Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klickande ljud från Macbook (unibody)

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon mer som noterat ett klickande ljud från datorn i idle? Det är inte hårddisken, det låter från superdriven. Lite som ljudet den gör när man stoppar in en skiva, fast kortare. Det klickar ibland med några minuter mellanrum för att andra stunder vara tyst i flera timmar...

Någon mer som upplevt detta? Bör ja ta tillbaka datorn till butiken?

// Jezper

  • Medlem
  • Ljungby
  • 2008-12-07 13:03

Låter lite skumt, jag skulle be att få den kollad.

Det verkar trots allt vara disken och inte superdriven...

Jag lyckades spela in ljuden den gör genom att lägga iPhonen på datorn:
http://dl-client.getdropbox.com/u/23441/MacbookSound.mp3

Två ljud, jag har klippt bort ca 40 sec tystnad mellan de två ljuden.

// Jezper

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-08 11:50

Ja du bör lämna in den.

Disken har jag bytt själv, så jag kanske ska börja med att få den utbytt innan jag springer till Apple.

Har kört alla test i TechTool och den hittar inga fel..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-15 12:33

Jag får exakt det pipet som i din ljudfil när jag öppnar locket när datorn är i viloläge. Vad har du för hårddisk? Jag har en Western Digital WD5000BEVT. Har du löst problemet?

Jag har också en Western Digital Scorpio Blue 500Gb (WD5000BEVT). Jag har inte löst problemet, men datorn har i övrigt inte visat några tecken på att något är fel. Prestandan är som den skall. Ljudet försvinner ibland flera dagar för att åter igen dyka upp.

Kommer du på något så säg gärna till

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-22 11:12
Ursprungligen av JezperSoderlund:

Jag har också en Western Digital Scorpio Blue 500Gb (WD5000BEVT).

Fasen att man var så het på gröten och köpte en innan det hade börjat dyka upp lite mer info som det här. Jag har gjort en klon med Super Duper till en extern disk och ska sätta i den jag fick med MacBooken igen. Om det inte piper med den skickar jag tillbaka min WD och hoppas att det är så att vissa är måndagsexemplar. Jag har redan fått en RMA från min affär men vill testa lite med originaldisken först.

Det verkar som dom har en fix på WD:s hemsida men den funkar vara på pc. Det går inte genom bootcamp och inte genom fusion. Jag ska testa att plocka ur disken och sätta som slav i en pc idag så får vi se om det hjälper. Jag återkommer!

  • Medlem
  • Motala
  • 2009-01-01 16:02
Ursprungligen av JezperSoderlund:

Det verkar som dom har en fix på WD:s hemsida men den funkar vara på pc. Det går inte genom bootcamp och inte genom fusion. Jag ska testa att plocka ur disken och sätta som slav i en pc idag så får vi se om det hjälper. Jag återkommer!

Var finns denna fix att ladda ner?
Jag har någon form av tickande ljud från min Western Digital Scorpio Blue 320GB som jag stör mig på.. Känns inte som hårddisken är helt reko i och med att den tickar hela tiden typ, av och till iallafall.. Men den passerar alla SMART-tester och så iallafall och inga prestandaförluster, utan den går snabbt och bra förutom att den tickar till några gånger i minuten
Sjukt störigt med tanke på att datorn i övrigt är sjukt tyst. (Macbook ALU)

Hej, jag kan bara instämma i det ni skriver. Ett irriterande litet ljud som klickar eller kanske snarare kluckar till då och då, för att så försvinna under en tid, flera dagar eller veckor ibland. Det har uppträtt ända sedan jag köpte datorn för ett år sedan, men på mac-affären i stan verkade inte ha hört talas om det när jag kontaktade dem (trots massor av sökträffar på liknande bekymmer)

Dock finner man ju mest bestörta svar som att "ta backup och lämna in den genast - den är på väg att krascha".

