Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Transparens i Powerpoint

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skulle vilja multiplicera bilderna som jag lägger in i Powerpoint med bakgrunden, men hittar inte den effekten någonstans, kan välja transparens men inte att multiplicera. Lösningen skulle vara att i Illustrator multiplicera in bakgrunden i bilden, men då blir Powerpointen extremt stor. Någon som vet? Misstänker att det inte går ...
Skulle det funka i Keynote?

Jag tror bara du hittar vanlig transparens i de här programmen.

Om du går via Illustrator och får något väldigt stort så låter det som en inbäddad EPS eller liknande. Du får ta omaket att spara ut som en jpeg i bra kvalitet så borde det ordna sig.

  • Oregistrerad
  • 2010-11-30 14:41

Det är "alfa" du letar efter.

Keynote har något som heter "instant alfa" (alpha på engelska) som låter dig byta ut valfri färg mot genomskinlig (transparent). Har använt det många ggr och det är mycket ovärderligt på loggor och annat otyg som råkar ha vit bakgrund.

Powerpoint 2011 har en liknande funktion som heter "Remove Background".

Fördelen med multiplicera är att det tar tar bort allt vitt "skägg". De inbyggda verktygen blir alltid en kompromiss om man är van med precisionen i Photoshop.

Keynotes verktyg är trevligt. Klicka på det vita och dra. Powerpoints verktyg tyder på att Apple patenterat sin teknik, för deras verktyg är väldigt besynnerligt.

  • Oregistrerad
  • 2010-11-30 16:11
Ursprungligen av Anders Täpp:

Fördelen med multiplicera är att det tar tar bort allt vitt "skägg". De inbyggda verktygen blir alltid en kompromiss om man är van med precisionen i Photoshop.

Håller faktiskt inte alls med. Det är inga som helst problem att få precision i Keynote.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Keynotes verktyg är trevligt. Klicka på det vita och dra. Powerpoints verktyg tyder på att Apple patenterat sin teknik, för deras verktyg är väldigt besynnerligt.

Om apple hade patent på Tekniken så skulle varken Microsoft eller Adobe kunna använda den så hur tänkte du där?

Ursprungligen av studiox:

Håller faktiskt inte alls med. Det är inga som helst problem att få precision i Keynote.

Min erfarenhet är att det brukar vara svårt med de sista procenten. Man får välja lite skägg kvar eller att bilden äts upp lite för mycket i något parti.

Ursprungligen av studiox:

Om apple hade patent på Tekniken så skulle varken Microsoft eller Adobe kunna använda den så hur tänkte du där?

Hur tänkte du själv? Jag sa inte att Apple tagit patent på friläggning som sådan.

Jag spekulerade i om Appels version av friläggningsverktyg ev är skyddat. Det är smart och lättanvänt. Microsoft har haft 3 år på sig för att klura ut något liknande och det blev inte så lyckat, därav min spekulation bara. Om någon har hårda fakta så lyssnar jag gärna.

  • Oregistrerad
  • 2010-11-30 21:43
Ursprungligen av Anders Täpp:

Min erfarenhet är att det brukar vara svårt med de sista procenten. Man får välja lite skägg kvar eller att bilden äts upp lite för mycket i något parti.

Det beror ju såklart på vad det är för typ av bild och hur många olika nyanser man har, men även om det är extrem kantutjämning på bilden. Samma problem har man ju i PS tycker jag iaf.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Hur tänkte du själv? Jag sa inte att Apple tagit patent på friläggning som sådan.

Vem har sagt att jag tänker? Nej det sa du inte, men du skrev:

Ursprungligen av Anders Täpp:

Powerpoints verktyg tyder på att Apple patenterat sin teknik

Tycker det är starka argument för att din åsikt är denna, ellerhur?

Ursprungligen av studiox:

Det beror ju såklart på vad det är för typ av bild och hur många olika nyanser man har, men även om det är extrem kantutjämning på bilden. Samma problem har man ju i PS tycker jag iaf.

Ja vid friläggning finns samma problematik. Men trådskrivaren frågar om multiplicering av lager och då finns inte den problematiken. Det blir snyggt direkt. Eftersom frågan är ställd på det sättet så antog jag att hon inte ville ha skägg i slutresultatet.

Ursprungligen av studiox:

Tycker det är starka argument för att din åsikt är denna, ellerhur?

Jag skrev "Apples teknik" vilket var kort för "Apples teknik för friläggning". Sen finns Adobes teknik och Microsofts teknik att jämföra med denna och säkert fler därtill.

1
Bevaka tråden