-porten. Då de flesta datorer har 2 USB utgångar så är det det enklaste sättet lösa problemet. Alternativt ordna med en extern USB-strömförsörjning, tex via en USB-hub.

Så problemet är att för många USB-enheter drar mer ström än vad som är tillåtet från den enskilda USB-kontakten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-04 14:49

Det låter ju bra. Men varför händer inget alls när jag pluggar i den i en helt fri USB-port bak på datorn?
Har en splitter ny iMac 17" med tre USB i bak och två på tangentbordet. Tangentbordet upptar en ledig plats där bak och musen sitter i sin tur i tangentbordets ena port.

Förstår nog inte frågan riktigt! Vad är det du vill ska hända? Händer ju ingenting speciellt bara för att man har pluggat i adaptern. Du kan ju kolla om du har bluetooth förbindelse, tex i adressboken ska det dyka upp ett blått bluetooth "B" om du har BT-möjlighet.

Vill du sedan ha kommunikation så måste du ju "para" ihop de enheter du vill prata med, tex din BT-mobiltelefon.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-04 15:01

Som av magi fungerar det nu när jag pluggar i den där bak.
Otroligt!
Kanske hade något med att jag uppgraderade till Bluetooth 1.2.1 att göra?

  • Oregistrerad
  • 2003-06-04 20:20

Det kan även ha varit så att du pluggade in BT-adaptern i USB-porten närmast modemet. Den porten delar ström med modemet eftersom detta i praktiken är ett USB-modem kopplat till port 2 på USB-hub 2. Alltså kan den porten varken lämna 500 mA, som är maxström, eller köra full speed pga modemet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-04 21:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av Schuckert
Det kan även ha varit så att du pluggade in BT-adaptern i USB-porten närmast modemet. Den porten delar ström med modemet eftersom detta i praktiken är ett USB-modem kopplat till port 2 på USB-hub 2. Alltså kan den porten varken lämna 500 mA, som är maxström, eller köra full speed pga modemet.

Tror inte det.
Det hela löste sig genom att jag satte tangentbordet i den mittersta USB-porten och BT-adaptern där tangentbordet satt.
Då funkade det av någon anledning.

Men vad som däremot inte funkar är att synka kontakter/kalender i 3650 med iSync 1.1.
Någon som testat detta?

1
Bevaka tråden