Nu har jag i och för sig inte samma hårddisk som många av er andra som rapporterat om detta ljud här på 99.se (i denna och tre-fyra andra trådar), ni andra verkar ha WD. Jag har en macMini från hösten 2009 och i den sitter tydligen en
FUJITSU MHZ2320BH G1 ATA Device

... finns det "fixar" för denna fabrikant också? Är det hårdvaruuppdateringar vi pratar om eller är det ett program som man ska ha gående? Jag har mest hört ljudet i Windows-miljön, men kan ju starta upp i vilken som för att köra en patch på hårdvaran genom bootcamp. (Om det ens finns något sådant som en hårdvaruuppdatering för en HD ligger utanför mitt kunskapsområde)

Jag bifogar en ljudfil * macmini.mp3 * Så låter min dator.

Är det "samma" ljud? Ljudfilen tidigare i tråden (på dropbox) saknas så jag kan inte jämföra.

Min viktigaste fråga är om detta är något farligt? D.v.s. ett fel som behöver åtgärdas.
Jag tycker inte att det är önskvärt att den låter så, i vilket fall. Dessutom borde apple's servicestationer upplysas om denna besvärande och troligen rätt vanliga fråga.

Andreas

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-30 19:21

Det är nog något annat problem du har. Diskarna i den här tråden är bytta, dvs inga orginaldiskar, då kan man inte klaga hos apple

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-29 11:45

Intressant! Jag ska skicka tillbaka min idag. Har kört några dagar med originaldisken nu utan pip. Hoppas att de skickar tillbaka en utan pip. Har ingen Windows-burk med SATA även om din fix skulle funka.

Så det är ett specifikt Western Digital-fel som man skriver om i den här tråden då? Bör jag flytta min fråga till någon annan tråd?

På den här tråden: http://www.99.se/macbook-pro/258137-wd2500beve-harddisken-avger-klickande-ljud.html
skriver man om ett program , hdapm, hdapm Download page som gjorde att jag kände mig litet lugnare och tänkte att det var något mjukvarustyrt som jag råkat ut för:

En beskrivning av vad programmet kan göra:
A Mac OS X command line utility for setting the power management (APM) level for ATA hard drives.
Eliminate "clicking when idle" noises exhibited by some laptop hard drives

Tydligen är clicking when idle-noises ett begrepp...

Och det var nog även med den sidans beskrivning i åtanke som jag frågade mig hur det programmet fungerade - om det är ett program som behöver köras hela tiden och endast i OSX, eller om det gör något slags uppdatering (liknande BIOS om hårddiskar kan ha sådant) i hårddiskens drivrutiner eller hårdvarumässigt som blir bestående även vid uppstart i windows.

M.v.h. Andreas

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-30 19:56

Jo det som diskuteras här är en WD problem, vet inte om det kan inträffa med andra diskar, antar att det kan det?

Det går att ställa in hdapm så att det startar automatiskt och alltså alltid kör. Men detta är ett ganska tråkigt fix då det innebär att HDn alltid kör för fullt och låter mer, drar mer ström och därmed förkortar batteriets livslängd... Inte optimalt

Min macMini har inget batteri, men jag håller fullständigt med dig om att det inte vore någon rolig lösning om det är så det programmet fungerar. En av orsakerna till att jag köpte mini:n var dess miljö-profil och det vore tråkigt att störa ut den, i synnerhet om det inte är något fel (vilket det kanske är).

Det låter dessutom på ditt inlägg som att det är något som endast fungerar om man bootar i OSX (om det nu är ett program som ska köras automatiskt vid varje uppstart). (Mindre intressant nu i och för sig, även med tanke på hur det verkar.)

Jag har ingen aning om det är samma problem som det diskuterade WD-felet ovan. I synnerhet som det första ljudet, som frågan handlade om, som sagt är borta, från länken där det en gång fanns.

När det kommer till kritan så hoppades jag väl i och med detta inlägg att någon 100%igt skulle känna igen det här ljudet från ett tjog andra macMini de jobbat med och säga att det inte är något att oroa sig för, "det är bara skrivhuvudet som går i vila" och "det kan det göra 3 ggr i minuten och med stor oregelbundenhet trots att du inte jobbar med datorn pga [specificerat här]".

Jag ska även tillägga att ljudet jag bifogat mitt första inlägg är inspelat direkt mot chassit på minin, så det låter mycket starkare än i verkligheten - som om man lade örat mot ovansidan.

Vad ni är goa. Här diskuteras ljud in absurdum, det låter si - det låter så.

Det svåraste som finns är att diagnosticera sådana här saker på ett textbaserat forum.

Inte ens om ngn skulle spela in ljudet blir det så mkt bättre - vi vet ju ändå inte ljudnivån...

Mitt råd i samtliga dessa fall av mystiska tickanden, klickanden, bzz, zap-ljud, klcak!, klinck! och klong är:

Ta maskinen till en serviceverkstad, ställ den på disken och be att få ett utlåtande från en tekniker som vart med ett tag. Han svara på 10s om det är bra/dåligt, inget att bry sig om eller om du skall lämna in den.

99% av alla tekniker i landet gör denna lyssning för lite fikabröd. Se en påse fikabröd till "din" tekniker som en förbannat bra investering.

1. Ljudet är inspelat och bifogat mitt första inlägg. Om detta är ett känt ljud eller fel som en tekniker känner igen "in real life" på 10 s, så tror jag nog att han kan känna igen det om han råkar på mitt inlägg här också - oavsett ljudnivån.

2. Anledningen till att jag dragit mig för att lämna in dator (och istället söker hjälp här) är främst att ljudet inte kommer på beställning.

Som jag skrev:
"ljud som klickar eller kanske snarare kluckar till då och då, för att så försvinna under en tid, flera dagar eller veckor ibland."

Men jag har all förståelse för att du inte orkat läsa allt mitt dravel.

Finns det ingen tekniker här på forumet, som kan bedöma ljudet ifråga?

Ursprungligen av andreas1974:

1. Ljudet är inspelat och bifogat mitt första inlägg. Om detta är ett känt ljud eller fel som en tekniker känner igen "in real life" på 10 s, så tror jag nog att han kan känna igen det om han råkar på mitt inlägg här också - oavsett ljudnivån.

2. Anledningen till att jag dragit mig för att lämna in dator (och istället söker hjälp här) är främst att ljudet inte kommer på beställning.

Som jag skrev:
"ljud som klickar eller kanske snarare kluckar till då och då, för att så försvinna under en tid, flera dagar eller veckor ibland."

Men jag har all förståelse för att du inte orkat läsa allt mitt dravel.

Finns det ingen tekniker här på forumet, som kan bedöma ljudet ifråga?

Ingen fara vännen, alla här vill dig och din dator väl.

Är det så intermittent så är det helt klart en försvårande omständighet, jag var väl trött.

Ok

Jag skickade min fråga och det inspelade ljudet till ett företag som sysslar med att rädda data från kraschade datorer. De är vana vid att lyssna på hårddiskljud och har ett ansenligt antal ljud från olika hårddiskar upplagda på sin hemsida, för att illustrera olika typer av fel. ( Failing hard drive sounds - Datacent.com - Datacent )

Jag fick följande lugnande svar på min fråga:
"If the computer is working without problems then there's nothing wrong with the hard drive.
I would still recommend making regular backups just in case."

Eftersom jag inte märkt några reella problem med hårddisken och inga analysprogram visar på några fel, så låter jag det vara så. Även om det hade varit intressant att veta varför ljudet uppkommer...

(Återigen: Observera att jag inte hört ljudet som JezperSoderlund inledde denna tråd med - det är mycket möjligt att det är något helt annat. Jag kan alltså mycket väl ha "kapat" denna tråd med ett annat ljud... och ber om ursäkt för det).

Ha det fint i vintervädret,
Andreas

Det jag vill tro är ju att det inte är något fel och jag vill inte vara av med min dator veckovis för att få veta det. Apple skriver t.ex. så här på sin webbplats:

"Hard drives generate audible noises when performing read/write activities. Even when a computer is idle it may be performing background tasks such as Time Machine backups or Spotlight searches that utilize the hard drive. These noises may be described as grumbling, muffled thudding, or ticking in short bursts, or as a quiet tapping noise like raindrops. These are all normal operating noises and do not indicate an issue. You can verify the health of your hard drive with the Disk Utility application. "

Samt på ett annats ställe:

"Some internal 60 GB hard drives may make an audible clicking or "ticking" sound during frequent disk access."

Så någon här på 99.se kan kanske känna igen om det är ett av dessa "ofarliga" ljud som det rör sig om i mitt fall.

1
Bevaka tråden